Jag har totalrenoverat ett av rummen i huset, vilket dragit ut på tiden. Snickaren jag anlitar använder sig av en elektriker som underentreprenör.
Jag har några anmärkningar både på snickarens arbete samt elektrikerns. Men osäker på vad som gäller?
1. Elektrikern har trott att en innerdörr skall vända åt andra hållet, varvid ett extra skyddslock på väggen som resultat. Detta måste väl handla om kommunikationen mellan snickaren och elektrikern?
2. Ledljuslister uppe på bjälkarna är svarta. Elektrikern menar på att de blev beställda för 1,5år sedan. Har via elektrikern fått reda på att de även finns i vitt. Men jag har varit tydlig med att rummet skall vara vitt ända från början, och det avviker just nu med en mörkare färg.
3. Jag har önskat särskilda vägglampor som jag valt ut och beställt själv, och varit tydlig med detta, men att det varit lång leveranstid. Elektrikern menar på att det nog inte behövs med tanke på ljuset som redan finns. Men det handlar inte heller så mycket om själva ljuset, utan även som en inredningsdetalj. Nu ligger de i lådan och väntar.
4. Ett vägguttag sitter löst, och detta har dom sagt att de ska åtgärda i efterhand. Jag minns att elektrikern på plats sa att man fick leva med det för att väggen är ojämn.
Till saken hör att elektrikern som har utfört en hel del arbete hemma hos mig har en arbetsledare. Det fick jag reda på en av de sista tillfällen de var här gemensamt. Jag är rädd för att felen hade kunnat undvikas med en mer erfaren elektriker.

Det var vid tiden väldigt svårt att bara få tag i en snickare som var beredd att göra det arbetet med rummet som jag önskade. Till slut via kontakter hittade jag den snickaren som jag anlitar idag. Jag är nöjd med de arbetena som han utfört och jag önskar att anlita honom framöver också.
Därför är det angeläget att känna till vad som gäller i vissa lägen.
1. En vindslucka som är inbyggd i väggen hade tagit i taket ifall han inte hade kapat sista biten och klistrat på den i ovankant. Snickaren sa från början när han mätte att alla måtten stämmer. Det kanske inte är så enkelt att mäta exakt, men kan man kräva detta som kund?
2. Väggarna är grova (såg ut såhär innan påbörjat arbete). Efterarbetet med att fylla igen spåren efter kabeldragningen med hjälp av spackel och vatten blev inte bra. Detta gjorde jag själv efter tips av snickaren. Man ser tydligt, mer på vissa ställen än andra att man har dragit kablar. Jag har föreslagit grövre sandkorn i materialet. Jag har även tagit på mig målningsarbetet. Jag har ställt in möbler. Känns sådär att riva i det igen. Vad gäller här?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.