13 457 läst ·
72 svar
13k läst
72 svar
Vad har ni för tomgångs förbrukning på huset?
Enligt "Mina sidor" på Vattenfall har jag en förbrukning nattetid på ca 0,55kWh detta kollat i mitten på Oktober.
Då är det Kylskåp Två Frysboxar en avfuktare samt lite klockradio mobilladdare, tv i standby router Cirkulationspump och kanske något mer som jag glömt...
Just nu ligger det dock lite högre, runt 0,7 kWh nu har jag på en värmefläkt som håller ungefär 5 grader i ett utrymme i laggårn där jag har lite vatten som inte får frysa...
Då är det Kylskåp Två Frysboxar en avfuktare samt lite klockradio mobilladdare, tv i standby router Cirkulationspump och kanske något mer som jag glömt...
Just nu ligger det dock lite högre, runt 0,7 kWh nu har jag på en värmefläkt som håller ungefär 5 grader i ett utrymme i laggårn där jag har lite vatten som inte får frysa...
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
När vi var borta i juli, med värmen avstängd, drog huset 450W eller runt 15kwh per dygn.
3 st cirkpumpar, frysbox, 3 kylskåp, 100 liter vvb, NAS, larm, router. Värmepump och styrbox på standby.
3 st cirkpumpar, frysbox, 3 kylskåp, 100 liter vvb, NAS, larm, router. Värmepump och styrbox på standby.
Nu gick jag på skoj runt och räknade alla väggvårtor och annat som står standby. Det blev totalt 36 st förbrukare (ej inräknat kyl/frys, server och cirkpump). Passade på och drog ut några kvarglömda som bara satt och skräpade - mobilladdare till utflyttade barn eller gäster som varit på besök mm.
Pen
Pen
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Detta har påpekats många gånger, varför kan ni/du inte ta till er det?
Dvs 45 Watt i genomsnittlig förbrukning?
Eller menar du rentav att du förbrukar 550 Watt under natt-timmarna?
Skriv då 0,55 kW, inte kWh
Jaha, är det från klockan 18:00 till klockan 06:00 som du gör av med 0,55 kWh?
Dvs 45 Watt i genomsnittlig förbrukning?
Eller menar du rentav att du förbrukar 550 Watt under natt-timmarna?
Skriv då 0,55 kW, inte kWh
Vill man veta vad fläkten står för kopplar man förstås bort vvb..b_hasse skrev:
Skulle givetvis varit tydlig med att varje stapel på mina sidor hos vattenfall visar på ett ungefär 0,55 kWh, och varje stapel representerar en timme... Alltså fakturerar vattenfall mig ca 0,55kWh för varje timme under natten....KnockOnWood skrev:
Ja, det står i alla fall på deras faktura att dom fakturerar per kWh...
För övrigt... Om du anser att det är natt mellan kl 18- 06 mellan vilka timmar har du då kväll? Eller går du direkt från dag till kväll??
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, så här års blir det natt blixtsnabbt.Zixten skrev:
Finns ingen blå timme, då man kan sitta ute och njuta av solnedgången.
Man gäspar, funderar på om det är dags att gå och koja, och tittar på klockan.
Och då är hon bara kvart i sju
Så jag längtar verkligen till våren
Säg att varje vårta förbrukar 5 W. Cirkpump 10-15W.Pen skrev:Nu gick jag på skoj runt och räknade alla väggvårtor och annat som står standby. Det blev totalt 36 st förbrukare (ej inräknat kyl/frys, server och cirkpump). Passade på och drog ut några kvarglömda som bara satt och skräpade - mobilladdare till utflyttade barn eller gäster som varit på besök mm.
Pen
Det värsta är dock brandrisken med alla dessa vårtor...
Jag letade efter dom lägsta timstaplarna i tabellerna och utgick ifrån att det är så lågt huset kan komma.
Jag vill förstå dessa rätta benämningarna men blir smått snurrig av dom olika beskrivningarna.
När jag sa att staplarna sade 0,5-0,6 kWh som lägst och hävda att något drar 5-600Watt, då var detta alltså fel. Vad är det rätta svaret? Vilken nivå är jag egentligen på och ska söka efter?
