2 535 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Vad ingår egentligen i "arbete" vid byte av trekammarbrunn?
Hej!
Har en fråga gällande hur reglerna lyder kring vad som ingår i "arbetskostnader" vid byte av trekammarbrunn.
Jag kontaktade en entreprenör som jag ville ha ett totalpris för allt, d.v.s. byta ut den gamla brunnen och installera en ny. Fick då ett kostnadsförslag på 20800 kr då det ingick Brunn, rördelar, grus och arbete. Jag tackade ja till detta.
Fick nu drygt en månad senare efter avslutat arbete ytterligare en faktura 1400 kr för borttransport av den gamla brunnen. Jag tog för givet att detta ingår i priset när jag vill ha ett totalpris för allt. Detta var kanske naivt av mig? Vad ingår egentligen i arbetskostnader?
Någon som har haft liknande erfarenheter?
Har en fråga gällande hur reglerna lyder kring vad som ingår i "arbetskostnader" vid byte av trekammarbrunn.
Jag kontaktade en entreprenör som jag ville ha ett totalpris för allt, d.v.s. byta ut den gamla brunnen och installera en ny. Fick då ett kostnadsförslag på 20800 kr då det ingick Brunn, rördelar, grus och arbete. Jag tackade ja till detta.
Fick nu drygt en månad senare efter avslutat arbete ytterligare en faktura 1400 kr för borttransport av den gamla brunnen. Jag tog för givet att detta ingår i priset när jag vill ha ett totalpris för allt. Detta var kanske naivt av mig? Vad ingår egentligen i arbetskostnader?
Någon som har haft liknande erfarenheter?
Det är endast byte av trekammarbrunn, ingen ny filtreringsbädd m.m.
Men jag tror inte att jag betalat något överpris utan det handlar mer om vad som är rätt och fel. Vi hade kommit överens om ett totalpris på 20800 och fick ytterligare en räkning på 1400 för borttransport av den gamla brunnen. Jag räknar ju med att detta självklart ska ingå när jag ber om ett totalpris på allt. Det är ju inte så att jag kan slänga in den gamla brunnen i bagaget på min Fabia och köra till sorteringsgården själv ;-)
Men som sagt kanske bara är jag som varit naiv och okunnig i detta fall.
Men jag tror inte att jag betalat något överpris utan det handlar mer om vad som är rätt och fel. Vi hade kommit överens om ett totalpris på 20800 och fick ytterligare en räkning på 1400 för borttransport av den gamla brunnen. Jag räknar ju med att detta självklart ska ingå när jag ber om ett totalpris på allt. Det är ju inte så att jag kan slänga in den gamla brunnen i bagaget på min Fabia och köra till sorteringsgården själv ;-)
Men som sagt kanske bara är jag som varit naiv och okunnig i detta fall.
fick du frågan om entreprenören skulle transportera bort brunnen eller transportera han bara bort den? du borde blivit upplyst om detta.,
Ja en av hans medarbetare frågade mig hur jag ville göra med den gamla brunnen när den låg uppgrävd på tomten. Han sa att den måste köras bort med en lastbil som har en lyftkran och att dem skulle fixa detta. Och jag sa ungefär som jag skrivit ovan, att jag kan inte gärna kan köra iväg den själv. Jag frågade aldrig om detta skulle kosta extra då jag utgick från att det ingick i det överenskomna priset efter konversation med chefen.
han borde alt ha upplyst dej om att det skulle komma att kosta extra men jag undrar omdu kankomma undan utan att betala, dukanju blängalite iallafall påhonomnär dubetalat men1400 va inte speciellt mycket att bråka om, verkar nästansom att det oxå e ett kompispris
Nej jag är som sagt nöjd med priset i sin helhet men blev bara lite besviken/förvånad när den kom ytterligare en faktura. Och jag har inga planer på att göra någon stor affär av detta men var nyfiken på vad reglerna egentligen säger. Det verkar som att bortforsling av material (och brunnar?) vid markarbeten vanligtvis inte ingår som arbetskostnader utan tillkommer. I detta fallet blev det lite stressigt så jag hann inte läsa på så mycket som jag egentligen hade velat göra. Hade jag hunnit med det så hade jag ställt frågan om bortforsling av den gamla brunnen ingick, det är lätt att vara efterklok.
Och situationen blir lite mer prekär då personen som jag anlitat är en bekant till min far, därav det förmånliga priset misstänker jag.
thomas33: Precis, men då dessa Bill och Bull-medarbetare rent allmänt gav ett intryck av att de inte riktigt hade full koll på vad som skulle göras och vad jag och chefen hade kommit överens om så tog jag aldrig upp den diskussionen.
Man lär sig så länge man lever...
Och situationen blir lite mer prekär då personen som jag anlitat är en bekant till min far, därav det förmånliga priset misstänker jag.
thomas33: Precis, men då dessa Bill och Bull-medarbetare rent allmänt gav ett intryck av att de inte riktigt hade full koll på vad som skulle göras och vad jag och chefen hade kommit överens om så tog jag aldrig upp den diskussionen.
Man lär sig så länge man lever...
Ta det som lärpengar då du totalt sett fått ett bra pris och för en högst rimlig summa av 1400:- har fått en kunskap som i en förlängning skulle kunna vara värt hundra gånger så mycket för framtida beställda tjänster.
Klicka här för att svara