1 161 031 läst ·
8 568 svar
1161k läst
8,6k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Köpt jord och gräsmattefrön. Fått diss för att jag köpt gräsmattefrön utan att ha konsulterat resten av familjen (som för övrigt visat på ett närmast sjukligt ointresse varje gång frågan om gräsmatta kommit upp tidigare.
Ättika dödar inte rötter utan får bara det gröna att vissna ner och är dessutom inte bra för maskarna.magda136 skrev:
Så det är inte ett så mycket bättre alternativ
Tänkte att det iaf är värt att prova. Om det visar sig värdelöst så lär det väl bli att köra roundup lik förbenat... Men på något sätt så känns det bättre att spraya ättika istället när mina små tjejer ska springa och leka i trädgården.AnneFi skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad håller ni på med?
Jag har aldrig använt ättika, RoundUp, eller andra kemiska bekämpningsmedel i min trädgård, varken den nuvarande eller någon av de tidigare.
Lite brum-brum med en trimmer räcker långt.
Kanske med lite stöd av en sådan här:
(Bild från Jula)
Och en trädgård med bara grässtrån blir fruktansvärt tråkig.
Som en golfbana.
Jag har aldrig använt ättika, RoundUp, eller andra kemiska bekämpningsmedel i min trädgård, varken den nuvarande eller någon av de tidigare.
(Bild från Jula)
Som en golfbana.
Administrator
· Skåne
· 8 676 inlägg
Handlat blommor och örter och planterat i växthuset och i krukor jag ska ha inomhus.
Lycklig för att jag fick tag på libbsticka, det misslyckades jag med förra året.
Lycklig för att jag fick tag på libbsticka, det misslyckades jag med förra året.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja jag kan inte direkt försvara mig.KnockOnWood skrev:Vad håller ni på med?
[bild]
(Bild från Jula)
Som en golfbana.
Hatar bekämpningsmedel och mår dåligt av att jag har använt det i år.
Jag föredrar att dra det för hand.
Men i år har jag 200 kvm som ska bli grusplan som är igenväxt med åkerfräken och jag provade.. fungerade inte så jag får väl prova att bränna bort det innan jag lägger 20 lager Markduk.
Administrator
· Skåne
· 8 676 inlägg
Jag ska erkänna att jag i år också har gett upp vad gäller att bekämpa ogräset naturligt. Ägnade förra året 1 vecka av min semester åt att dra upp ogräs i en gång av smågatsten vi har på baksidan. Det växte upp igen efter 1 vecka.
Nu har vi kört med roundup här jämnt över vid alla stenbeläggningar. Det känns inte jätteroligt, men vad gör man. Jag gillar inte ogräs mellan plattorna och har varken tid eller rygg till att dra upp dem.
Nu har vi kört med roundup här jämnt över vid alla stenbeläggningar. Det känns inte jätteroligt, men vad gör man. Jag gillar inte ogräs mellan plattorna och har varken tid eller rygg till att dra upp dem.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad jag gjort igår och idag är en lång historia.
Och jag skäms över att jag gnällt över er andras användning av roundup och ättika!
Här är min dag i trädgården
http://www.byggahus.se/forum/tradga...et-mot-mullvadarna-varning-starka-bilder.html
Och jag skäms över att jag gnällt över er andras användning av roundup och ättika!
Här är min dag i trädgården
http://www.byggahus.se/forum/tradga...et-mot-mullvadarna-varning-starka-bilder.html
Bara för allmänt vetande så är det företaget Monsanto som tillverkar Roundup. Ett av de absolut värsta skurkföretagen i världen.
Inget företag man bör stödja eller lita på. Bara ett tips i all välmening
Inget företag man bör stödja eller lita på. Bara ett tips i all välmening
Redigerat:
Jag kör ättika till min grusväg, den som är dubbelt så stark vad den nu heter. Dubbelkraft? Är grönare i färgen än vanlig ättika. Sprayar på i full sol så dröjer det inte länge innan växterna vissnar ner.
I trädgården använder jag bara mekanisk påverkan, gräver upp det jag inte vill ha.
Jag provade faktiskt Roundup förra året trots jag egentligen är helt emot konceptet, åkervindan hade kvävt så mycket att jag övergav mina principer. Men den rådde ändå inte bot på slingorna så nu är jag tillbaka till minimalt med onyttigheter. Ättika på vägen och järnsulfat till alla sniglar.
I trädgården använder jag bara mekanisk påverkan, gräver upp det jag inte vill ha.
Jag provade faktiskt Roundup förra året trots jag egentligen är helt emot konceptet, åkervindan hade kvävt så mycket att jag övergav mina principer. Men den rådde ändå inte bot på slingorna så nu är jag tillbaka till minimalt med onyttigheter. Ättika på vägen och järnsulfat till alla sniglar.
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg