Snigla Snigla skrev:
Vilken sorts blåbär blev det?
Goldtraube.
Vi har en annan sort som jag glömt namnet på, samt en hybridblåbär vid namn Emil.

• Gilla
MariaiÖstergötland och 2 till
  • Laddar…
Tagit tag i sista? skrutthörnet i trädgården där jag röjt bort täckplast då vi gjorde ett försök att få bort kirskål för några år sen. Vetisjuttsingen om det lyckats men nu ska en grävare skrapa av och forma om slänten lite.
Trädgårdshörn med röjda rester av täckplast och spade i uppgrävd jord framför en slänt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något har växt igenom plasten
Rötter som vuxit igenom en täckplast i en trädgård med en spade i förgrunden.
Skapa konto

Det som var mest förvånade var att den gamla stödmurens nedre varv var i bäst skick, knappt inget murket alls.
Skadad och murken stödmur som delvis är i bra skick bland jord och grus, med växtlighet som tränger igenom.
Skapa konto

Den borde varit mest utsatt för vatten men det var de två övre varven som helmurken.

• Gilla
  • Wow
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
För en vecka sedan hade vi en arborist här som tog ner några träd, bland annat en stor gran som barkborrarna avlivade i fjol och som stod nära trädgården med vad det innebär när den välter.

Men även en björk fick sätta livet till som stod inne i trädgården, den var 25 m hög och togs ner i sektioner. Den började bli dålig och det går inte att odla i närheten av en björk. Rötterna är snabba och äter sig in i planteringar långt från trädet.

Trädgård med en nyligen avsågad stubbe, mossbeklädda stenar och gångväg i bakgrunden.
Skapa konto

Idag har jag försökt städa undan det värsta, massor av kvistar och grenar, spånet som flyger lång väg. Gångarna har jag sugit med lövsug, övrigt får vara kvar och förmultna. Mossan på stenarna tog stryk förstås när de stora grenarna togs ner i rep men den återkommer.

Stenlagd gång i trädgård med mossa på stenar och en nyligen avsågad trädstubbe i bakgrunden.
Skapa konto

Nyfälld stubbe i en stenig trädgård med mossa och bakgrund av skog och trädgårdsanläggningar.
Skapa konto

Trädgård efter trädfällning med hög trädstubbe, spår av kvistar och omgivande grönska.
Skapa konto

I bakgrunden en kompost och en barnkammare för ett tjugotal Rhododendron jag frösådde en vinter. Absolut säker på att björkens rötter har invaderat både komposten och barnkammaren :rolleyes:

Trädgård efter trädfällning med stubbe, kvistar och en kompost i bakgrunden.
Skapa konto

Det formligen sprutar sav ur stubben, vårt blodtryck är lågmält i förhållande till den kraft som finns i träden när saven stiger. Attraktivt för insekter och även fjärilar. Det här har varit ett litet område inne i trädgården som jag inte kunnat göra något av på grund av björkens rötter men nu så....Jag ville ha kvar höjden på stubben, kanske går att göra något av eller så får det bli det traditionella, plats för en kruka. Mycket ved att ta hand om och klyva, inte mitt ansvar :D

Trädgård med stubbe av nyligen fälld björk, kvarvarande spån, kvistar och ett staket i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Hullefar och 14 till
  • Laddar…
Vertikalskar i torsdags. Idag har jag dragit ut 2 ton toppdress på baksidan i omgångar och stödsått emellan. Den hemgjorda dressrakan fungerade väl i samband med en lastpall upp och ner. Känner att jag har gjort mitt idag :sleep:

Nytoppad och sådd trädgård med hemgjord dressraka, lastpall och gräsplan i förgrunden.
Skapa konto
Nytoppdragen och stödsådd trädgård med hemgjord dressraka vid ett hus.
Skapa konto

• Gilla
-RB- och 6 till
  • Laddar…
Idag efter att snön har smält bort har jag räfsat upp de sista löven och kickat igång gräsklipparen.

• En robotgräsklippare i gräset bredvid ett träd efter rensning av löv.
    Skapa konto
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 7 till
  • Laddar…
Karlia
Började gräva trädgårdsland.. Tar en paus igen!

