760 läst ·
6 svar
760 läst
6 svar
Kvadratmeterpris sommarstuga
vi ska bygga ut vårt befintliga fritidshus/sommarstuga. Kök och badrum finns redan, vi ska alltså bygga till ett vardagsrum samt ett sovrum om totalt 35 kvm. Det behövs nytt tak och grunden kommer vara av plintar. Är det någon som kan uppskatta kvadratmeterpriset?
Tack för svar!Pjosk75 skrev:
Var fritidshuset finns är en sak som påverkar priset. Är det 20 mil från civilisationen så blir det långa resor som du så klart för betala för.
Kanske huset är byggt på ett konstigt sätt så att hela taket måste rivas.
Kanske så vill inte hantverkare göra ett sådant här jobb och lämnar ett orimligt pris.
Hur som helst så bör du räkna med att det kommer kosta en hel del. Mindre än 20.000 per kvadratmeter efter de senaste årens prisökningar på material och hantverkakoatnader tror jag blir svårt.
Kanske huset är byggt på ett konstigt sätt så att hela taket måste rivas.
Kanske så vill inte hantverkare göra ett sådant här jobb och lämnar ett orimligt pris.
Hur som helst så bör du räkna med att det kommer kosta en hel del. Mindre än 20.000 per kvadratmeter efter de senaste årens prisökningar på material och hantverkakoatnader tror jag blir svårt.
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
Hittar du rätt hantverkare så kan det bli rätt rimligt pris.
Vi byggde ut fritidshuset med 30 kvm. Jag tog in en lokal grävfirma som grävde för plintarna, levererade makadam, jag gjöt plintarna och fyllde igen osv. En snickare vi har anlitat förr byggde färdigt till nivån golvspånskivor och färdiga gipsväggar. Vi bytte dessutom takpannor, underlgasduk osv. på befintliga byggnaden, dels för att få lika, men taket var 50 år dessutom. Totalt ca110 kvm tak.
Sedan målade vi och lade parkettgolv, monterade innerdörr och alla lister. Ytterpanelen målade vi själva före uppsättning.
Ca 300 000 till snickaren (arbete och material), och ytterligare ca 50 000 för det jag köpte in själv. kan ha gått åt ytterligare 10 000 om jag räknar in "småinköp" som inte är i direkt anslutning till bygget.
Vi byggde ut fritidshuset med 30 kvm. Jag tog in en lokal grävfirma som grävde för plintarna, levererade makadam, jag gjöt plintarna och fyllde igen osv. En snickare vi har anlitat förr byggde färdigt till nivån golvspånskivor och färdiga gipsväggar. Vi bytte dessutom takpannor, underlgasduk osv. på befintliga byggnaden, dels för att få lika, men taket var 50 år dessutom. Totalt ca110 kvm tak.
Sedan målade vi och lade parkettgolv, monterade innerdörr och alla lister. Ytterpanelen målade vi själva före uppsättning.
Ca 300 000 till snickaren (arbete och material), och ytterligare ca 50 000 för det jag köpte in själv. kan ha gått åt ytterligare 10 000 om jag räknar in "småinköp" som inte är i direkt anslutning till bygget.
Intressant. När i tid var detta? Förmodar att det inte var kök/badrum i utbyggnaden?H hempularen skrev:Hittar du rätt hantverkare så kan det bli rätt rimligt pris.
Ska också bygga ut fritidshus på plintar med 30 kvm (helst 35 kvm, men vill nyttja de nya reglerna i dec under 30 kvm). Två sovrum, liten enklare toalett och hall. Tänkte leja allt, men lägga golv och måla själv både ute och inne. Ska också passa på att lägga om hela taket på ca 110 kvm.
Hoppas landa under en miljon. Gäller att hitta pålitlig snickare.
Klicka här för att svara