Rrrr, hur mycket brukar det kosta att komplettera med ledningar och så till en vettig nivå, om bara tomrör ingår?

Tyvärr är begreppet "nyckelfärdigt" inget definierat begrepp i en byggprocess. Förmodligen står det inte i några av kontraktshandlingarna. Däremot känns det fördjävligt om husföretagen säljer ett hus under begerppet "nyckelfärdigt" och bara kanalisation och dosor ingår?!

Jag skulle gå till Plus!

I vilket fall som helst så har du tolkningsföreträde av avtalet. Om det är din uppfattning att ledningar ingår så gäller set såvida inte husföretaget kan bevisa att det enl. avtalet tydligt inte ingår.

Redigerat:
hempularen skrev:
I vilket fall som helst så har du tolkningsföreträde av avtalet. Om det är din uppfattning att ledningar ingår så gäller set såvida inte husföretaget kan bevisa att det enl. avtalet tydligt inte ingår.
Tack för informationen, det var mycket bra att veta.

Det låter märkligt om husföretaget inte lämnar en leveransspecifikation av någon sort i avtalet.

Man skulle ju kunna vara fräck och hävda att en pool i trädgården måste väl ingå i nyckelfärdigt...

Vi brukar lägga på en summa av 2-300/uttag inkl allt matr och arbete om inte data, antenn, telefon ingår utan det är ritat tomrör med dragtråd, men det beror lite på vad man vill ha.

hempularen skrev:
Det låter märkligt om husföretaget inte lämnar en leveransspecifikation av någon sort i avtalet.

Man skulle ju kunna vara fräck och hävda att en pool i trädgården måste väl ingå i nyckelfärdigt...

Hus företaget tycker att det borde ingå det är det de annser men de har inte tänkt att betala elektriken om han skulle ta extra för detta. Han kommer att ta extra för detta och får han inte betalt gör han det inte....

I vårt "nyckelfärdiga" eller hus byggt med totalentreprenad så ingick ett teleuttag fast telefoni, vägguttag 2 st eller fler beroende på storlek på rum samt lamputtag och brytare. Dessutom så ingick det rör dragna för tv i stjärnnät, med antennkabel i. Dock ingick inga anslutnings don för det beror ju på vad man har valt, boxer, parabol mm.
Extra fick jag betala för allt som jag la till, spotlights i tak, exta till lillstuga, extra uttag, ytterbelysning mm. totalt ca 70 tusen inkl armaturer och arbete, det var nästan ohygieniskt billigt tycker jag. Det var dessutom med kvitto och allt, 30 spotlights i tak och 8 ytterbelysning med dimmer styrning och rörelse mm. + allt extra med uttag och badrumsfix med bubbelkar.

Så jag tror nog att du ska ta en runda till med din leverantör för jag tror de "glömt" något som de tjänar bra på.

Lejasing skrev:
Hus företaget tycker att det borde ingå det är det de annser men de har inte tänkt att betala elektriken om han skulle ta extra för detta. Han kommer att ta extra för detta och får han inte betalt gör han det inte....

Om du lyckats få skriftligt på att husföretaget anser att det skall ingå så borde det vara löst för din del. Sedan är det "bara" en fråga mellan elfirman och din husleverantör, som inte bör vara ditt problem. De har troligen handlat upp elinstallationen med helt annan beskrivning än vad de sedan sålt det till dig för.

Redigerat:
Havsutsikt skrev:
I vårt "nyckelfärdiga" eller hus byggt med totalentreprenad så ingick ett teleuttag fast telefoni, vägguttag 2 st eller fler beroende på storlek på rum samt lamputtag och brytare. Dessutom så ingick det rör dragna för tv i stjärnnät, med antennkabel i. Dock ingick inga anslutnings don för det beror ju på vad man har valt, boxer, parabol mm.
Extra fick jag betala för allt som jag la till, spotlights i tak, exta till lillstuga, extra uttag, ytterbelysning mm. totalt ca 70 tusen inkl armaturer och arbete, det var nästan ohygieniskt billigt tycker jag. Det var dessutom med kvitto och allt, 30 spotlights i tak och 8 ytterbelysning med dimmer styrning och rörelse mm. + allt extra med uttag och badrumsfix med bubbelkar.

Så jag tror nog att du ska ta en runda till med din leverantör för jag tror de "glömt" något som de tjänar bra på.
Jag är helt med dig där...det du får i ditt nycklfärdiga hus är vad jag anser att man ska få. Vi har oxå tillval som spott, ytterbelysning med slinga och sensor, extra uttag och där är jag helt med på att betala vad det kostar.

Ni som byggt hus och valt div tillägg som spottar osv. Vad betalade ni för detta? Ett fast pris / spott eller en klumpsumma i slutet för allt extra?

Rrrrr skrev:
Ni som byggt hus och valt div tillägg som spottar osv. Vad betalade ni för detta? Ett fast pris / spott eller en klumpsumma i slutet för allt extra?
Vi betalade ett fast pris per spott osv.

KingHippo skrev:
Vi betalade ett fast pris per spott osv.
...och de priset var?

Lejasing skrev:
Nu har vi snackat med alla och våran el och tv,tele ska vara enligt svenskstandard och då ska man kunna ringa och kolla på tv utan att betala extra men våran elkille har inte räknade på det..deras standrad är bara tomrör och tomdosor. Nu är det så att de har godkänt att göra det enligt den svenskastandarden på papper men har inte förstått att det innebär att dra ledningarna oxå. Så nu står vi har och trampar....detta tycker jag att hussäljaren och elkille får göra upp...vi ska egentligen inte ha med detta att göra enligt min åsikt. Får se om de löser det utan att vi kommer mer ikläm.
Har ni på papper att det ska ingå men att det missats i upphandlingen mellan elkillen och er avtalspart så är det som redan påpekats inte ert problem överhuvudtaget utan något som de får lösa mellan varandra. Att elkillen inte vill utföra det och er avtalspart inte vill ta kostnaden och att lösningen är att försöka stjälpa över kostnaden på er istället ska ni inte acceptera om det finns tydligt reglerat i avtalet.

Till Rrrrrs fråga: När vi byggde 2007 så betalade vi 600:-/spott om jag minns rätt.

Det är rätt vanligt att "kunden" tror att man köpt mer än vad som är fallet. Visa av erfarenheter och några otrevliga oenigheter med husköpare har vi i vårt företag taget till vana att, trots vi inte direkt har ett avtal med slutkunden utan husleverantören, ha ett möte med husköparen där vi förklarar vad som ingår och inte ingår i deras "köp". Resultatet av våra möten är att husägaren får en uppfattning om vad dom köpt och inte köpt, vad det kostar att få det som inte ingår, samt att vi slipper alla dispyter om vad dom anser borde ingå.
Problemen kommer sig av att husköpare är "okunniga amatörer" som inte har någon som helst kunskap i "husbyggnationer", dom allra flesta tror att hussäljaren jobbar för husköparen och ser till husköparens bästa så är naturligtvis inte fallet. Lika lite som banktjänstemannen inte ser till kundens bästa utan till bankens.
En lösning på "problemet" är att husköpare tar hjälp av någon med erfarenhet vid upphandlingen, men det kostar naturligtvis en slant och då finns det litet eller inget intresse för dom flesta tror att dom vet och kan själva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.