Byggahus.se

Vad har ni gjort med era hus idag?

2202k läst  20,8k svar

1. T
    Medlem · Nivå 13
    Börjat med den "stora" trappan :)

2. F
    Hobbyelektriker Nivå 10
    Urk, vad har hänt? Är det ångbromsens fel? Jag ska precis till att isolera ett rum med cellulosaisolering, och där rekommenderas en ångbroms. Är det galet?

On topic: lagat taket. Hade ett brutalt läckage. Ca 10 år gammalt tegeltak. Ungefär sex pannor var krossade nedanför ränndalen, och duken precis nedanför var skarvad kant-i-kant. Det har följdaktligen öst in vatten... Lappade med ny duk och klister. Hoppas det håller.

• Laddar…
  3. O
    Medlem Nivå 6
    Mitt inlägg syftade på det omöjliga att sätta ångbroms och få det tätt.
    När det gäller frågan om man ska eller inte ska, så lutar nog svaret - av allt jag kunnat läsa och efter att ha pratat med tillverkare - att man helst ska ha någon diffusionsspärr, oavsett typ av isolering. Men att det är viktigt att den blir i stort sett helt tät.
    Det är egentligen bara icell som menar att man helt kan strunta i ångbroms/ångspärr.

4. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Ha! Seger!

Fick bort det sista av murbruket igår och ikväll lyckades jag med fruns hjälp putta upp rören genom kanalen.
    Bjuder på lite bilder på omgivningen också.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190618_223426.jpg

IMG_20190618_223431.jpg

IMG_20190618_223442.jpg

IMG_20190618_223456.jpg

IMG_20190618_224502.jpg

IMG_20190618_224511.jpg

Rörigt värre i sista bilderna, där har pannan tidigare stått. Nu är det allmänt rörschackt och skräpförvaring. Morgondagens projekt blir att få ner 48 mm rör genom 40 mm hål till krypgrunden. PU-isolering är rätt kompressibel, eller hur?

Plan B blir att sätta en stump oisolerat 22 mm Cu genom just de hålen och anpassa isoleringen efter vad som går igenom. Tyvärr sitter det i hålen som ska användas just nu matning till den sista resten av gamla värmesystemet, den måste flyttas först. Eller bara kopplas bort... Det är ju varmt ute...

• Laddar…
  5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Oj, en sådan massa rör!
    Till en tvättstuga har man väl kallvatten till tvättmaskin och kallt + varmt till tvätthon.
    Vad är resten?

6. MrJay
    Självbyggare · Nivå 3
    Ser prydligt ut. Vad använde ni att gräva med?

7. -RB-
    Renoverare · Nivå 13
    Spade och skyffel :)

8. P
    Husägare Nivå 5
  9. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Ja det är rören till värmepumpen som går där och vidare till golvvärmefördelarna.

10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Aha, golvvärme!
    Ja, det lär ju vara väldigt energibesparande ;)

11. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Det blir så låg framledningstemp så det är nog lugnt. Fast hade jag gjort om det själv kunde det nog sett annorlunda ut..

12. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
  13. T
    Medlem · Nivå 13
  14. A
    Medlem Nivå 7
    Slipade av bänken ner till 220. Och när det ändå är lågvatten passade jag på att plöja undan så att vatten linjen går bättre

15. K
    Medlem Nivå 15
    Långtidsprojekt - byta gamla häcken (rosentry) mot thuja. Började i höstas och passade på när B-max reade plantor. I år blev det 40 nya till det facila priset av 20 kr/st. 15 begravda i torv/kogödsel/planteringsjord. Hoppas på tillväxt på dessa. Höstplanteringen har inte rört sig men det var inte väntat. De verkar må bra iaf. Fortsättning följer