Byggahus.se

Vad har ni gjort med era hus idag?

2199k läst  20,8k svar

1. T
    Medlem · Nivå 13
  2. O
    Medlem Nivå 6
    Det är viktigt med ångbroms, dom sa.
    Den ska vara 100% tät, dom sa.
    Det kommer bli roligt, dom sa.

3. fremax
    Husägare · Nivå 14

Kör diff öppet?
    Cellulosa/träfiber isolering?

// fremax

4. P
    Medlem Nivå 5
    • Laddar…
  5. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
  6. nikasp
    Medlem · Nivå 13
    Nu är lockbrädor helt klart. Ska ”frisera” takfallet nästa gång, fixa nockbräda och insektsnät, gå loss med kapskiva på skorstenen och fixa någon lös tegelsten, på med masonit, läkta osv osv.

Får nog 1-2 medhjälpare så då ökar farten. Har fått hockeyröv av allt springande upp och ner för stege/ställning då jag inte haft någon som kan skicka upp grejer mm. Väldigt träligt bara att få på presenningarna själv men snart är det klart.

7. L
    Medlem Nivå 6
    Hyr du ställning eller har du köpt den?

8. nikasp
    Medlem · Nivå 13
    Jagköpte ett litet villapaket med en del extra delar så den där är 6 meter bred. Kostade 21500. Ska nog köpa på mig så jag täcker 9 meter tror jag, onödigt meckigt att hänga och klänga på gavlarna. Extremt skönt att kunna låta den stå i veckor och månader och jobba när tid, väder och lust infinner sig :)

• Laddar…
  9. O
    Medlem Nivå 6
    En liten uppmaning från byggmästare (från en tidning vi hittade som vindskydd på kallvinden)
    Antar den sätter stopp för mina funderingar runt ångbroms osv, svaret är ju glasklart som följer :D

10. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 23

Glöm inte monteringsanvisningen:
    Spikas med minst 100spik/kvm (y)

11. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 17
    I detta fall kanske handsken var bra men rent generellt undviker jag handskar i vid arbete med "farliga" (roterande) elverktyg. Är rädd att handsken ska fastna och orsaka större skador än det blir utan handskar.

• Laddar…
  12. T
    Medlem · Nivå 13
  13. H
    Verktygstokig · Nivå 11
    Och detta ett minimum gärna dubbelt så mycket verkar vara melodin i gamla hus. Spik måste varit mer eller mindre gratis förr.

14. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Jag har dragit i en och annan spik i buktande treetexskivor på landet. Med andra ord, sitter det inte 100 spik/kvm från början går det bra att stödspika lite efteråt.

15. Needas
    Renoverare · Nivå 12