234 628 läst ·
757 svar
235k läst
757 svar
Vad har Ni för traktorer ?
Jag har en MF 35 bensinare som jag haft sen 1994, Har bara bytt stift och olja och en slang som torkat sönder, bytte även startreläet som la av mot ett Harley davidson sportser relä som låg och skräpade. Innan det byttes Så startades den ett tag med skruvmejsel ala kortslutningsmetoden. Pärlan har trots att den står utomhus utan något skydd och som sagt minimalt med service alltid startat sommar som vinter och plogat min 1km långa väg med sitt frontmonterade blad, hade ett tag lite halvtaskigt batteri i så vid för många minusgrader fick jag ta till veven, effektiv men läskig. sommartid hanterar den vägsladd, vedflak samt släpar runt och rycker upp sånt som jag är för klen för att rå på. Ridklubben en bit ifrån mig lånade traktorn till en stor tävling för deras hade gått sönder och ett par veckor senare så hade de inköpt en 35:a för de blev så förtjusta i min, det ända sura med det är att deras är mycket finare än min. ( utseendemässigt ) 3 åriga dottern tycker i alla fall att pappas trktor är finast i hela världen.
Volvo LM 222, en mysig liten raritet (endast 39 tillverkade, i tre olika varianter), med jordskopa, snöskopa, plog och gafflar:

http://rpglab.net/troberg/gallery/view.php?gid=160
Mysig, men svårstartad på vintern. Nu har jag laddat upp med starthjälp, startgas och injection cleaner, och om det inte hjälper så ska jag försöka lägga en presenning över den och värma med en värmare.
Skulle gärna ha en lyftarm till den också, men det får bli ett senare projekt.
http://rpglab.net/troberg/gallery/view.php?gid=160
Mysig, men svårstartad på vintern. Nu har jag laddat upp med starthjälp, startgas och injection cleaner, och om det inte hjälper så ska jag försöka lägga en presenning över den och värma med en värmare.
Skulle gärna ha en lyftarm till den också, men det får bli ett senare projekt.
Kör en Ferguson Grålle från 1949, helbensinare med 6V Lucas system men utan båge och med avgasröret bakåt...
Och senaste tillskottet, en MF 240 1983 med Kellve 2-11 helhydraulisk lastare, rent löjligt smidig traktor med skopor och pallgafflar är det allt man behöver oftast.
Och senaste tillskottet, en MF 240 1983 med Kellve 2-11 helhydraulisk lastare, rent löjligt smidig traktor med skopor och pallgafflar är det allt man behöver oftast.
Det här är nog den tråd jag tycker sämst om på hela byggahus.se.
Varje gång den kommer upp börjar jag surfa på blocket efter en Grålle. Inser att man får ett skitfint exemplar för 10-15k. Letar upp den "bästa". Annonserar för frugan att jag har hittat en fin traktor. "Är du dum, du bor i villa mitt i stockholm, vad ska du ha en traktor till?" Jag brukar försöka med "åka å köpa kvällstidningen" men det håller liksom inte.... också rinner det ut i sanden. Samma visa varje gång. Livet är orättvist.q(;^
p
Varje gång den kommer upp börjar jag surfa på blocket efter en Grålle. Inser att man får ett skitfint exemplar för 10-15k. Letar upp den "bästa". Annonserar för frugan att jag har hittat en fin traktor. "Är du dum, du bor i villa mitt i stockholm, vad ska du ha en traktor till?" Jag brukar försöka med "åka å köpa kvällstidningen" men det håller liksom inte.... också rinner det ut i sanden. Samma visa varje gång. Livet är orättvist.q(;^
Man skall inte alltid fråga frunMathiasS skrev:Det här är nog den tråd jag tycker sämst om på hela byggahus.se.
Varje gång den kommer upp börjar jag surfa på blocket efter en Grålle. Inser att man får ett skitfint exemplar för 10-15k. Letar upp den "bästa". Annonserar för frugan att jag har hittat en fin traktor. "Är du dum, du bor i villa mitt i stockholm, vad ska du ha en traktor till?" Jag brukar försöka med "åka å köpa kvällstidningen" men det håller liksom inte.... också rinner det ut i sanden. Samma visa varje gång. Livet är orättvist.q(;^p
Kör själv en Fordson Major -52.
Jag håller med henne, du behöver inte en traktor, du behöver en lastmaskin! Perfekt för snö, bara ha den parkerad på garageuppfarten, och när det snöat så kör du ut den på vägen och borstar av den, så är garageuppfarten ren. Hon måste väl förstå logiken i det argumentet!
jamenvafan kom på nått bättre själv då!!!Immobil skrev:
Jag behöver inte ens skotta uppfarten på vintern. Dels för att bilen är 4wd, dels för att det inte kommer någon snö, dels för att snöröjningen gör sitt direkt utanför tomtgräns.
Jag hade kunnat tänka mig att åka till jobbet med den också, men nu flyttar vi till Kista (andra sidan stan) så nu går inte det heller.
Lastmaskin vet jag inte......
...bara för att du vill HA den, varför måste allt motiveras??
Varför har du en 4WD-bil när det inte kommer nån snö?
Övertyga din fru om att dessa personer
( http://www.fergusonklubben.se/ab/default.asp ) kommer att berika ditt sociala liv och göra dig till en bättre människa och make...eller nåt.
* Impa på grannarna
* Visa ditt tekniska kunnande
* Du slutar snusa om du får köpa en Grålle
* Younameit
Varför har du en 4WD-bil när det inte kommer nån snö?
Övertyga din fru om att dessa personer
( http://www.fergusonklubben.se/ab/default.asp ) kommer att berika ditt sociala liv och göra dig till en bättre människa och make...eller nåt.
* Impa på grannarna
* Visa ditt tekniska kunnande
* Du slutar snusa om du får köpa en Grålle
* Younameit