S
När jag odlat mangold så har den a
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag ska odla mangold, så jag byggde två burar av spillvirke och hönsnät.
När jag har odlat mangold så har den aldrig rymt.

• Haha
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
När jag har odlat mangold så har den aldrig rymt.
Rådjuren brukar hjälpa vår mangold ut ur lådan och ned i en rådjursmage.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Härom ett par veckor sen pratade jag med en jordbrukare som hade en bunt delvis trasiga cementrör. Idag hämtade vi dem.

Ett av dem blir nog pumpbrunn och resten blir planteringsplats för rymningsbenägna saker som mynta.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
S
Henningelvis Henningelvis skrev:
Rådjuren brukar hjälpa vår mangold ut ur lådan och ned i en rådjursmage.
Okej, här finns inga rådjur. :beer:

Igår borrades det två nya 11 mm hål i varje stolpe och idag körde jag igång med reglarna som spjälorna ska skruvas i. Ibland förstår jag att man bara gör tyska tomter på nya hus, här lutar det åt alla håll. Skarven blev lite lång på första stolpen, sedan blev de både mindre och mindre snygga.

Uppställning av nya stolpar och reglar för staketbygge på en ojämn tomt med verktyg och material synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två trästolpar med ett nyborrat 11 mm hål och skarv; det ena skarvat längre än det andra, mot gräsmark bakgrund.
Skapa konto
Stolpar med borrade hål och påbörjade reglar på en lutande tomt med lantlig miljö.
Skapa konto
Nyuppförda trästolpar med borrade hål för reglar längs en lutande tomt vid en landsväg, nära ett traditionellt hus.
Skapa konto
Trästaket under konstruktion med reglar på stolpar framför ett svenskt hus, verktyg på marken.
Skapa konto
Röd stuga med nya stolpar för en staketkonstruktion längs en lutande terräng vid en landsväg.
Skapa konto
Röd stuga med nybyggt staket längs en ojämn väg i en lantlig miljö.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Det börjar bli dags att vända fjolårskomposten så jag behöver ett fack till.
Uppbyggnad av ett nytt träkompostfack intill ett befintligt fyllt kompostfack i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Sågade ner ett träd av grantyp som blivit altt för bred, hög och tagit död på allt levade på ca 9 kvadratmeter. Var te ryssar som kom förbi och påpekade att min nyklippte Avennerboks häck hade alltför många vassa och utstickande grenar som folk kunde skada sig på. Killarna påstod att dom hade behörighet att klippa in och klippa alltför höga häckar. Vägrade jag att anlita killarna skulle jag betala 500:- i administrativ avgift till kommunen som skulle ha betalt för att besiktiga min tomt och häck. Påpekade att kommunen kunde skicka en faktura och att eftersom det både var varmt, soligt och min gran typ låg i en stor hög på min parkering skulle jag lägga mig naken på altanen och skaffa mig en snyggnakensolbränna. Sket sig visst med killarna religion efter som killarna drog.

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Var te ryssar som kom förbi och påpekade att min nyklippte Avennerboks häck hade alltför många vassa och utstickande grenar som folk kunde skada sig på. Killarna påstod att dom hade behörighet att klippa in och klippa alltför höga häckar. Vägrade jag att anlita killarna skulle jag betala 500:- i administrativ avgift till kommunen som skulle ha betalt för att besiktiga min tomt och häck.
Ett vårtecken så gott som något.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Börjat ta hand om sorkarnas härjningar i robotklipparens begränsningskabel. Första gnaget hittades fort och åtgärdades.
Avgrävd robotklippares begränsningskabel med synligt avbrott i trädgård.
Skapa konto

Men inte funkade det för det. Hittade nästa avbrott i kanten på trädgårdslandet. Misstänker tvåbent sork med spade i det fallet... fixade det också.

Sedan började jag leta nere längs åkern igen. Det slutade med sju avbrott på dryga 50m. Nu blir det att köpa 100m 16mm PEM-slang att lägga kabeln i på den sträcka som gränsar mot åkern. Det funkar inte så här.

Ska bygga några uggle-holkar också. Men det kan nog ta längre tid innan det ger utdelning.

