4 947 941 läst ·
34 153 svar
4948k läst
34,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 035 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 035 inlägg
I det hus vi köpt men ännu inte fått tillträde till hoppas jag att vi kan flytta mätaren från dagens plats inne till ett fasadskåp alt. Markskåp - känns lite väl kittlande att ha mätaren i duschen vi tänkt sätta vid nuvarande plats….
/U
/U
Demmpa skrev:
Så är det. Men att fumla i full snöstorm 200m till tomtgränsen (där jag rimligen skulle placerat skåpet) för att kontrollera om det är något fel på elmätaren eller om det är strömavbrott eller bara öppna en lucka inomhus så vet iaf jag vad valet skulle bli.
Även säkerhetsmässigt så är det tveksamt att ha brytningen utav elen till huset lättillgängligt för gemene man.
En säkerhetsaspekt för räddningstjänsten är den enda direkta anledningen jag kan se men tvivlar dom skulle hittat skåpet 200m bort in i en skogsdunge
Det jag egentligen vill komma till är att man själv inte får välja vart ens elmätare skall sitta. Det går ju alldeles utmärkt med tex vattenmätaren som byts ungefär lite frekvent.
Reglerna om fasadmätarskåp har inte alltid funnits, det är väl i princip en ganska moderna företeelse.Dalbotant skrev:
Och man kräver inte retroaktivt att mätaren måste flyttas, utan den får sitta "dumt till" om det var godkänt då den sattes där.
Däremot kräver många (men inte alla) nätägare att mätaren flyttas till något ställe där nätägaren ständigt har tillgång till mätaren ifall det görs om något med servis-ledningen.
Då låter det som om jag klarar mig länge till för de grävde ner luftledningen till min fastighet i våras men då skarvade de glatt det nya kablaget med det som går under gräsmattan och in i huset. (Ute vid fastighetsgränsen)
Så nu lär det dröja innan de vill greja något mer antar jag.
Så nu lär det dröja innan de vill greja något mer antar jag.
Jag har så vid fritidshuset om än bara 40m bort till tomtgräns men uppför en bergknalle. De två gånger en fas har gått har såklart varit mitt i vintern när huset ska värmas upp och lite för många element dragits igång samtidigt.A atomlab skrev:Så är det. Men att fumla i full snöstorm 200m till tomtgränsen (där jag rimligen skulle placerat skåpet) för att kontrollera om det är något fel på elmätaren eller om det är strömavbrott eller bara öppna en lucka inomhus så vet iaf jag vad valet skulle bli.
Även säkerhetsmässigt så är det tveksamt att ha brytningen utav elen till huset lättillgängligt för gemene man.
En säkerhetsaspekt för räddningstjänsten är den enda direkta anledningen jag kan se men tvivlar dom skulle hittat skåpet 200m bort in i en skogsdunge
Det jag egentligen vill komma till är att man själv inte får välja vart ens elmätare skall sitta. Det går ju alldeles utmärkt med tex vattenmätaren som byts ungefär lite frekvent.
Jag skulle inte ha nåt emot en servis ledning till ett fasadskåp som elbolaget ansvarar för särskilt som att markkabeln knappt gått att gräva ner och tom ligger synlig på ett ställe.
Jag tycker att jag ska kunna kräva att brev delas ut framme vid min ytterdörr.
Att morgontidningen läggs på matbordet.
Att de hämtar sopbehållarna från 2 meter från min dörr.
Att jag inte ska behöva ha en sådan där ful takstege upp till skorstenen.
Att fjärrvärmeväxlaren inte ska ta plats inne i huset
Att slippa en sån där jä** ful internetdosa på väggen
Att de inte gör den minsta snösträng utanför mitt hus, ingen snövall på min tomt heller.
Att jag ska slippa de där metallgrejerna i gräsmattan som har något med vatten och avlopp att göra.
Nu ska jag bara fundera ut lite mera, som stör mig, som borde vara min rätt att bestämma över.
Att morgontidningen läggs på matbordet.
Att de hämtar sopbehållarna från 2 meter från min dörr.
Att jag inte ska behöva ha en sådan där ful takstege upp till skorstenen.
Att fjärrvärmeväxlaren inte ska ta plats inne i huset
Att slippa en sån där jä** ful internetdosa på väggen
Att de inte gör den minsta snösträng utanför mitt hus, ingen snövall på min tomt heller.
Att jag ska slippa de där metallgrejerna i gräsmattan som har något med vatten och avlopp att göra.
Nu ska jag bara fundera ut lite mera, som stör mig, som borde vara min rätt att bestämma över.
Det gör de i civiliserade delar av landet.Mikael_L skrev:
Hur din fru har uppfostrat dig är er ensak.Mikael_L skrev:
Sopor är så 90-tal! Numera återvinner vi!Mikael_L skrev:
Kräver din fjärrvärme en egen skorsten?Mikael_L skrev:
Hade inte du egna kaminer?Mikael_L skrev:
Hört talas om mobil uppkoppling?Mikael_L skrev:
Det slipper du i civiliserade länder. Och tack vare klimatförbättringen snart även här.Mikael_L skrev:
De flesta brukar ha dessa prylar nergrävda långt under gräsmattan...Mikael_L skrev:
Har du något mer jag kan hjälpa dig med?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden