1 161 156 läst ·
8 569 svar
1161k läst
8,6k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Ska investera i sån där fiberduk för fuktens skull. OCH avspärrningsband.ofrivillige_hantverkaren skrev:
Som ( fd.)trädgårdsmästare har jag mina trick
Jo först och främst är det för att skapa ett fuktigare klimat under väven, skydda mot snabb uttorkning. Vind fläktar lite underifrån också.. ifall av regn så spolas inte frön bort OCH du måste inte vattna morgon och kväll!
Utan duk är fukt viktig för fröna i jorden - jobbigt att hålla igång om du vet något parti är mega utsatt för solen. Vandrande skugga / helskugga är lugnt och klarar sig.
Jag rev upp 25st 240L mossa (ingen som tog hand om tomten senaste +10åren) och dressat samt sått mycket. Har haft skogsduvor och annat som pickat på mattan men ärligt talat ser jag inte fåglar som ett problem. Hur många och hur små är fröna(?) Eller hur?!
Duken ska bara vara där om man vill ha duk på utsatta ställen till det börjar komma - ha på den för länge så blir gräset gult
Hm barn kan tycka det är kul... hmm alltså nysått ska man inte beträda och sparka runt så jag förstår problemet ifall av större ytor. Min dotter började redan gå på dukarna
.. ny dag idag!13th Marine skrev:
Skulle padda för en stenläggning, hann köra en timme sen gick remmen av på paddan (stenar kan komma in och nöta på den)
Tillbaka till Bauhaus och lämna tillbaka den med argumentet att den är felkonstruerad.
Över till Jula och köpa deras på kampanj.
Hem, äta kvällsmat.
Montera padda
Funderar på oljan, hitta motorns bruksanvisning och kunna fylla på oljan.
Hinner padda 10min sedan dyker ena grannen upp, tycker det är lite sent för sånt, grannen ska nämligen gå och lägga sig. Sneglar på klockan 20.30![]()
Återkoppla gärna hur du upplever julas. Har en hel del att padda hemma så funderar på att slå till på den istället för att hyra.13th Marine skrev:
Skulle padda för en stenläggning, hann köra en timme sen gick remmen av på paddan (stenar kan komma in och nöta på den)
Tillbaka till Bauhaus och lämna tillbaka den med argumentet att den är felkonstruerad.
Över till Jula och köpa deras på kampanj.
Hem, äta kvällsmat.
Montera padda
Funderar på oljan, hitta motorns bruksanvisning och kunna fylla på oljan.
Hinner padda 10min sedan dyker ena grannen upp, tycker det är lite sent för sånt, grannen ska nämligen gå och lägga sig. Sneglar på klockan 20.30![]()
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Har inte så mycket att jämföra med mer än bauhaus-variant, men den känns gedignare och packar något hårdare/djupare, dock är den ju 26kg tyngre med dubbelt så kraftig motor. Enklare att montera var den också.
Tycker dock den vill röra sig lite väl fort framåt, hade gärna fått gått lite långsammare.
(Motorspecarna stämmer dock dåligt i Stanley-manualen om man jämför med motormanualen.)
Med erbjudandet som tyvärr gick ut igår var den dessutom billigare än bauhaus om man räknar in gummimattan.
Tycker dock den vill röra sig lite väl fort framåt, hade gärna fått gått lite långsammare.
(Motorspecarna stämmer dock dåligt i Stanley-manualen om man jämför med motormanualen.)
Med erbjudandet som tyvärr gick ut igår var den dessutom billigare än bauhaus om man räknar in gummimattan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Problemet är väl bara att det inte finns så många bättre begagnade ute på blocket för 7-8000 kr. Och även om man skulle få tag på nån är det ändå drygt dubbla priset för vad Julas kostade. Men jag kan inget om detta, hade också gärna fyndat nått mer exklusivt på Blocket istället men det dök aldrig upp något relevant i mina bevakningar. Bara företag som sålde i prinicip nya för runt 20 000 kr.S sinuslinus skrev:
Nu frågade jag ju inte om det utan om julas och hur den fungerarS sinuslinus skrev:
Som klaugst säger så finns det inte så många bättre begagnade ute. (och jag orkar inte med göra affärer med privatpersoner)
Har du använt julas stanley?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Klaugust skrev:
Problemet är väl bara att det inte finns så många bättre begagnade ute på blocket för 7-8000 kr. Och även om man skulle få tag på nån är det ändå drygt dubbla priset för vad Julas kostade. Men jag kan inget om detta, hade också gärna fyndat nått mer exklusivt på Blocket istället men det dök aldrig upp något relevant i mina bevakningar. Bara företag som sålde i prinicip nya för runt 20 000 kr.
Nej, jag har inte använt Julas. Jag har hyrt andra märken för 250 kronor per dygn när jag har kört.Appendix skrev:
Men fel av mig, är ju högtryck på markvibratorer så här års så Blocket funkar nog dåligt. Jag har väl kollat på vintern...
Idag har döttrarna och jag äntligen fyllt deras lilla odlingskrage med jord och sått mangold, morötter och rädisor. Nu hoppas vi på uppväxt i raketfart. 
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Börjar flyttat tomaterna från vardagsrummet till nya växthuset som är tillräckligt klart för det.
En massa småfix kvar. Bland annat behövs en padda för att göra klart golvet.
En massa småfix kvar. Bland annat behövs en padda för att göra klart golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder