1 161 073 läst ·
8 568 svar
1161k läst
8,6k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Jag har vårstädat i rabatterna. Det känns visserligen lite tidigt, men under lövhögarna var perennerna på gång och lökarna som jag satte i december är på väg upp. Några snödroppar och krokusar har slagit ut.
Nu har krokusarna blivit uppätna och jag har fått gräva ner de uppdragna krokuslökarna. Jag misstänker att det är rådjur som varit framme. Ändå så hade jag valt just gula krokusar för att de skulle vara rådjurssäkrare än än lila.
Här har de klarat sig hittills men rådjuren (3st) har börjat dyka upp på tomten så det är bara en tidsfråga. Det enda som verkligen hjälper är nog > 2m höga staket...Allinug skrev:
Projekt "staketfan med häck" fortsätter: Förra helgen fick vi äntligen bort stubben som har hånat oss hela vintern med sin existens (eftersom vi inte fick bort den i höstas). Av förklarliga skäl fick staketstolpen stryka med. Nu är i alla fall fårnätet på plats, båda grindarna är funktionella och grässvålen är borttagen där häcken ska vara. Igår hämtade vi två lass med brunnen stallgödsel och portionerade ut i fyra rabatter. Idag har jag tagit hand om all kvarvarande gödsel och grävt ner det i fåran för häcken men får hämta mer någon dag för det räckta bara till ungefär halva sträckan. Vår "gödseldealer" kom dessutom med tre mindre lass färskvara som vi har lagt på en av högarna som ska bli nästa års odlingar. 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har rensat i mitt lilla bärland. Jag har blåbär, lingon, tranbär, allåkerbär, minikiwi, persika, smultron och jordgubbar. Men jordgubbarna håller på att ta över allt, så där fick jag göra en insats.
Sedan har jag sopat och rensat ogräs och mossa från de delar i trädgården som är plattsatt.
Sedan har jag sopat och rensat ogräs och mossa från de delar i trädgården som är plattsatt.
Planterat nya jordgubbsplantor från jordgubbslandet i krukor för nästa års utplantering som marktäckare på en plätt i trädgården. Det är en del av mitt projekt att bli av med så mycket gräsmatta som möjligt, jag hatar nämligen att klippa gräs.
Sedan rensade jag några av rabatterna från det ogräs som tittat upp.
Sedan rensade jag några av rabatterna från det ogräs som tittat upp.
Vårstädade i trädgården och upptäckte dessa, hade alldeles glömt bort att jag satte dem!
Lagt över fågelnät så får vi se om de klarar sig från rådjuren.
Och så klippte jag ner rosen och upptäckte att lössen dykt upp. Passade på att mosa dem nu när det var lätt att se dem på bladknopparna, hoppas jag fick de flesta.
Lagt över fågelnät så får vi se om de klarar sig från rådjuren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så klippte jag ner rosen och upptäckte att lössen dykt upp. Passade på att mosa dem nu när det var lätt att se dem på bladknopparna, hoppas jag fick de flesta.
Har beskurit äppelträdet.
Stor vånda, vad ska man ta, hur mycket och var.
Suttit och googlat lite sporadiskt på detta under hela vårvintern, och tänkte starta en tråd om det här.
Men nu bara blundade jag och klippte, och chansade lite, man kan ju inte grunna en hel livstid över varenda beslut.
Det har även räfsats upp lite vinterlöv och annat mög på gräsmattan, och försåtts lite i små krukor här inne. Men det var den bättre hälften mest skyldig till.
Stor vånda, vad ska man ta, hur mycket och var.
Suttit och googlat lite sporadiskt på detta under hela vårvintern, och tänkte starta en tråd om det här.
Men nu bara blundade jag och klippte, och chansade lite, man kan ju inte grunna en hel livstid över varenda beslut.
Det har även räfsats upp lite vinterlöv och annat mög på gräsmattan, och försåtts lite i små krukor här inne. Men det var den bättre hälften mest skyldig till.