4 933 504 läst ·
33 989 svar
4934k läst
34,0k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Har bara satt tillbaka ett par strömbrytare efter att målaren tapetserat två rum. Lovade mig själv förra året att aldrig tapetsera igen och har nästan hållt det. Nu återstår att ställa tillbaka möbler i rummen för i morgon kommer målaren och hänger tapet i rum nummer tre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det var väl då - 73 som vi hadde första oljekrisen? Jag tror mer att det var tillgång på byggmtrl, det var nog randisolering med 100mm stenull markskiva som var på modet dåNoramasen skrev:
Började förbereda för golvbyte med att kolla över konstruktionen som är okänd. Bara misstanke om att det är gjuten platta, men är det MED isolering? Det visade sig efter ett par borrhål att det var som jag misstänkt...Ingen isolering här inte utan enbart betong. Tillbyggnaden uppfördes -73 så det var ingen tanke på uppvärmningskostnader då inte.
[bild]
Och när jag skulle lysa med stavlampan så insåg jag definitivt att det var inget annat än grus under betongen. Lade ifrån mig lampan och swoosch! sade den och försvann in i gapet på dammsugarenOch beviset är tydliggjort då den lyste fint upp i sin nya boning.
[bild]
Så nu återstår bara vad som ska göras med tanke på den befintliga konstruktionsdelen.... Hmm. Lyfter nog upp det i en egen tråd framöver.
Jovisst var oljekrisen -73. Men det var ju först efter krisen som medvetandet om att isolera väl fick genomslag, med mer eller mindre bra lösningar. Vad gäller randisolering har jag ingen erfarenhet av, annat än att det inte är så i mitt fall i alla fall.F fribygg skrev:
I Lkpg byggdes grupphusområden åtminstone fram till - 77 med 100mm stenulsisolering som randisolering på en i övrigt oisolerad platta, i nått område med en elektrisk värmekabel i plattans ytterkant.
Kul kvällspyssel att efteråt försöka få till varma golv och låg energiförbrukning i sådana konstruktioner.
Kul kvällspyssel att efteråt försöka få till varma golv och låg energiförbrukning i sådana konstruktioner.
Rivit en garderob som väcker dåliga minnen, skruvat upp byggmax billigaste plastlaminerade spånkivetak och börjat förbereda för nya tapeter.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto