Jag ska köpa ny toalettstol och tänkte ersätta nuvarande anslutning med en flexibel anslutningsslang. Vad behöver jag? Sitter följande på nuvarande toalett. Röret är 10mm.

• Rörledning och koppling under en toalett mot en vägg med blå kakel, rördimension är 10mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar ett kromat vattenrör med en 10 mm anslutning, kopplad till en toalettstol, mot en kaklad vägg.
    Skapa konto
  • Röranslutning vid toalett med metallfästen och ett litet ventilhandtag, visar nuvarande installation med 10 mm rör.
    Skapa konto
Krilleman
S steffo_s skrev:
Vad behöver jag? Sitter följande på nuvarande toalett. Röret är 10mm.
Jag skulle gissa rent ockulärt att röret är 12mm...

Mät igen!
Gärna med skjutmått.

För är det 12mm behöver du planadapter, är det 10mm klarar du dig utan.

Varför byta till anslutningsslang?

Kopparrör upp till WC är det bästa!

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Helt OT men är det tätt runt inkommande rör? Tycker det ser ut som att fukt kan krypa in men bilden kanske luras.

Inkommande rör genom vägg, omgiven av tätningsmaterial. Potentiella fuktproblem antyds.
Skapa konto

Krilleman Krilleman skrev:
Jag skulle gissa rent ockulärt att röret är 12mm...

Mät igen!
Gärna med skjutmått.

För är det 12mm behöver du planadapter, är det 10mm klarar du dig utan.

Varför byta till anslutningsslang?

Kopparrör upp till WC är det bästa!
Ja, det stämmer att röret är 12mm, hade lite bråttom där. Byte till slang var mest med tanke på om den nya toaletten inte passar till det gamla röret och det då är lättare att bara ansluta med en slang istället. Men jag kanske ska tänka om?

Ofta går det att dra ner anslutningen på den nya toaletten något (finns lite spel den interna slangen) och har du inte otur passar det utan att byta det existerarande röret. Ny avstängningsventil brukar också medfölja toaletten.

• Gilla
Tumme_mitti_handen
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ofta går det att dra ner anslutningen på den nya toaletten något (finns lite spel den interna slangen) och har du inte otur passar det utan att byta det existerarande röret. Ny avstängningsventil brukar också medfölja toaletten.
Ok, tack för info. Då avvaktar jag lite och ser hur det verkar när jag har den nya toaletten på plats.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.