Hej! Jag har nyligen tagit över en sommarstuga på Öland. I vardagsrummet ligger det parkett ovanpå det gamla plankgolvet. När vi öppnar parketten visar det sig att plankgolvet är helt angripet av någon Skadeinsekt. Plankorna såg helt ok ut tills man tryckte en skruvmejsel på den då det förvandlas till trämjöl och insektsgångar visar sig. Är det någon som vet vad det rör sig om för djur som här gjort detta?

• Skadat trägolv med synliga insektsgångar och trämjöl, tecken på angrepp av skadeinsekter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Angripet gammalt plankgolv med tecken på skadeinsektsaktivitet och skador under parkett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Husbock är min gissning, kan vara blåhjon också men de brukar inte göra gångar sådär djupt in i trät vad jag vet.

surris surris skrev:
Husbock är min gissning, kan vara blåhjon också men de brukar inte göra gångar sådär djupt in i trät vad jag vet.
Är det vanligt med husbock i krypgrund? Jag hade börjat tro att det var strimmig trägnagare men det brukar också vara ytligt vad jag förstår.

surris
G goenalle skrev:
Är det vanligt med husbock i krypgrund? Jag hade börjat tro att det var strimmig trägnagare men det brukar också vara ytligt vad jag förstår.
Nja inte direkt egentligen skulle jag tro. Är absolut ingen expert så någon bättre vetande får gärna flika in.

Om någon hittar den här tråden i framtiden så var det skador från myror. Troligen svartglänsande trämyra.

• Gilla
Tanja Nelke och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.