Det är hinnonmäki gul, jag odlar. Och jag håller verkligen med om att den har ett trassligt växtsätt. Men jag har kanske varit lite mjäkig vid beskärning och lämnat för mycket gammal ved kvar. (det är ju så sticksigt) Ribes tål ju rejäl föryngringsbeskärning så det går nog att vara hårdare. Den är i alla fall lätt att föröka med sticklingar och ger vansinnigt mycket bär.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det är hinnonmäki gul, jag odlar. Och jag håller verkligen med om att den har ett trassligt växtsätt. Men jag har kanske varit lite mjäkig vid beskärning och lämnat för mycket gammal ved kvar. (det är ju så sticksigt) Ribes tål ju rejäl föryngringsbeskärning så det går nog att vara hårdare. Den är i alla fall lätt att föröka med sticklingar och ger vansinnigt mycket bär.
Med just löviga växter brukar jag inte vara orolig med beskärning. Verkar som att alla buskar jag givit mig på hittills klarar att bli i princip jämnade med marken. En förlorad säsong med bär är det värsta man kan råka ut för, vilket dock är en tragedi :cry:

Vad matar du dina finska bär med? Våra har givit bra med bär första året men lite sämre andra. Det var visserligen rätt torrt 2021 (och kall vår) och det kanske inverkade.

@halper visst är det så att de flesta buskar tål att skäras hårt men jag vill ha bär också. :D

Här får fruktbärande växter benmjöl, höst och vår. Sedan gräver jag ner mjölksyrad kompost (själva sörjan) lite då och då, där jag kommer åt. Jag gör bara en liten grop och trycker ner en näve eller två av kletet och lägger lite jord över så att det inte syns.
Hästgödsel eller liknande går lika bra.

Benmjöl främjar fruktsättning och det märks. Det blir massor med bär på allt.
:love:
OBS inte benmjöl till surjordsväxter.

Jag har haft betänkligheter kring benmjölet. Jag äter inte kött och det tog emot att använda den typen av produkter. Men sen tänkte jag att eftersom andra äter kött är det ändå vettigt att använda allt på djuret. Nu använder jag benmjöl till allt möjligt och det ger effekt.

Det finns naturligtvis andra sätt att få fosfor och kalium, aska tex men då uppstår diskussionen om tungmetaller...

Jag brukar tömma askan till rosorna. Men förr strödde vi alltid aska till bärbuskar...

Hur man än vänder sig har man rumpan bak.

• Gilla
Takfönster
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
@halper visst är det så att de flesta buskar tål att skäras hårt men jag vill ha bär också. :D

Här får fruktbärande växter benmjöl, höst och vår. Sedan gräver jag ner mjölksyrad kompost (själva sörjan) lite då och då, där jag kommer åt. Jag gör bara en liten grop och trycker ner en näve eller två av kletet och lägger lite jord över så att det inte syns.

Jag har haft betänkligheter kring benmjölet. Jag äter inte kött och det tog emot att använda den typen av produkter. Men sen tänkte jag att eftersom andra äter kött är det ändå vettigt att använda allt på djuret. Nu använder jag benmjöl till allt möjligt och det ger effekt.

Det finns naturligtvis andra sätt att få fosfor och kalium, aska tex men då uppstår diskussionen om tungmetaller...

Jag brukar tömma askan till rosorna. Men förr strödde vi alltid aska till bärbuskar...

Men man får nog äta ohemula mängder bär för att behöva oroa sig för tungmetaller i dem.

H hapazard skrev:
Men man får nog äta ohemula mängder bär för att behöva oroa sig för tungmetaller i dem.
Jo så är det säkert.

Jiji Jiji skrev:

Rumpan brukar inte flytta nämnvärt på sig, det är rätt. Jag har strött ut lite aska också från ved ur den lokala skogen. Tänker att det är samma jord och luft som i resten av trädgården, så samma eventuella föroreningar. Koncentrerade, visserligen, men ändå. Benmjöl kommer väl från slaktade djur och de har ju betat på ängar som man inte vet något om. Mina egna erfarenheter är att livet på landet inte är så miljövänligt. Elda blött ris? Inga problem med ett gammal traktordäck i botten! :poop:

Verkar som de flesta är överens om att bär ska ha vad som ofta verkar kallas höstgödsel, dvs gödsel som innehåller förhållandevis lite kväve och istället mer fosfor/kalium. Har lite sådan i garaget (tror den är baserad på kycklingar, av doften att döma) som jag kan testa. Finns möjligheter att plocka upp hästbajs här i närheten också; funderar på att skaffa ett släp sådant i sommar och låta den ligga till sig lite.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Konstaterar att råttor har flyttat in under altanen, igen. De har ätit alla tuloanlökarna som vi satte i en av de nya odlingslådorna. Attans kräk.

Nu har vi satt ut fällor igen. Än så länge utan resultat. De här råttorna har annan smak än de förra. Men jag ska nog hitta ett bete de gillar.

Jiji Jiji skrev:
Men jag ska nog hitta ett bete de gillar.
Tulpanlök? :crysmile:

Dalbotant Dalbotös skrev:
Tulpanlök? :crysmile:
Ingen dum idé... :thinking:
Vi har haft råttor förut som åt tulpanlökar. Det är uppenbarligen en delikatess. Men det har inte varit några råttor här på länge så jag hade inte räknat med det här...

Det är stora infrastrukturprojekt i närheten med mkt schakt. Det är väl en orsak till att de kommer fram.

Och hur gullig en råtta än är när den konkar på en stor tulpanlök gillar jag tulpanerna bättre.

Det är slugare råttor än sist, de här går under altanen och upp underifrån.
Hmm skulle iof kunna vara vattensork... Det har vi också haft...

richardtenggren
Har hört att det finns råttgift på eBay att handla :)

• Älska
Appendix
  • Laddar…
Vi har aldrig haft problem med råttor (peppar, peppar) men rådjuren är här och sonderar. Stod och pratade i luren och kollade ut genom fönstret. Två meter utanför stod ett rådjur lugnt och fint. Jag viftade och försökte rycka upp dörren för att skrämmas men den var låst och nycklarna var annorstädes. Rådjuret bara fnyste åt mig och lunkade lugnt iväg, antagligen smidandes planer på att komma åter en stilla natt. :mad: Förra våren slaktade de vinbärsbuskar helt brutalt.

• Ledsen
Jiji
  • Laddar…
Nu när det är råttor här vågar jag inte gräva ner bokashin längre utan tänker göra jord i tunnor. Min snälla make var förbi Biltema när han var ute och gjorde lite andra ärenden och nu har vi två fina soptunnor med hjul för detta ändamål.

Det var för kallt för att det skulle vara kul att vara ute och jobba så mycket idag så jag har inte gjort iordning dem än. Tänkte borra lite hål i dem så att luft kan komma in. (Små hål så att råttorna inte kommer in.)

Igår glesade jag dessutom ut maidens blush.

Idag har jag beskurit äppelträdet.

Hade proffshjälp att beskära vårt gamla körsbärsträd, hoppas att det ger mycket bär i sommar.

Före:
Beskuret gammalt körsbärsträd i en trädgård med en lada och pallar i bakgrunden på en vinterdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Beskuret körsbärsträd framför lantligt hus med nedfallna grenar och stockar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Bonzo2000 och 9 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Hade proffshjälp att beskära vårt gamla körsbärsträd, hoppas att det ger mycket bär i sommar.

Före:
[bild]

Efter:
[bild]
Ja, de tål kraftig beskärning väl. Kommer bli jättefint till sommaren (y)

• Haha
  • Gilla
Norrlandsbyggary och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.