1 133 174 läst ·
8 392 svar
1133k läst
8,4k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Parallellt med att jag bygger ut odlingsbänken har jag även påbörjat att röja upp på bilplatsen. För tillfället är det alldeles för mycket stenplattor och knäcksten som ligger där. Så för att "bli av med" knäckstenen var det lika bra att testa att bygga upp en liten rektangel.
Hittade inte det gula elröret (som har varit nedgrävt ganska länge) så jag fick gräva som en galning för att få tag på det. Låg djupare än jag räknade med. Eller, jag hade varit snål och fyllt på med jord ovanpå röret för att spara på bärlagret.
Knäckstenen kommer från olika ställen, så jag hoppas att min medvetna blandning av olika färger kommer att se okej ut. I värsta fall blir det spräckligt och får göras om
Den nya brevlådan kom också idag. Senare projekt dock!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade inte det gula elröret (som har varit nedgrävt ganska länge) så jag fick gräva som en galning för att få tag på det. Låg djupare än jag räknade med. Eller, jag hade varit snål och fyllt på med jord ovanpå röret för att spara på bärlagret.
Knäckstenen kommer från olika ställen, så jag hoppas att min medvetna blandning av olika färger kommer att se okej ut. I värsta fall blir det spräckligt och får göras om
Den nya brevlådan kom också idag. Senare projekt dock!
..efter veckor utan regn och en knallgul gräsmatta (eller ja, söndertorkad mossblandning) fick vi igår lite vatten 
.. en natt senare är allt mitt ogräsrensande förgäves, då allt börjar växa upp, synligt, överallt igen (inte bara gräsmattan..)
.. en natt senare är allt mitt ogräsrensande förgäves, då allt börjar växa upp, synligt, överallt igen (inte bara gräsmattan..)
Regnet är här!
Så det har precis körts ut 1,5ggr dosen med NPK på gräsmattan i väntan på att "doktorn" kan sprutas ut.
Gårdagen spenderades jag hos vännerna i deras gräsmatta med att klippa och röja så dom har en lite finare matta än vanligt när dom väl är tillbaka från England.
Så det har precis körts ut 1,5ggr dosen med NPK på gräsmattan i väntan på att "doktorn" kan sprutas ut.
Gårdagen spenderades jag hos vännerna i deras gräsmatta med att klippa och röja så dom har en lite finare matta än vanligt när dom väl är tillbaka från England.
Efter veckor utan regn och med 100 koll på prognosen så kom det lite regn igår kväll / inatt, uppehåll under dagen nu så jag passade på att lufta gräsmattan + gödsla. Precis när jag vart klar så börja det regna igen, Perfekt!!
Hoppas det fortsätter regna några timmar till, sen får de gärna bli sol
Någon mer som provat konstgödsel som bönderna använder? (lantmännen)
Hoppas det fortsätter regna några timmar till, sen får de gärna bli sol
Körde 1år med bondgödsel för kompisen tappade en 1kubikare så den blev obrukbar.Ruuuben skrev:Efter veckor utan regn och med 100 koll på prognosen så kom det lite regn igår kväll / inatt, uppehåll under dagen nu så jag passade på att lufta gräsmattan + gödsla. Precis när jag vart klar så börja det regna igen, Perfekt!!
Hoppas det fortsätter regna några timmar till, sen får de gärna bli sol![]()
Är inget speciellt med det gödslet är bara lite mer kräm än vanligt npk gödsel.
Det är dock billigt! Om jag hade haft någon vän som också sköter sin gräsmatta så hade jag övervägt att dela på en sådan säck eftersom den skulle vara betald på 2 säsonger men skulle räcka i säkert 10
Redigerat:
Jag har tjuvstartat med JAS-beskärningen på ett av äppelträden. Det finns en stor kontainer för trädgårdsavfall på området nu, så då gäller det att passa på.
Sedan har jag rensat lite ogräs och även planterat lite pelargoner i blomlådor och fixat växtstöd åt gurkorna på altanen.
Sedan har jag rensat lite ogräs och även planterat lite pelargoner i blomlådor och fixat växtstöd åt gurkorna på altanen.
För några dagar sedan bestämde jag mig för att bygga första delen av muren mellan gatan och odlingsområdet. Igår la jag på sista lagret knäcksten och fyllde med jord.
Bara en sak som återstod - att plantera något i den.
Provade att ställa ut den nya brevlådan. Ser mycket bättre ut än den gamla, sneda och trasiga lådan som stod där innan.
Ett fall för Arkiv X. Min aliens kom idag, aka sparrisplantor.
Produktiv dag, hann även med att hjälpa brorsan måla lite på hans hus.
Logga in
Skapa konto
Bara en sak som återstod - att plantera något i den.
Logga in
Skapa konto
Provade att ställa ut den nya brevlådan. Ser mycket bättre ut än den gamla, sneda och trasiga lådan som stod där innan.
Logga in
Skapa konto
Ett fall för Arkiv X. Min aliens kom idag, aka sparrisplantor.
Logga in
Skapa konto
Produktiv dag, hann även med att hjälpa brorsan måla lite på hans hus.
Igår em såg jag väderprognosen att det skulle regna hela natten.
Så ut och tömma säcken med stroller kombi på ställen där gräsmattan inte mår så bra, men däremot lite annat växer desto bättre.
Först efter denna operation i skymningen kommer jag mig för att läsa på nätet om stroller kombi och inser att det kanske inte alls var rätt att den skulle vattnas ner direkt.
:|
Nåja, gödslet kommer väl åtminstone göra nytta.
Så ut och tömma säcken med stroller kombi på ställen där gräsmattan inte mår så bra, men däremot lite annat växer desto bättre.
Först efter denna operation i skymningen kommer jag mig för att läsa på nätet om stroller kombi och inser att det kanske inte alls var rätt att den skulle vattnas ner direkt.
Nåja, gödslet kommer väl åtminstone göra nytta.