mycke_nu skrev:
Skaffa en tomtkarta och mät från de befintliga rören, det är inga konstigheter.

Annars kan man ersätta taggtråden med elstängsel, kolla med lantbrukaren, taggtråd är inte bra för betesdjuren heller.
Vill han ha djur så får han sätta upp elstängsel själv, det är definitivt ingenting jag tänker ha på min sida av staketet :)

b8q skrev:
Japp, prata med kommunen eller lantmäteriet om att du behöver en tomtkarta där gränslängderna framgår, gärna också vilken typ av gränsmarkering det är (lantmäteriets förättningskartor har detta, det står t.ex. "rm" eller "rb" (vilket betyder "rör i mark" respektive "rör i berg"), eller någon annan bokstavskombination - så att du vet vad du ska leta efter.
Ta sedan ett långt mätband och kontrollera avstånden, så att du kan räkna ut om de gränsrör du hittar är rimliga. Tänk då på att måtten i lantmäteriets karta är så kallade horisontella längder, så har du en väldigt brant tomt kan det bli missvisande då du mäter lutande längd om du bara lägger mätbandet längs marken. Pythagoras, du vet...

Ett tips för att hitta nedgrävda/övertäckta gränsrör (om man inte har en metalldetektor), är att hitta det ungefärliga stället mha mätband, sedan använda en vanlig kompass (ju känsligare desto bättre). Kompassnålen reagerar på metallen i röret när man är nära.

21 000 för en gränsutvisning låter iaf helt horribelt, är du säker på att det inte är kostnaden för att få nya gränsrör nedslagna? Normalt pris borde vara ungefär 2-3000 för att få gränsen utvisad/anvisad.
Jo det är kostnaden för första punkten och sen typ tre till, säg att man skulle märka ut hörnen på tomten med nya rör. 15k till att börja med och sen 2000 per punkt. Saknas hörnpinnarna är det ju svårt, och vi vet ju att en saknas.

Det där med kompassen ska jag prova.

Ja, att få ut nya juridiskt bindande gränsrör kan vara riktigt dyrt, då det är en lantmäteriförrättning och måste skrivas in i deras register osv. Men att få ut någon för en gränsutvisning / gränspåvisning, som man gör med spray eller träkäppar, ska inte behöva kosta några 20 000 kr.

Priser för en vanlig gränsutvisning finns inte på hemsidan. Men vad betyder det egentligen att pinnarna dom sätter ut under en sån utvisning (alltså inte särskild gränsutmärkning, den dyra varianten) inte vinner laga kraft? Är det för att det inte är nya gränser och att de redan har laga kraft sen tidigare?

Mikael_L
bittle skrev:
Priser för en vanlig gränsutvisning finns inte på hemsidan. Men vad betyder det egentligen att pinnarna dom sätter ut under en sån utvisning (alltså inte särskild gränsutmärkning, den dyra varianten) inte vinner laga kraft? Är det för att det inte är nya gränser och att de redan har laga kraft sen tidigare?
Precis, det är två helt olika slags förrättningar.
Gränsutvisning är en mer enkel förrättning som dessutom kan utföras av många aktörer (tror jag iaf).
Man kan lite enkelt säga att du får hjälp att försöka hitta dina fastighetsgränser.

Fastighetsbestämning är den mer komplicerade tjänsten. Den är dessutom en ren myndighetsutövning och dess resultat gäller för all framtid sen. Därför måste lantmätaren vara betydligt mer noggrann, och gå genom alla möjliga gamla handlingar, markera nya punkter som ersätter försvunna, och göra registeruppdateringar.
Efter denna tjänst är utförd så är fastighetens gränser på nytt utmärkta och dessutom gäller dessa nu.

