A atomlab skrev:
Gestapofasoner att tvinga på folk att förfula fasaden
Finns rätt schyssta markskåp från Garo nu om man verkligen inte vill ha det på fasaden :)

A atomlab skrev:
Mätaren/mätarplatsen behöver inte vara på/i fasaden fastän mätarplatsen flyttas ut, den kan monteras på en stolpe eller monteras ett markskåp.

ullberg
I det hus vi köpt men ännu inte fått tillträde till hoppas jag att vi kan flytta mätaren från dagens plats inne till ett fasadskåp alt. Markskåp - känns lite väl kittlande att ha mätaren i duschen vi tänkt sätta vid nuvarande plats….

/U

• Haha
  • Gilla
Robert-san01 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
A atomlab skrev:
Då kan man välja ett markmätarskåp, kan lämpligtvis sättas vid tomtgränsen.

Mikael_L
tommib tommib skrev:
Men varför behövdes det ett fasadskåp i källaren? Vad var det för fel på en vanlig mätartavla?
Låt mig gissa.
Elektrikern hade inte riktigt koll, och hämtade ut ett fasadmätarskåp innan han åkte på jobbet, och sen blev det bara sådär.

Demmpa Demmpa skrev:
Mätaren/mätarplatsen behöver inte vara på/i fasaden fastän mätarplatsen flyttas ut, den kan monteras på en stolpe eller monteras ett markskåp.

Så är det. Men att fumla i full snöstorm 200m till tomtgränsen (där jag rimligen skulle placerat skåpet) för att kontrollera om det är något fel på elmätaren eller om det är strömavbrott eller bara öppna en lucka inomhus så vet iaf jag vad valet skulle bli.

Även säkerhetsmässigt så är det tveksamt att ha brytningen utav elen till huset lättillgängligt för gemene man.

En säkerhetsaspekt för räddningstjänsten är den enda direkta anledningen jag kan se men tvivlar dom skulle hittat skåpet 200m bort in i en skogsdunge

Det jag egentligen vill komma till är att man själv inte får välja vart ens elmätare skall sitta. Det går ju alldeles utmärkt med tex vattenmätaren som byts ungefär lite frekvent.

Mitt skåp sitter i skafferiet. De bytte eller grejade på annat sätt med det för typ 10-15 år sedan. Inte ett ord om att det satt fel. Vattenfall om det nu spelar roll för reglerna.

Mikael_L
A atomlab skrev:
Det går ju alldeles utmärkt med tex vattenmätaren som byts ungefär lite frekvent.
Ja vem vet, snart kanske de kräver att den ska sitta utomhus, ständigt åtkomlig.
Som du säkert nu plötsligt inser, så går det ju alltså inte att jämföra,. :D

Mikael_L
Dalbotant Dalbotant skrev:
Mitt skåp sitter i skafferiet. De bytte eller grejade på annat sätt med det för typ 10-15 år sedan. Inte ett ord om att det satt fel. Vattenfall om det nu spelar roll för reglerna.
Reglerna om fasadmätarskåp har inte alltid funnits, det är väl i princip en ganska moderna företeelse.
Och man kräver inte retroaktivt att mätaren måste flyttas, utan den får sitta "dumt till" om det var godkänt då den sattes där.

Däremot kräver många (men inte alla) nätägare att mätaren flyttas till något ställe där nätägaren ständigt har tillgång till mätaren ifall det görs om något med servis-ledningen.

Då låter det som om jag klarar mig länge till för de grävde ner luftledningen till min fastighet i våras men då skarvade de glatt det nya kablaget med det som går under gräsmattan och in i huset. (Ute vid fastighetsgränsen)
Så nu lär det dröja innan de vill greja något mer antar jag.

Mikael_L
ja, och det är nog mer när servisen ändras på kundens begäran, av något kunden vill eller orsakar, som detta kan hända.

A atomlab skrev:
Så är det. Men att fumla i full snöstorm 200m till tomtgränsen (där jag rimligen skulle placerat skåpet) för att kontrollera om det är något fel på elmätaren eller om det är strömavbrott eller bara öppna en lucka inomhus så vet iaf jag vad valet skulle bli.

Även säkerhetsmässigt så är det tveksamt att ha brytningen utav elen till huset lättillgängligt för gemene man.

En säkerhetsaspekt för räddningstjänsten är den enda direkta anledningen jag kan se men tvivlar dom skulle hittat skåpet 200m bort in i en skogsdunge

Det jag egentligen vill komma till är att man själv inte får välja vart ens elmätare skall sitta. Det går ju alldeles utmärkt med tex vattenmätaren som byts ungefär lite frekvent.
Jag har så vid fritidshuset om än bara 40m bort till tomtgräns men uppför en bergknalle. De två gånger en fas har gått har såklart varit mitt i vintern när huset ska värmas upp och lite för många element dragits igång samtidigt.
Jag skulle inte ha nåt emot en servis ledning till ett fasadskåp som elbolaget ansvarar för särskilt som att markkabeln knappt gått att gräva ner och tom ligger synlig på ett ställe.

• Gilla
atomlab
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker att jag ska kunna kräva att brev delas ut framme vid min ytterdörr.
Att morgontidningen läggs på matbordet.
Att de hämtar sopbehållarna från 2 meter från min dörr.
Att jag inte ska behöva ha en sådan där ful takstege upp till skorstenen.
Att fjärrvärmeväxlaren inte ska ta plats inne i huset
Att slippa en sån där jä** ful internetdosa på väggen
Att de inte gör den minsta snösträng utanför mitt hus, ingen snövall på min tomt heller.
Att jag ska slippa de där metallgrejerna i gräsmattan som har något med vatten och avlopp att göra.

Nu ska jag bara fundera ut lite mera, som stör mig, som borde vara min rätt att bestämma över.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker att jag ska kunna kräva att brev delas ut framme vid min ytterdörr.
Det gör de i civiliserade delar av landet.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Att morgontidningen läggs på matbordet.
Hur din fru har uppfostrat dig är er ensak.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Att de hämtar sopbehållarna från 2 meter från min dörr.
Sopor är så 90-tal! Numera återvinner vi!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Att jag inte ska behöva ha en sådan där ful takstege upp till skorstenen.
Kräver din fjärrvärme en egen skorsten?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Att fjärrvärmeväxlaren inte ska ta plats inne i huset
Hade inte du egna kaminer?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Att slippa en sån där jä** ful internetdosa på väggen
Hört talas om mobil uppkoppling?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Att de inte gör den minsta snösträng utanför mitt hus, ingen snövall på min tomt heller.
Det slipper du i civiliserade länder. Och tack vare klimatförbättringen snart även här.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Att jag ska slippa de där metallgrejerna i gräsmattan som har något med vatten och avlopp att göra.
De flesta brukar ha dessa prylar nergrävda långt under gräsmattan...

Har du något mer jag kan hjälpa dig med?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.