S
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Skissar oavbrutet på mitt nya växthus (i huvudet).

Någon som känner till referensprojekt där man använder kompostering som värmekälla för ett skapligt stort (~40kvm) växthus?

Jag tänker mig att komposten är utanför och värmen tas in i växthuset via rör med forcerad luftrörelse. Slutet system alltså, ingen kompostlukt inne i växthuset.
Googla varmbänk.

S sinuslinus skrev:
Googla varmbänk.
Det känner jag till och det är en del av systemet.

Fadai
Skissar oavbrutet på mitt nya växthus (i huvudet).

Någon som känner till referensprojekt där man använder kompostering som värmekälla för ett skapligt stort (~40kvm) växthus?

Jag tänker mig att komposten är utanför och värmen tas in i växthuset via rör med forcerad luftrörelse. Slutet system alltså, ingen kompostlukt inne i växthuset.
Spännande!

Fadai Fadai skrev:
Spännande!
Ja, det känns bra, i huvudet åtminstone. Måste givetvis kombineras med annan värmekälla också.

Fadai
Ja, det känns bra, i huvudet åtminstone. Måste givetvis kombineras med annan värmekälla också.
Och dokumenteras i tråd på forumet!

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
Idag blev det grill och kubb turneringen Personer spelar kubb i en snötäckt trädgård med grill och bord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Snigla och 4 till
  • Laddar…
MaxHugo skrev:
Idag blev det grill och kubb turneringen[bild]
Härligt med vintersport! :love::rofl:

Idag har jag räfsat löv. 8 plusgrader och regn mest hela dagen. Regnkläder, Lundhagskängor och pannlampa på.

• En hög med räfsade löv på nattlig gräsmatta, räfsa och korg i förgrunden, upplyst stjärna hänger ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Kapat ner en vindknäckt björkstam.

Med tanke på hur länge den har sett död ut var den ändå oväntat massiv.

kashieda kashieda skrev:
Kapat ner en vindknäckt björkstam.

Med tanke på hur länge den har sett död ut var den ändå oväntat massiv.
Hade också en björk som gick ner nu inatt. Helt oväntat att det skulle vara just den som knäcktes. Tur i oturen föll den så bra den kunde.

Och så är vedförrådet tryggat för ett år till. :p

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi är lite osäkra på om vi ska kapa upp den och torka eller bara slänga den på en brasa ute. I vilket fall är vi inte supersugna på att förvara den bland erkänt bra ved...

kashieda kashieda skrev:
Vi är lite osäkra på om vi ska kapa upp den och torka eller bara slänga den på en brasa ute. I vilket fall är vi inte supersugna på att förvara den bland erkänt bra ved...
Varför inte? Finns väl knappast något i död björk som "smittar" vedklabbar så att de förmultnar/ruttnar/inte brinner?

(edit: så länge det ser ok ut och inte är genomruttet alltså)

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Det är ju sant. Det sitter ett par rejäla tickor på stammen som föll, så den är ju inte jättepigg i vilket fall :)

Glesat ut en krusbärsbuske. Det skulle jag ha gjort i höstas men jag var inte kry. I dag blev det av i alla fall. Sticksigt som bara den... :rofl:
Men nu ska nog luft och ljus komma in lite bättre.

• Gilla
halper och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Glesat ut en krusbärsbuske. Det skulle jag ha gjort i höstas men jag var inte kry. I dag blev det av i alla fall. Sticksigt som bara den... :rofl:
Men nu ska nog luft och ljus komma in lite bättre.
Glesade också ut mina för ett tag sedan. Jag har några Hinnonmäki i olika färger och de är supersmaskiga (barnet + grannbarnen brukar äta upp dem innan de knappt är mogna), men i alla fall mina har tenderat att växa lite mer som någon slags krypande marktäckare än buskar :p Klippte av allt som växte inåt, neråt och rakt åt sidan och lämnade det som växte uppåt. Blev inte så många pinnar kvar. Får se hur det går till våren ...

Har också köpt frön till vinteriberis i helgen. Har en slänt som jag rensat upp och ska "förenkla" lite. Den är relativt brant, så det är inte kul att stå där och rensa ogräs. Dessutom hatar jag "trädgårdsarbete" såsom att rensa ogräs och pyssla med rabatter och sådant. Ska det aktivt odlas något ska det vara ätbart, annars kan det vara. Målet är att resten av trädgården ska vara prydlig utan arbetsinsats; eller det är alltså min "nollvision" men som alla nollvisioner kan man aldrig nå dem utan bara arbeta åt det hållet. Det är okej att klippa häckar en eller två gånger om året, men att stå på knä och rycka maskrosor i tussilagorabatten ... nej nej.

Slänten var hur som helst gravt vildvuxen. Den tidigare ägaren hade satt några hysteriskt stickiga buskar och sedan har slänten under åren fyllts upp av andra saker tills den blivit helt förvildad. Tog tiotals timmar med spade, kratta, hacka och spett att ut- och upprota alla buskar, småträd och växter. Slänten är nu uppdelad i tre områden som jag ska fylla upp med marktäckare som allra helst är gröna året runt. En av dem är vinteriberis, som jag efter studier på tomten har konstaterat verkar vara ganska bra på att bekämpa växtlig mångkulturalism. Ska testa att så vinteriberis nu i vår i ett av tre områden som ska marktäckas. Jag har inte gjort något alls med den vinteriberis vi har på de år vi har bott här, utan den har hållit sig på plats och grön. Perfekt växt för mig :D

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.