Om gränserna råkar utvisas fel vid den enklare tjänsten så gäller inte de gränserna, utan de lagligen giltiga gränserna är fortfarande de gamla, var dom nu än är.

http://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/Oklarheter-kring-fastighet/

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Mikael_L
Johan- skrev:
Fortsätter att riva ner gamla fasader och stänga igen dörrar som är överflödiga. Allt görs smånynnande, road över blandade känslor från folket i bygden för att man kommer in som utböling och ändrar det som varit sedan 30-talet.
Det blir rena änglagårds-dramat ... :)

När går filmen upp?

Mikael_L skrev:
Precis, det är två helt olika slags förrättningar.
Gränsutvisning är en mer enkel förrättning som dessutom kan utföras av många aktörer (tror jag iaf).
Man kan lite enkelt säga att du får hjälp att försöka hitta dina fastighetsgränser.

Fastighetsbestämning är den mer komplicerade tjänsten. Den är dessutom en ren myndighetsutövning och dess resultat gäller för all framtid sen. Därför måste lantmätaren vara betydligt mer noggrann, och gå genom alla möjliga gamla handlingar, markera nya punkter som ersätter försvunna, och göra registeruppdateringar.
Efter denna tjänst är utförd så är fastighetens gränser på nytt utmärkta och dessutom gäller dessa nu.

Om gränserna råkar utvisas fel vid den enklare tjänsten så gäller inte de gränserna, utan de lagligen giltiga gränserna är fortfarande de gamla, var dom nu än är.

[länk]
Och då får jag inte svar på var det saknade hörnet är någonstans? En till pinne ska vara på uppfarten och är nog försvunnen den med. Jag skulle ju gärna hitta dom. Men jag provar kompassen och kartan först :)

Y
  • Köpte färg och pensel samt roller.
  • Målade i blivande förrådet.
  • Penselstrå överallt, och ludd från rollern... INTE GLAD... köpa lyxigare verktyg imorgon.:@

P
@Yrrol - Glömde du att tvätta penseln och rollern innan du målade?

Gjorde andra strykningen i lusthuset. Första strykningen var en spärrfärg, nu la jag på vit täckfärg. Hoppas att det är torrt i morgon bitti så jag kan måla klart då.

Y
p.lundgren skrev:
@Yrrol - Glömde du att tvätta penseln och rollern innan du målade?
pensel tvättade jag iofs inte, men drog lite lätt i stråna för kolla. rollern tvättade jag men hjälpte inte, mycket luddig.
köpa annat imorgon

Mikael_L skrev:
Det blir rena änglagårds-dramat ... :)

När går filmen upp?
Det är tur man har humor med tanke på hur mycket ork folk har att bry sig om sånt de iaf inte kan påverka. Det ger bara lust att ändra på mer =)

Korvgubbe
Hehehe, får mig att tänka på familjegården. Ligger vid en sjö, där min farfar i alla år märkte ut ett farligt grund med en gran, en tradition som min far förde vidare. För ett par år sedan gjorde jag en mer permanent markering av grundet med en boj och tro på fan om det inte kom klagomål... Suck, bonnjävlar... :p

bittle skrev:
Och då får jag inte svar på var det saknade hörnet är någonstans? En till pinne ska vara på uppfarten och är nog försvunnen den med. Jag skulle ju gärna hitta dom. Men jag provar kompassen och kartan först :)
JO! Då markeras tomtgränsen med enkla träkäppar. Du kan då banka ner t.ex. ett armeringsjärn eller något annat som inte kan förväxlas med en äkta gränsmarkering, för sådana får bara lantmäteriet sätta upp.

Trampat på en kratta och fått skaftet i pannan så jag såg både stjärnor och planeter. Inte har jag någon att skylla på heller...:p

mexitegel skrev:
Trampat på en kratta och fått skaftet i pannan så jag såg både stjärnor och planeter. Inte har jag någon att skylla på heller...:p
En gammalt skämtklassiker, är du säker att du inte bara har drömt en mardröm?

Eller som man brukar säga: Pics or it didn't happen :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.