Jag vill förstå dessa rätta benämningarna men blir smått snurrig av dom olika beskrivningarna.
När jag sa att staplarna sade 0,5-0,6 kWh som lägst och hävda att något drar 5-600Watt, då var detta alltså fel. Vad är det rätta svaret? Vilken nivå är jag egentligen på och ska söka efter?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, om stapeln i diagrammet visar 0,6 kWh för en timme har du just 600 W elanvändning under den timmen.
Fast säg då dessa mobilladdare som drar 5W, är alltså per sekund.
För att då veta vad för slags aktiva förbrukare jag ska leta efter så får jag gå ner på sekundernivå?
Så jag bör då ta 600W delat på 3600 sekunder och att jag då har 0,17W förbrukning i sekunden. Vilket då låter drastiskt lite och inte alls värt att leta efter?
Eller är exempelvis 60W lampor en timbenämning?
För att då veta vad för slags aktiva förbrukare jag ska leta efter så får jag gå ner på sekundernivå?
Så jag bör då ta 600W delat på 3600 sekunder och att jag då har 0,17W förbrukning i sekunden. Vilket då låter drastiskt lite och inte alls värt att leta efter?
Eller är exempelvis 60W lampor en timbenämning?
Redigerat:
Det är litet knepigt med W vs Wh, eftersom W är hastigheten som en sparat gör av med energi. Om man tänker i biltermer så är W = km/h och Wh = sträckan på en timme vid "hastigheten" W. W är samma som Wh per timme, Wh/h där h:na tar ut varandra.
Det är inte konstigt om det blir förvirrat med enheterna, för om man har timdebitering så visar elbolagets staplar antal kWh per timme, vilket blir samma sak som medeleffekten i kW under en timme.
Man kan t.ex dra paralleller med vattenförbrukning:
kWh motsvarar volym, t.ex kubikmeter eller liter, dvs det man betalar för
W eller kW motsvarar momentan förbrukning, t.ex "liter per sekund".
Medeleffekt 0.6 kW under en timme blir 0.6 kWh. Det är fel att säga "kW per timme" eller "W per sekund". Det är rätt men förvirrande att säga "kWh per timme". Det är dock naturligt att man med timdebitering får staplar hos elbolaget som visar "kWh per timme".
Man kan t.ex dra paralleller med vattenförbrukning:
kWh motsvarar volym, t.ex kubikmeter eller liter, dvs det man betalar för
W eller kW motsvarar momentan förbrukning, t.ex "liter per sekund".
Medeleffekt 0.6 kW under en timme blir 0.6 kWh. Det är fel att säga "kW per timme" eller "W per sekund". Det är rätt men förvirrande att säga "kWh per timme". Det är dock naturligt att man med timdebitering får staplar hos elbolaget som visar "kWh per timme".
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Enheten som man använder i dessa sammanhang är kWh, tusen(kilo)*watt*timme. Det är så mycket energi som ett 1000 watts element drar under en timme, eller som ett 500 watts element drar under två timmar, eller för den delen som ett 1 watts element drar under tusen timmar.
Så din 5 watts mobilladdare kommer under en månad dra 5 watt*714 h (antal timmar på en månad) = 3570 Wh=3,57 kWh. Och eftersom en kWh kostar ungefär en krona, så det kostar det dig alltså 3:60 kr.
Men den energin som mobilladdaren har förbrukat har samtidigt värmt upp din bostad, så du slipper ju betala för motsvarande mängd värme.
Så din 5 watts mobilladdare kommer under en månad dra 5 watt*714 h (antal timmar på en månad) = 3570 Wh=3,57 kWh. Och eftersom en kWh kostar ungefär en krona, så det kostar det dig alltså 3:60 kr.
Men den energin som mobilladdaren har förbrukat har samtidigt värmt upp din bostad, så du slipper ju betala för motsvarande mängd värme.
Fascinerande att så många tycker det är så onödigt att finna och åtgärda onödiga förbrukare, det kanske visar sig vara en kvarglömd bygglampa under huset, men då ska jag alltså tänka positivt att den värmer min husgrund...
Redigerat: