Testar att bekämpa mossa med järnsulfat detta år. Har många år försökt med mossrivare på våren och sedan gödning av gräset under sommaren. Varje höst är mossan tjock och fin på sina ställen.
Mossan mörknade på ytan redan efter 30 minuter efter behandlingen, men det tar nog längre tid innan den dör.

• Gilla
mg765
  • Laddar…
Planterade vinbärsbuskar, en röd och en svart. Det fanns när vi flyttade hit, men de var så dåliga och stod lite tråkigt till. Passade på att peta ner pärlhyacinter runt dem, som vi fått i en påskgrupp.

Kört en massa äppelris genom min Bosch trädgårdsflis, det är tillfredställande att se den tugga i sig 35-40mm grova grenar i tvåmeters längder, man bara undrar hur den skulle äta en liten julgran! :)

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
Monterat lite solcellslampor ute i trädgården , konstaterat att det är dags att serva gräsklipparen och snart börja klippa gräset som växer för fullt.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Byggt stommen till ett växthus av en gammal vävstol. Imorgon blir det måla av, sedan på med plasten när färgen torkat.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jaha.. det oundvikliga kommer närmre i ultrafart..
.. dags att börja med mullvadshögarna (160+) - det är ju dags att klippa gräset nästa vecka.. :screwy:

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Köpt lite blommor att plantera i kruka på framsidan (dock inte hunnit plantera ännu) och tittat på när grannen eldar upp sin gräsmatta :p

20160413_153845.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kattsäkrat rabatten!

• Gilla
teamlundver och 1 till
  • Laddar…
Fan (ursäkta språket) men jag har glömt vattnat mina tomatbebisar och de är halvdöa (om inte hel..) - de stod på ett annat ställe än resten av odlingarna.. och jag missade dem..*buhu*

Hoppas att några överlever, de har fått vatten nu och jag ska plantera om dem när de piggnat till lite (om de gör det..)

*suck*

..får glädja mig åt att gurka/squash/chilisar iaf mår toppen!

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Gjort och gjort. Det regnade hela kvällen igår men jag har omplanterat en chili samt en tomat (inne) iaf. :)
Får se om jag orkar rensa mellan plattorna ikväll

Försökt lista ut hur man ska lyckas få behålla så mycket trädgården som möjligt orörd när kommunalt vatten och avlopp ska dras in. Det känns ju inte helt roligt detta när det bara är tre år sedan som vi rev upp hela gräsmattan för att få den fin, och det är ju nu som den är fin efter allt slit. Jag hoppas bara vi lyckas få anslutningspunkten flyttar, men hittills så verkar utsikterna för det små :(

För oss så drog de fjärrvärme, vatten och avlopp i garageuppfarten (grus) och bara minimal del på gräsmattan.

När de bytte i min farmors hus så tror jag de sköt i den nya ledningen i den gamla. De behövde inte gräva alls på farmors tomt.

Nej, om bara kommunen hade lyssnat på mina förslag så skulle ingreppen bli minimala. Nu känns det som de försöker göra det så enkelt som möjligt för sig själva vilket innebär att ledningarna behöver korsa hela tomten i princip. Att c:a 50 meter av sträckan sannolikt också behöver sprängas strax utanför husväggen gör ju inte det hela roligare precis.

Nå, jag hoppas ändå att vi kan hitta en förnuftig lösning för alla inblandade parter.

Idag tog jag ner en lönn som stod lite illa till. Tyvärr var den enda chansen till skugga på framsidan men om några år är det ohanterligt stor då den står väldigt nära grannhusen. Man slipper ju iallafall kratta i höst ☺

20160416_105629.jpg
Skapa konto

Det var inte så stor men snart blir det jobbigt att ta ner den.

20160416_105633.jpg
Skapa konto

Stubben blev hög men den hade vuxit fast i staketet precis under. Det syns inte på bilden men det står ett hus ca 3m åter vänster. Lönnen lutade en del bakåt åt grannhuset så jag ville inte att den skulle bli något större.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hällt har potatisen och de första rädisorna hamnat i jorden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.