Andreas1979 skrev:
Har varit och köpt en grålle -53:a idag, lite småkallt att köra hem den...
d^_^b

Jag hade nog fegat och använt släpkärra....

En fundering till er Grålle-intresserade..... det verkar vara så att de flesta objekt som säljs på blocket är fotogen eller bensinare. Antar att det beror på dålig tillgång på diesel i början på 50-talet? Annars känns det ju som att en sådan här traktor ska ha en diesel....

Min är en 12v bensin, lite mer lättstartad än disel.

Nu blir jag sugen på en grålle också. Kommer ihåg när man som 7-åring 1953 fick provköra farsans grålle. Om jag inte minns fel var det en startspärr på växellådan som man tryckte in med hälen och sedan förde man växelspaken mot backen(?) och den small igång. Men för att återknyta till tråden så kan jag bara hålla med mattiasp att det är något genetiskt eller är det så att pojkar blir aldrig män, det är bara leksakerna som blir dyrare. Själv har jag en IH 510 (midjestyrd) -75 en Holder B 18 -79, liten parktraktor med snöslunga, snöplog, gräsklippare, sopvals och en liten vagn. En encylindrig diesel på imponerande 12 kW. Snacka om tuff tuff. Därutöver en Atila 1602 -75?, en TakJob 3,5 t. -78, Scania LB 80 -75 och svärfars gamla epa, ombyggd Austin okänt årtal. Det värsta är att grejerna bara står, men en dag kommer de säkert till användning. :)
Och nej MathiasS, här är det jag som bestämmer.

Det var inte så kallt som jag trodde det skulle bli, men folk man mötte trodde nog att man var lite skadad... Själv tycker jag att han jag mötte på längdskidor har större behov av att prata med en psykolog än jag som åkte traktor :)

Nimajneb skrev:
Hade jag haft tid, plats o behov hade jag suttit på ryggen på denna grålle för 5500 och kört hem genom vinternatten. :wow:
[länk]

Synd att den inte får plats i budgeten, annars hade den fått flytta hem till mig och min lada omgående!

Fotogen var väl billigare än diesel en gång i tiden.
Jag inser att farsans Grålle betingar ett ganska respektabelt värde, med tanke på att det begärs 5500:- för den där i annonsen.
Jäklar vad med timmer och ved jag kört ut med den Grållen, kära minnen..... smidig i skogen var den, som en rysk gymnast.

• Gilla
G-83
  • Laddar…
Nypriset för en Grålle -53 var ca 8000 kr.
Det skulle va intressant att veta vad dagens traktorer är värda efter 57 år.

10-15000kr beroende på skick verkar vara vanligt pris. Traktorer i mint condition kostar nog lite mer, frågan är vem som köper dom....

Vem vet, 2010 kanske är året då byggahus forum behöver ett delforum för Grållen....

grävaren skrev:
Nypriset för en Grålle -53 var ca 8000 kr.
Det skulle va intressant att veta vad dagens traktorer är värda efter 57 år.
Hur mycket är det i dagens penningvärde :confused:

Nimajneb skrev:
Hur mycket är det i dagens penningvärde :confused:
Cirka faktor 13 enligt KPI, dvs i runda slängar 100Kkr.

Flyttad till nu tråd..

Redigerat:
Hittade lite bilder på min (svärfars) traktor. En Zetor 5011 av årsmodell -80 (eller nåt sånt). Quicke 2230 lastare. Totalrenoverades av undertecknad under 2006 när jag utbildade mig till lastbils och maskinmekaniker (läs traktor). Vi bytte koppling, bromsar, innertak, gummimatta, stol, elsystem, renoverade värmesystemet, utökade arbetsbelysningen, snyggade till lastare och hytt, trimmade med 2½" sportavgas:D och antagligen mer som jag inte längre kommer ihåg.

• Zetor5011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bakdel.jpg
    Skapa konto
  • Framdel.jpg
    Skapa konto
altaxis skrev:
Hittade lite bilder på min (svärfars) traktor. En Zetor 5011 av årsmodell -80 (eller nåt sånt). Quicke 2230 lastare. Totalrenoverades av undertecknad under 2006 när jag utbildade mig till lastbils och maskinmekaniker (läs traktor). Vi bytte koppling, bromsar, innertak, gummimatta, stol, elsystem, renoverade värmesystemet, utökade arbetsbelysningen, snyggade till lastare och hytt, trimmade med 2½" sportavgas:D och antagligen mer som jag inte längre kommer ihåg.
Zetor.

Detta påminner mig om en lite annorlunda restaurang i Helsingfors. Ligger mitt i stan, nära busstorget. Dit ska ni gå om ni vill ha ett rejält lass med husmanskost (tex 1,5 kg pytt på tallriken) och inte störs av att det står en traktor bredvid ditt bord.

Finns det några lokala förmågor som kan verifiera att stället finns kvar? Det var ett par år sedan jag var där.

MathiasS skrev:
Zetor.

Detta påminner mig om en lite annorlunda restaurang i Helsingfors. Ligger mitt i stan, nära busstorget. Dit ska ni gå om ni vill ha ett rejält lass med husmanskost (tex 1,5 kg pytt på tallriken) och inte störs av att det står en traktor bredvid ditt bord.

Finns det några lokala förmågor som kan verifiera att stället finns kvar? Det var ett par år sedan jag var där.
enligt "På Spåret" härom veckan så är Finland Svenskarnas no2 turistland. Det måste ju betyda att du kommer att kunna få tusentals o åter tusentals verifikationer runt detta.

OT Sorry... men även som född o uppvuxen i Fjollträsk så känner jag idag inte en kotte som har varit på semester i Finland dom senaste 20 åren........

OT: Hört talas om Finlandsfärjan? =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.