Studerat min nyplanterade klotlönn...efter minusgrader i några nätter ser löven lite ledsna ut. Tyvärr har vi en tråkig väderprognos framöver, får hålla tummarna för mitt träd.

Det blev några hinkar maskrosor idag också, de slår ut i allt snabbare takt nu.

På den roligare sidan har vi bestämt vad för vårdträd vi ska införskaffa till framsidan och var det ska stå. Så på onsdag ska jag se om jag kan hitta en plantskola som kan erbjuda det hela till ett bra pris.

Farfalle skrev:
...På den roligare sidan har vi bestämt vad för vårdträd vi ska införskaffa till framsidan och var det ska stå. Så på onsdag ska jag se om jag kan hitta en plantskola som kan erbjuda det hela till ett bra pris.
Spännande att höra, vad blir det för slags träd???

Har själv ett "vårdträd" som har vägrat att växa i tre år. Det är någon slags Acer macrophyllum, dvs storbladig lönn.
Faktiskt så har prästkragarna varit högre.
Men nu i år verkar det ta fart!

Skall se om jag kan ta en bild och lägga upp i morgon (jag är fortfarande längre än trädet).
Det är alltså mycket långt ifrån att det ser ut så här :(
Gårdsplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

KnockOnWood skrev:

Har själv ett "vårdträd" som har vägrat att växa i tre år. Det är någon slags Acer macrophyllum, dvs storbladig lönn.
Faktiskt så har prästkragarna varit högre.
Men nu i år verkar det ta fart!

Skall se om jag kan ta en bild och lägga upp i morgon (jag är fortfarande längre än trädet).
Det är alltså mycket långt ifrån att det ser ut så här :(
[bild]
Tycker ofta att både träd och buskar behöver 2-3 år innan de tar ordentligt med fart. Antar att de först måste satsa på rotsystemet innan de skjuter mot nya höjder.

Klippt och gödslat gräsmattan. Det skall ju regna i några dagar framöver.

KnockOnWood skrev:
Det blir en hängblodbok, fast vilken sort är inte skrivet i sten. Får se vad utbudet säger och vad som känns bäst om det finns möjlighet att jämföra. Det finns ju lite olika växtegenskaper sorterna emellan och vi vill ju inte ha ett gigantiskt träd så det lutar lite åt en Purpurea Pendula. Oavsett vilken det blir så tror jag att det kommer bli riktigt bra ihop med bokhäcken (vanlig grön) vi ska plantera längre fram.

Dragit in gräsklipparen så att det inte skulle regna på den.

Farfalle skrev:
Det blir en hängblodbok, fast vilken sort är inte skrivet i sten. Får se vad utbudet säger och vad som känns bäst om det finns möjlighet att jämföra. Det finns ju lite olika växtegenskaper sorterna emellan och vi vill ju inte ha ett gigantiskt träd så det lutar lite åt en Purpurea Pendula. Oavsett vilken det blir så tror jag att det kommer bli riktigt bra ihop med bokhäcken (vanlig grön) vi ska plantera längre fram.
Ser fram mot en bild på vårdträdet. Alla borde ha ett, det är lite av min religion :)

(Jag tog ingen bild idag, för det var grått och regnigt. Men den kommer snart, jag lovar!)

Jäderberg skrev:
Studerat min nyplanterade klotlönn...efter minusgrader i några nätter ser löven lite ledsna ut. Tyvärr har vi en tråkig väderprognos framöver, får hålla tummarna för mitt träd.
Vi har också planerat att ha en klotlönn som vårdträd framför huset.

Hur stor var er när ni köpte den? Vi har talat med en plantskola och där ligger en klotlönn på ca 5000kr med en diameter på 16cm.

5000??? Jag köpte på Plantagen och diameter på kronan är ca 50 cm (den är inte rund), kostnad 599kr

AnneFi
Jag planerar att köpa
Silverpäron
Glanskörsbär
Och så vill jag ha en riktigt limegrön lönn och en blodlönn-bok eller -hägg :)

Gjort lite efterforskningar angående körsbärsträd samt rekat plats för det. (Genom köksfönstret, det regnade...:cool: .)

Jäderberg skrev:
5000??? Jag köpte på Plantagen och diameter på kronan är ca 50 cm (den är inte rund), kostnad 599kr
Men hur stor var diametern på stammen? 16 cm är ett stadigt och skapligt gammalt träd så 5000 låter inte helt osannolikt.

Hittade mig en fantastiskt fin hängblodbok på en plantskola idag, toppympad och allt. Strax under 2000 skulle de ha för det och hade det inte varit för att utrymme saknades i fordornet hade det fått följa med hem. Kanske lika bra det, regnet gör mig inte så sugen på att gå ut och gräva just nu.

För övrigt var det en underbar känsla att gå omkring i en riktig plantskola och inte någon av de där stora kedjorna. Stort utbud av massa roliga växter och varianter med tillhörande kunnig personal. Hade det inte varit för vädret och mina inte riktigt lika imponerade följeslagare hade jag nog promenerat omkring någon timme till :o

Redigerat:
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ser fram mot en bild på vårdträdet. Alla borde ha ett, det är lite av min religion :)
Bilder lovas när vi väl har fått ett träd på plats! Vi har faktiskt redan ett vårdträd på baksidan av huset, en helt vanlig bok som planterats av förra ägarna. Vårt hus har inhyst en förskola under dryga halva sin livstid och då vi har en mindre bokskog i faggorna så döpte de förskolan till Bokskogen. Vi har valt att behålla namnet så då är det inte mer än rätt att det planteras mer bokar på tomten! Vet dock inte riktigt var vi ska flytta det gamla vårdträdet, det står inte riktigt bra där det står idag. Men det är ett senare bekymmer.

Och så vill jag ha en riktigt limegrön lönn och en blodlönn-bok eller -hägg [bild]
Nu är alla bokar underbart limegröna. :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.