4 827 163 läst ·
33 457 svar
4827k läst
33,5k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Medlem
· Stockholm
· 165 inlägg
Börjat riva råspont. Ganska ömtålig då den är runt 15mm tjock men går att få ner den ganska okej, kan nog räcka till en vägg med tanke på OSB-priset just nu 
Gårdagens projekt var att gräva vid källaren där jag ska koppla på vattnet. Kapa och plugga brineledningen till den gamla brunnen så jag får ett par fina hål att leda in vattenledningarna i sedan och en gulslang fick jag också till övers då matningen till källaren kommer från annat håll idag. Känns nästan som om någon tänkt på detta för en massa år sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I jan/feb någonstans kontaktade vi försäkringsbolaget för att vi misstänkte en vattenskada
i taket i vårt kök, ganska rakt under handfatet i vårt badrum.
Försäkringsbolaget skickade ut en besiktningsman typ två veckor senare från något partnerföretag som gjorde lite fuktmätningar i taket i köket (där var det torrt, vi hade ju slutat använda badrummet sedan anmälan) och sedan mätte upp var en ev. läcka borde vara på ovanvåningen. De mätte nog med olika måttstockar på de olika våningarna för de hamnade ungefär en meter fel, tyckte de behövde ta upp väggen där och hittade följande:
Detta konstaterade de var rimliga vattenrör (!) och mätte runt lite i det där hålet. Observera alltså att detta är flexrör för el, och att de alltså ligger ungefär en meter från verklig punkt rakt ovanför fläcken vi hittat i kökstaket. En meter från tilloppet till badrummet vilket också råkar vara på typ samma plats som handfatets avlopp.
De konstaterade förstås att det var torrt och fint i utrymmet i väggen och att de inte kunde se några läckor på rören hur mycket de än spolade i kranar eller i toaletter. Doh!
Fram och tillbaka med försäkringsbolag och underentreprenör för att försöka få ut dem igen och göra rätt och i alla fall mäta på rätt ställe på ovanvåningen den här gången.
Så igår/idag lyckades jag i alla fall övertyga dem om att det finns en vattenskada utan att de kommit ut igen.
Så suck, nu ska vi bara reda ut vad det är som är orsaken, övertyga försäkringsbolaget att de ska stå för fiolerna och få det åtgärdad... Suck!
Logga in
Skapa konto
i taket i vårt kök, ganska rakt under handfatet i vårt badrum.
Försäkringsbolaget skickade ut en besiktningsman typ två veckor senare från något partnerföretag som gjorde lite fuktmätningar i taket i köket (där var det torrt, vi hade ju slutat använda badrummet sedan anmälan) och sedan mätte upp var en ev. läcka borde vara på ovanvåningen. De mätte nog med olika måttstockar på de olika våningarna för de hamnade ungefär en meter fel, tyckte de behövde ta upp väggen där och hittade följande:
Logga in
Skapa konto
Detta konstaterade de var rimliga vattenrör (!) och mätte runt lite i det där hålet. Observera alltså att detta är flexrör för el, och att de alltså ligger ungefär en meter från verklig punkt rakt ovanför fläcken vi hittat i kökstaket. En meter från tilloppet till badrummet vilket också råkar vara på typ samma plats som handfatets avlopp.
De konstaterade förstås att det var torrt och fint i utrymmet i väggen och att de inte kunde se några läckor på rören hur mycket de än spolade i kranar eller i toaletter. Doh!
Fram och tillbaka med försäkringsbolag och underentreprenör för att försöka få ut dem igen och göra rätt och i alla fall mäta på rätt ställe på ovanvåningen den här gången.
Så igår/idag lyckades jag i alla fall övertyga dem om att det finns en vattenskada utan att de kommit ut igen.
Så suck, nu ska vi bara reda ut vad det är som är orsaken, övertyga försäkringsbolaget att de ska stå för fiolerna och få det åtgärdad... Suck!
Husägare
· Trelleborg
· 697 inlägg
Gamla gårdspumpen gick inte att rädda
Så det fick bli en ny kronan
Så det fick bli en ny kronan
Fixat så att den 80 år gamla balkongdörren går att stänga. Den hade hängt sig lite, fick flytta in översta gångjärnet i karmen ca 2 mm. Multimaster är bra att ha! Passade på att montera silikonlister runt om karmen för att slippa draget på vintern. En bonus är att myrorna inte längre kommer in (den vägen) nu på våren.
Husägare
· Trelleborg
· 697 inlägg
4995:- men jag såg att dom höjde priset dagen efter jag beställt den
Beställde ett komplett paket med pump slang och bottenventil
Beställde ett komplett paket med pump slang och bottenventil
Lokaliserat reglar på andra sidan väggen
Skruvat bort bakre benen
och skruvat dit en regel mot väggen istället för benen och träffade reglarna jag mätte upp från andra sidan
Dessutom labbar med Osmo vax, vit och natur, för att hitta en matchning för trösklar mot golven.
Logga in
Skapa konto
Skruvat bort bakre benen
och skruvat dit en regel mot väggen istället för benen och träffade reglarna jag mätte upp från andra sidan
Logga in
Skapa konto
Dessutom labbar med Osmo vax, vit och natur, för att hitta en matchning för trösklar mot golven.
Logga in
Skapa konto
Ersatt en bit av gipset i taket efter gamla gjutjärnsröret för avluftning av taket ej behövs längre!
Gamla biten:
Nya biten på plats:
Har lite fler bitar att byta ut efter dränering av vatten då taket läckte tidigare
Gamla biten:
Logga in
Skapa konto
Nya biten på plats:
Logga in
Skapa konto
Har lite fler bitar att byta ut efter dränering av vatten då taket läckte tidigare
Logga in
Skapa konto