22 203 läst ·
295 svar
22k läst
295 svar
Vad innebär effektavgiften?
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Jag är inte säker på att vägarbeten i Göteborg har så stor påverkan på trafiken till/från och runt Stockholm.TheImprovisor skrev:
I Göteborg går det inte att köra bil. Hur jag än gör hamnar jag på Hisingen - och ändå vet jag att många Göteborgare aldrig varit där...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Dilemmat är att när ni diskuterar effekten (eller bristen på effekt) av trängselskatten så pratar ni om olika städer.Slottsbäcksväktarn skrev:
I Stockholm gav det effekt, i Göteborg gjorde det kanske inte det. Ni kan alltså båda ha rätt när en säger att det gjorde skillnad och en säger att det inte gjorde det.
Tror vi båda är medvetna om det men tack för förtydligandet,Fairlane skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Sannolikt är det så. Jag anade, men visste inte, att det var Stockholm du avsåg.Slottsbäcksväktarn skrev:
Jodå, men det är inte troligt att du kan köra samma väg idag som du kunde köra igår. 😋Slottsbäcksväktarn skrev:
*Handhjärta* 😁Slottsbäcksväktarn skrev:
Det som stör mig mest är att vi i Sverige skall betala mer samtidigt som man kör stora mängder av el till bla Tyskland då deras behov är mycket stort då de skrotat sin kärnkraft och många kolkraftverk och en osäker gasleverans. Men att vi måste ta höjd för detta med höjda avgifter går emot min filosofi om att vi först måste värna om vårt inhemska behov. Många stödjer förmodligen inte mina synpunkter men jag tror att vi bara skall exportera kraft om vi verkligen har ett överskott.Fairlane skrev:
Tanken är ungefär som med vägnätet kring Stockholm (eller andra ställen man har trängselskatt).
Om flödet är jämnare så behövs inte vägarna (nätet) byggas ut lika mycket. Man måste ju kunna hantera topparna. Om topparna blir lägre (och därmed längre) så behövs inte lika kraftiga nät.
Sen kommer såklart någon tycka att det är dumt och det är straff och folk har inte råd och istället borde nätföretagen bygga ut näten mycket mer, som att det skulle bli billigare...
Å andra sidan, värmer man sin bostad med ved och undrar om man måste kallställa huset när man ska klyva ved, för att inte får en för hög effektavgift så kanske det inte är så konstig logik att tro att det blir billigare med mer nät.
Är el unik i det avseendet eller ska det gälla trä och andravaror också? Generellt sett är exportbegränsningar inget som är gynnsamt i längden. Elproduktionen i Sverige skulle varit lägre om exporten hindrats.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Har vi någon gång exporterar så vi tvingats stänga ner saker själva?Stefan_Kba skrev:
Man säljer till den som betalar bäst i en marknadsekonomi. Det är inget unikt med el eller Sverige i det hänseendet.
Kaffe och te kostar säkert mycket mindre i de länder där det produceras. De säljer nog hellre till oss än säljer en viss kvot inom landet.
Nej men vi tvingas att betala högre avgifter för att årgången på el blir för hög så att inte nätet räcker till, enl elbolagen. Men vi kan förse stora förbrukare i Norrland med mycket billig el så att vi kan surfa runt på FB och Instagram. Men att värma huset i södra Sverige skall kosta skjortan för att man bor söderut. Säg nu inte marknadskrafterna för det är marknadens försvar på att vi hanterar våra naturresurser i svenska bolag utan säljer ut vår industri till utlandet. Katastrof!Fairlane skrev:
Har vi någon gång exporterar så vi tvingats stänga ner saker själva?
Man säljer till den som betalar bäst i en marknadsekonomi. Det är inget unikt med el eller Sverige i det hänseendet.
Kaffe och te kostar säkert mycket mindre i de länder där det produceras. De säljer nog hellre till oss än säljer en viss kvot inom landet.
Du måste förstå, och göra skillnad på på elnätet och dess begränsningar och prissättningen på el.Stefan_Kba skrev:
Nej men vi tvingas att betala högre avgifter för att årgången på el blir för hög så att inte nätet räcker till, enl elbolagen. Men vi kan förse stora förbrukare i Norrland med mycket billig el så att vi kan surfa runt på FB och Instagram. Men att värma huset i södra Sverige skall kosta skjortan för att man bor söderut. Säg nu inte marknadskrafterna för det är marknadens försvar på att vi hanterar våra naturresurser i svenska bolag utan säljer ut vår industri till utlandet. Katastrof!