Jag har en rostig gammal stålställning i ett berg i min trädgård som jag vill ta ner. Min fråga är nu hur jag ska gå tillväga. Jag har googlat lite och det verkar som en vinkelslip med tunna skivor och sedan lamellslipskiva (P40 eller P60) för att slipa ner de kapade rören mot berget. Självklart med skyddsutrustning som visir, munskydd, hörselskydd, läderhandskar och flamskyddade arbetskläder. Är det rätt utrustning som behövs?
Kan tillägga att jag aldrig använt en vinkelslip så detta skulle bli första gången. Är det något man kan göra själv som nybörjare eller är det bättre att anlita något att göra det? Vem ska man kontakta i så fall, snickare?
Se bifogad bild på ställningen.
Kan tillägga att jag aldrig använt en vinkelslip så detta skulle bli första gången. Är det något man kan göra själv som nybörjare eller är det bättre att anlita något att göra det? Vem ska man kontakta i så fall, snickare?
Se bifogad bild på ställningen.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Den kanske inte är supertajt förankrad i berget - testa att slå den uppåt med lämpligt verktyg. Eller ta en lagom lång regel och en domkraft och pressa upp den ur hålen.
Så slipper du uppstickande rörstumpar som man kan snubbla på.
Så slipper du uppstickande rörstumpar som man kan snubbla på.
Hej och välkommen till forumet!
Har du några verktyg/tillgång till maskiner?
Om du vill göra det själv är nog både vinkelslip och tigersåg lämpliga verktyg, bågfil/huggmejsel eller skärbrännare vore också tänkbart.
Du kan ju prova att leja bort nedtagning en till vem som helst, en Alltjänst firma borde fixa det enkelt om du vill ha kvitto, gran ungdom kanske gör det billigare och bättre om du erbjuder en femhundring.
Har du några verktyg/tillgång till maskiner?
Om du vill göra det själv är nog både vinkelslip och tigersåg lämpliga verktyg, bågfil/huggmejsel eller skärbrännare vore också tänkbart.
Du kan ju prova att leja bort nedtagning en till vem som helst, en Alltjänst firma borde fixa det enkelt om du vill ha kvitto, gran ungdom kanske gör det billigare och bättre om du erbjuder en femhundring.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden