1 161 406 läst ·
8 571 svar
1161k läst
8,6k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 026 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 026 inlägg
Googla varmbänk.Darling McFluff skrev:
Skissar oavbrutet på mitt nya växthus (i huvudet).
Någon som känner till referensprojekt där man använder kompostering som värmekälla för ett skapligt stort (~40kvm) växthus?
Jag tänker mig att komposten är utanför och värmen tas in i växthuset via rör med forcerad luftrörelse. Slutet system alltså, ingen kompostlukt inne i växthuset.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Spännande!Darling McFluff skrev:
Skissar oavbrutet på mitt nya växthus (i huvudet).
Någon som känner till referensprojekt där man använder kompostering som värmekälla för ett skapligt stort (~40kvm) växthus?
Jag tänker mig att komposten är utanför och värmen tas in i växthuset via rör med forcerad luftrörelse. Slutet system alltså, ingen kompostlukt inne i växthuset.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 823 inlägg
Hade också en björk som gick ner nu inatt. Helt oväntat att det skulle vara just den som knäcktes. Tur i oturen föll den så bra den kunde.kashieda skrev:
Och så är vedförrådet tryggat för ett år till.
Varför inte? Finns väl knappast något i död björk som "smittar" vedklabbar så att de förmultnar/ruttnar/inte brinner?kashieda skrev:
(edit: så länge det ser ok ut och inte är genomruttet alltså)
Glesade också ut mina för ett tag sedan. Jag har några Hinnonmäki i olika färger och de är supersmaskiga (barnet + grannbarnen brukar äta upp dem innan de knappt är mogna), men i alla fall mina har tenderat att växa lite mer som någon slags krypande marktäckare än buskarJiji skrev:
Har också köpt frön till vinteriberis i helgen. Har en slänt som jag rensat upp och ska "förenkla" lite. Den är relativt brant, så det är inte kul att stå där och rensa ogräs. Dessutom hatar jag "trädgårdsarbete" såsom att rensa ogräs och pyssla med rabatter och sådant. Ska det aktivt odlas något ska det vara ätbart, annars kan det vara. Målet är att resten av trädgården ska vara prydlig utan arbetsinsats; eller det är alltså min "nollvision" men som alla nollvisioner kan man aldrig nå dem utan bara arbeta åt det hållet. Det är okej att klippa häckar en eller två gånger om året, men att stå på knä och rycka maskrosor i tussilagorabatten ... nej nej.
Slänten var hur som helst gravt vildvuxen. Den tidigare ägaren hade satt några hysteriskt stickiga buskar och sedan har slänten under åren fyllts upp av andra saker tills den blivit helt förvildad. Tog tiotals timmar med spade, kratta, hacka och spett att ut- och upprota alla buskar, småträd och växter. Slänten är nu uppdelad i tre områden som jag ska fylla upp med marktäckare som allra helst är gröna året runt. En av dem är vinteriberis, som jag efter studier på tomten har konstaterat verkar vara ganska bra på att bekämpa växtlig mångkulturalism. Ska testa att så vinteriberis nu i vår i ett av tre områden som ska marktäckas. Jag har inte gjort något alls med den vinteriberis vi har på de år vi har bott här, utan den har hållit sig på plats och grön. Perfekt växt för mig