-RB- -RB- skrev:
Inte bara jag alltså...
[bild]
Nej jag såg det. Ska du olja ändträ med halvolja så kan jag rekomendera att ställa dom i det. Verkar funka bra än så länge.

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Nej jag såg det. Ska du olja ändträ med halvolja så kan jag rekomendera att ställa dom i det. Verkar funka bra än så länge.
Halvolja blir det. Tänkte köpa likadana murbruksbaljor som du har och ställa dem i.

Appendix Appendix skrev:
Skryt skryt skryt "här har vi minsann stolpar och virke"
I Sthlm är allt slut :D
Coronatider (alla påbörjar diverse projekt..) och vårtider (alla kommer ut i trädgården..)

= Appendix får inget virke! ;):cool:

Allvarlig, är det svårt o få tag i? Har inte sett nått tomt på nått av företagen härnere .. dock har en del grejer (inte virke) fastnat med transporterna (båtar) ute i vida världen (pga Corona) och det verkar vara omöjligt för dem att få info när de ska ”släppas”.. ibland kommer de på en vecka.. andra ggr tar det ett par månader..

Själv har jag väntat på en del odlingsgrejer ett bra tag.. (sitter fast på containerbåtar).. som jag köpt på svenska företag.

• Ledsen
Appendix
  • Laddar…
Här i Helsingborgstrakten är det virkesbrist redan och det som finns och som är på väg in till butikerna har priserna höjts på med mellan 25% och 40% enligt ett par virkeshandlare jag varit i kontakt med.

• Wow
Snigla
  • Laddar…
Mm, det var till och med på riksnyheterna (vill jag minnas) för någon vecka sedan att virkespriserna är på väg/har gått upp. Tydligen går mer än vanligt av svenskt trä på export eftersom priserna är ännu högre utomlands också.

L Leif i Skåne skrev:
Tvättat trädäcket från senaste årets nedfall.
[bild] [video]
Så här blev resultatet.
Nybyggd träterrass med inbyggd rund jacuzzi täckt med brunt lock, i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
AndersPS och 11 till
  • Laddar…
Idag kom grindstolparna på plats. Känner viss avsky för Alfons Åberg helikoptern jag bygde men den funkar och det är väl huvudsaken och den ska ju rivas imorgon igen. Nu ska spjälorna spetsas och tvärreglarna snedsågas och monteras.

Nyligen uppsatta grindstolpar bredvid en röd stuga med verktyg och material på gräsmattan.
Skapa konto
Två nyinstallerade trägrindstolpar på en gård, verktyg och material synliga på marken i förberedelse för vidare konstruktion.
Skapa konto
Nybyggda trägrindstolpar i en trädgård, nära en grusgång och väg, med tillfälliga stöd.
Skapa konto
Nyligen uppsatta trägrindstolpar vid en väg med byggmaterial och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
-RB- och 4 till
  • Laddar…
Staketprojektet fortsätter. Idag kapades spetsarna på spjälorna. 52,5 grader blev det efter videokonferens med svärföräldrarna.
När väl sågen var inställd och flödet funkade gick det i en rasande takt. 350 styck fick plats i oljebadet och sedan blev det några till. Så i morgon är det bara 110 kvar av 600.
Moddade sågen lite för att spara några sekunder till per snitt men det kanske man ska tala tyst om.

Kapning av träspjälor med vinkelsåg inställd på 52,5 grader i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto
Kap- och geringssåg i arbetsrum används för att skära till spjälorna i sned vinkel för ett staketbygge.
Skapa konto
Nykapade träspjälor med sneda toppar staplade i oljebad, redo för staketprojekt i verkstadsmiljö.
Skapa konto
Verkstadsinteriör med staplar av avkapade träspjälor, sågspån och verktyg, process för staketbygge.
Skapa konto
Verkstad med kapsåg och staplar av träspjälor kapade i 52,5 grader för staketprojekt.
Skapa konto

• Gilla
sinuslinus och 8 till
  • Laddar…
Jämnat en Ölandstok med fotknölarna och klippt ner 97% av 2 brudspireor. Anledningen till att jag lämnade 3% är för att jag annars tar bort allt insynsskydd mot närmsta grannen. :crysmile: Fick släpa in hela högen i garaget, annars hade den blåst runt halva stan i stormen.
Nyligen beskurna buskar vid ett staket med utsikt mot grannens staket för insynsskydd.
Skapa konto
En hög med beskurna grenar från Ölandstok och brudspirea inuti ett garage.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jämnat en Ölandstok med fotknölarna och klippt ner 97% av 2 brudspireor. Anledningen till att jag lämnade 3% är för att jag annars tar bort allt insynsskydd mot närmsta grannen. :crysmile: Fick släpa in hela högen i garaget, annars hade den blåst runt halva stan i stormen.
[bild] [bild]
Alltså. Man ska väl va snäll med ölänningar även om de är lite tokiga?

Vi hade 22 sekundmeter i eftermiddags. Så min krattade gräsmatta är full av grenar igen......

Appendix Appendix skrev:

Vi hade 22 sekundmeter i eftermiddags. Så min krattade gräsmatta är full av grenar igen......
Har bara besökt Öland en gång och det var 1997, så jag får ta ditt ord. Men just denne token stod och var fruktansvärt ful och ovälkomnande precis vid parkeringen.

Ja, kan tillägga att jag sprungit och jagat både leksaker, blomkrukor och utemöbler idag. Galet. Tur ettåringen stod pall iallafall. :crysmile:

• Gilla
  • Haha
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:

Ähh.. var säker på att du skulle säga att allt skrutt blåst bort!
(från trädgården)

Kör ofta den taktiken i trädgården själv.......

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Satsuki
Bara för att det ska bli skitväder i morgon har jag inhandlat, och spritt ut 480 l naturgödsel i alla rabatter. Tänker optimistiskt att snön som väntas i morgon (seriöst, snö i Skåne i april :mad:) kommer vara perfekt för att börja få ner näringen i jorden.....
Snart ska jag gödsla häcken med samma förhoppning.....

• Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Vi tog en vända till handelsträdgården som nu fått in lite till skillnad från för två veckor sedan när det var tomt.
Nu har vi använt våra sista presentkort från bröllopet för två år sedan, vilket var tur då de troligtvis kommer lägga ner efter säsongen.

Bytet då?
En planta amerikanska blåbär och ett äppelträd Ingrid Marie.

• Gilla
Solvskaftet och 7 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi tog en vända till handelsträdgården som nu fått in lite till skillnad från för två veckor sedan när det var tomt.
Nu har vi använt våra sista presentkort från bröllopet för två år sedan, vilket var tur då de troligtvis kommer lägga ner efter säsongen.

Bytet då?
En planta amerikanska blåbär och ett äppelträd Ingrid Marie.
Vilken sorts blåbär blev det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.