En påbörjad grävning i en trädgård täckt av snö, med trädgårdsredskap och vattenslang.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
Vi har börjat med konstruktionen av den nya runda uteplatsen på framsidan. Allt är tillsågat och två halvor är ihopskruvade. Till kvällen väntas snö, så nu avvaktar vi en vecka, då vi tänker lägga ut halvorna bredvid varandra och skruva ihop det sista. En del grus behövs för att jämna ut marken, så att uteplatsen blir någotsånär i våg.

Konstruktion av en halvrund trädäcksram på markduk med stenplattor runt om och en gul slang.
Skapa konto

• Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Själv har jag sållat bort sten och skrot från en hög med lerig jord som jag ska blanda med torv och lägga tillbaka på ett ställe där det blir en ny gräsplätt runt ett träd och omgärdad av en låg buxbomhäck. Ska försöka få gräset att ta sig mellan frosten och försommartorkan. Här är ständigt bevattningsförbud så man för antingen chansa eller använda diverse trick, såsom att använda duschvatten och vattna med kanna. Svårt att anlägga nya trädgårdar om man inte köper in tankbilsvatten. Kommunen ligger i framkant: vi har haft bevattningsförbud i tre år nu (alltså utan att det hävts över vintern) så vi är redan drillade i det postapokalyptiska bristsamhällets rutiner.

• Trädgårdsprojekt med lerig jordhög, säckar av jord och torv, och ett trädomgärdat av skyddsnät.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Idag efter att snön har smält bort har jag räfsat upp de sista löven och kickat igång gräsklipparen.
Jag ser att ni har maskrosor även i Skåne. Jag försökte ge mig på min gräsmatta med maskrosjärnet och det funkade ju bra, men det blev inte mycket kvar av mattan … men det är snyggt med en jordplan :rolleyes: Om man saltar den noga före och efter varje regn kan man hålla den steril och fräsch i många år!

• Haha
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Jag ser att ni har maskrosor även i Skåne. Jag försökte ge mig på min gräsmatta med maskrosjärnet och det funkade ju bra, men det blev inte mycket kvar av mattan … men det är snyggt med en jordplan :rolleyes: Om man saltar den noga före och efter varje regn kan man hålla den steril och fräsch i många år!
Bilden fångade inte min finaste gräsplätt men jag ville sätta igång gräsklipparen mest för att se att den fungerar som den ska.

Jag har inte bestämt mig än för om jag ska toppdressa i år eller bara låta det växa på.

Det är fortfarande väldigt kallt ute och jag kör med mössan på.

• Person i jacka och mössa framför en gräsmatta med träd och häckar i kallt väder.
    Skapa konto
inga bilder :(

Gått runt och beskurit buskar (Och alla vildhallonoch aspskott) och fixat till tomten.
Samt eldat upp allt i eldningstunnan. All trä som inte är tryckt brinner ju bra och fint :)
Blir förvånansvärt lite aska av allt. Den ska blandas in i komposten som jordförbättring.

9 grader och jag går runt utomhus i t-shirt och svettas som den riktiga viking man är :D

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Bilden fångade inte min finaste gräsplätt men jag ville sätta igång gräsklipparen mest för att se att den fungerar som den ska.

Jag har inte bestämt mig än för om jag ska toppdressa i år eller bara låta det växa på.

Det är fortfarande vädigt kallt ute och jag kör med mössan på.
Mössa är bra. Det sämsta med den varma årstiden är att man måste ha koll på hur håret ser ut :(

• Haha
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Inte ett jota i trädgården idag. Planerat för att köpa och sätta upp en solcellslykta av "stall-modell" på vårt gamla röda uthus. Slut överallt utom på Amazon. Sen kom snön. Nu har jag tappat sugen.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Snöade det inte hos er idag! :oops: det gjorde det här.. sedan haglade det.. sedan snöblandat regn..

Satsuki
Snigla Snigla skrev:
Snöade det inte hos er idag! :oops: det gjorde det här.. sedan haglade det.. sedan snöblandat regn..
Samma här, men som tur var lade sig inte snön idag.....

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.