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Det börjar bli dags att vända fjolårskomposten så jag behöver ett fack till.
[bild]
Det var en seriös kompost! Hur många kubik är det?

halper halper skrev:
Igår blev jag också, tror jag, klar med hålet till ett fruktträd som vi tänkte sätta. På platsen stod tidigare ett äppelträd som vi under våra tre år i huset aldrig lyckats få någon fart på, trots lite råd från folk som har fina äppelträd. När jag grävt lite så kanske jag förstår varför: vi (lillmonstret och jag) grävde bort kanske 10–15 cm i en cirkel runt trädet och efter det så kunde vi välta det och dra bort det för hand. De alla djupaste rötterna hade nog inte kommit ner mer än 30 cm. Jorden är ungefär 10 cm lucker och "bra" jord (vad jag kan bedöma), 10 cm lite tjockare lerig jord och därefter kommer vad jag har kallat för istidsbetong och gubben som kom med makadam kallar för pinnmo. Detta är inget man gräver i direkt, utan man får ge sig på med ett spett eller hacka för att mjuka upp det innan man samlar ihop med spade. Det är verkligen som blandade stenar (från grus till bumlingar) i gammalt murbruk. När jag kommit ner ungefär 70 cm slog jag på en hink vatten och väntade. Sedan gick jag in och lade mig och dagen efter hade vattnet frusit. Inte särskilt "väldränerad jord" inte.

Nu har jag en grop som är ca 80 cm djup (lite skålformad) och som skottkärran på bilden får plats i, så säg 1,5 meter i diameter. Med tanke på att jorden är stenhård (särskilt på vänster sida där den stora stenen fortsätter ända ner och antagligen en bra bit förbi botten på gropen) är detta ju i princip en stor kruka. Rötterna nära ytan kan säkert söka sig en bit bort, men så mycket längre ner kan jag inte tänka mig att de kommer. Tänker fylla hålet med en blandning av den jord jag har på ytlagret uppblandad med "påsjord" (som väl i princip bara är torv och som kommer att sjunka ihop en hel del). Får hoppas det räcker ... sedan har jag också lovat barnet att vi skulle ha ett päronträd utan att tänka på att det tar massa år för dem att bära frukt. Kanske kan hitta något som är lagom stort och som kan tänkas ge frukt inom ett par år. Eller inte. Får se.

Och så blev det förstås extraarbete här också: jag började gräva där det gamla trädet stod (närmast kameran) men bestämde mig sedan för att centrum skulle vara ett par meter längre bort (från kameran) så kan jag väl lika väl göra om hela ogräsmattan på denna lilla plätt :)
Fyll hålet med en kompost nu och plantera trädet i höst istället. Bättre jord, en del näring tar sig djupare än hålets botten, fukten från komposten mjukar upp den hårda ytan, maskar kan bryta i alla fall några gångar genom det hårda vilket blir väg för trädets rötter och det blir mindre vattning av trädet.
Som bonus blir du av med det gamla äppelträdet.

Hennke85 Hennke85 skrev:
Igår borrades det två nya 11 mm hål i varje stolpe och idag körde jag igång med reglarna som spjälorna ska skruvas i. Ibland förstår jag att man bara gör tyska tomter på nya hus, här lutar det åt alla håll. Skarven blev lite lång på första stolpen, sedan blev de både mindre och mindre snygga.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Vilken vacker veranda! :love:

• Gilla
Hennke85
  • Laddar…
Druckit kaffe på vårt trädäck, efter att jag hägnat in halva (med kompostgaller) så att hundarna inte ska köra pudelrace i trädgården och klampa ner alla vårblommor. Jag vill bygga ett litet staket runt trädäcket. Frågan är bara hur? Trädäck nära marken med synliga gräs och blad, del av kompostgaller och trädgårdsmöbler i bakgrunden.
Skapa konto

Trädäcket ligger direkt på marken. Gissar att det ligger plattor under reglarna men det är väldigt nära marken.

Förslag på hur jag fäster stolpar utan att riva trädäcket mottages tacksamt.:heart:

Jiji Jiji skrev:
Druckit kaffe på vårt trädäck, efter att jag hägnat in halva (med kompostgaller) så att hundarna inte ska köra pudelrace i trädgården och klampa ner alla vårblommor. Jag vill bygga ett litet staket runt trädäcket. Frågan är bara hur? [bild]
Trädäcket ligger direkt på marken. Gissar att det ligger plattor under reglarna men det är väldigt nära marken.

Förslag på hur jag fäster stolpar utan att riva trädäcket mottages tacksamt.:heart:

Det finns stolpskor att skruva fast uppepå golvet.. :cool:
exempel

Svart stolpsko med medföljande bultar för fastsättning av staketstolpe ovan jord.
Skapa konto

https://outl1.se/markfaste-staketst...EsdeQymYyZ7su7r7JNi2SCEqAw6O_vA4aAtlNEALw_wcB

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Kanske fungerar det med att skruva fast stolpskor. Jag vet dock inte vilken belastning de håller för, men det kan ju finnas flera varianter.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.