S
Nej nej, den brukar bara blomma under ett par veckor:(

Skooda skrev:
Nej nej, den brukar bara blomma under ett par veckor:(
Gräv upp den och ställ den i ny ogödslad och okalkad torv. Sedan börjar du mata jorden med löv (de lever normalt under träd) vid varje lövfällning (löv brukar grannar supervilligt ställa upp med). Jorden runt dom ska vara så lucker att du kan "sticka ner underarmen". Då kommer den blomma mer villigt. Står den för ljust (de är woodlandväxter) så flytta den till en mer skuggig del.

Eller så får den som sagt flytta hem till mig;).

Har grävt upp en rhododendron som inte alls höll jämnt med sina grannar men i övrigt mår fint. Testar att flytta på den, får räcka med fem buskar eller vad det är i slänten :)

A
Jag har grävt, klippt, rensat, sopat och vattnat.
Det som återstår nu är att göra en rabattkant av storgatstenen som jag fick av förra grannen och även att ordna med en annan plats för framskärmen som nu ligger på altanen. Sedan börjar det se fint ut i trädgården.

Jag känner mig nöjd med dagens trädgårdsarbete! :D

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
S
MissAnpassad skrev:
Gräv upp den och ställ den i ny ogödslad och okalkad torv. Sedan börjar du mata jorden med löv (de lever normalt under träd) vid varje lövfällning (löv brukar grannar supervilligt ställa upp med). Jorden runt dom ska vara så lucker att du kan "sticka ner underarmen". Då kommer den blomma mer villigt. Står den för ljust (de är woodlandväxter) så flytta den till en mer skuggig del.

Eller så får den som sagt flytta hem till mig;).
rhododendron blev säkert planterad på 70-80 talet, blommar tyvärr bara vartannat år :( , när vi byggde garaget så märkte vi att tomten består av lera och rhododendron står också i lera :(
Löv kastar vi in varje höst, våra träd producerar en otrolig mängd varje år :)
Plantera om: nja, stammarna är som underarmar, vågar inte gissa hur rotsystemet ser ut och tyvärr står den i söder

Skooda skrev:
rhododendron blev säkert planterad på 70-80 talet, blommar tyvärr bara vartannat år :( , när vi byggde garaget så märkte vi att tomten består av lera och rhododendron står också i lera :(
Löv kastar vi in varje höst, våra träd producerar en otrolig mängd varje år :)
Plantera om: nja, stammarna är som underarmar, vågar inte gissa hur rotsystemet ser ut och tyvärr står den i söder
Hmm, kan ni tänka er att bygga en spaljé i söder för att skugga den?

Grävt rötter, sågat ner ett par av grannen sly-träd, hittat en syrengren som råkat hamna under komposten och fått rötter och gröna skott, så den fick tjänstgöra som blivande syrenhäck mot grannen som jag "stal" träd för.

Inte fått besked om måtten på storsäcken med jord, inte heller om när de kan leverera, eftersom hon som har hand om det har gått på semester, så "gubbarna" får reda ut det själva. Men de skulle ringa innan....

Som ni såg tidigare har jag fått sparrisplantor. Blev några över, fick för många när jag köpte. 7 stycken plantor kvar av sorterna Bougonville samt Ginjlim. Någon som är intresserad, gratis, hämtas i Ödåkra eller mot fraktkostnad.

Maila mig på anders@hallonsoda.se så fixar vi det praktiska.

(Radera inlägget om det inte passar in här, men det är bättre om de kommer till nytta tänker jag)

Redigerat:
MissAnpassad skrev:
Hmm, kan ni tänka er att bygga en spaljé i söder för att skugga den?
Att rhododendron måste växa i skugga måste ju vara en felöversättning eller liknande. Vilt växer den på sluttningarna i Himalayas bergtrakter, det finns få andra träd som skuggar där.

Dalbotös skrev:
Att rhododendron måste växa i skugga måste ju vara en felöversättning eller liknande. Vilt växer den på sluttningarna i Himalayas bergtrakter, det finns få andra träd som skuggar där.
Är det pga felöversättningen som den vantrivs i ful sol? ;)

27776913635_f85ba1f2b9_b.jpg

Nu har gräset börjat komma efter några dar med ordentligt regn, lite skräpigt efter en storm också men vi kan inte gå ut där och plocka nånting eller så sabbar vi allt arbete med att jämna...

Efteråt ska grusgången mot huset bli till platsgjuten betong.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Är det pga felöversättningen som den vantrivs i ful sol? ;)
Det är ju just det jag ställer mig frågande till. Har själv rhododendron i nästintill full sol, skugga fram till 9-10 sen sol resten av dagen. Den trivs hur fint som helst vad jag kan se. Likadant med buskar hos grannar här i trakten.

Råd för hur växter gillar att växa ändras ju över tid, allt man sa förr är inte alltid sant och tvärtom. Tittar man på hur den växer vilt så är det ju inte i skugga.

Rensat i potatis/ärt/bönlandet och klippt lite i ett bokträd samt planterat en vinranka vi fick av en vän. Funderat på var vi ska släppa grisarna härnäst för nu är andra hägnet nästan röjt (lite sly kvar bara) och eftersom det är så kort tid sedan regnet kom har det inte växt upp tillräckligt av det vi sått i det första hägnet.

Gräset klippt..
"Vägen" klippt..
Rundeln Kantklippt..

..hoppas kunna klippa lite mer imorrn - det skulle vara uppehåll på dan!

... stått och tittat en stund på grannens nya flitiga robotklippare som kravlar omkring på hans gräsmatta..
Han skulle visst snart åka på semester?
Ska jag våga öppna upp en av avgränsningskablarna och låta den klippa min gräsmatta också när han är borta??:rolleyes:

• Gilla
Theresa I och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.