Jag har en rostig gammal stålställning i ett berg i min trädgård som jag vill ta ner. Min fråga är nu hur jag ska gå tillväga. Jag har googlat lite och det verkar som en vinkelslip med tunna skivor och sedan lamellslipskiva (P40 eller P60) för att slipa ner de kapade rören mot berget. Självklart med skyddsutrustning som visir, munskydd, hörselskydd, läderhandskar och flamskyddade arbetskläder. Är det rätt utrustning som behövs?

Kan tillägga att jag aldrig använt en vinkelslip så detta skulle bli första gången. Är det något man kan göra själv som nybörjare eller är det bättre att anlita något att göra det? Vem ska man kontakta i så fall, snickare?

Se bifogad bild på ställningen.

• PXL_20260803_065705872.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tigersåg med metallblad är lite mer användarvänligt kan jag tycka.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Magnus E K
Fungerar för hand med bågfil också, bara att ta lite i taget under ett par veckor.

Men var ska du sen piska mattorna?!?

Måla den lite så har du ett utegym! 💪

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Purre
Frerider Frerider skrev:
Tigersåg med metallblad är lite mer användarvänligt kan jag tycka.
samt man slipper gnistor så det går att göra i shorts, t-shirt, flipflop och hörselskydd.

Sen körde jag själv vinkelslip i samma som ovan här om dagen utan problem. Dock van förare även om det inte är helt korrekt...

Jucka den fram och tillbaks tills rören går av.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
samt man slipper gnistor så det går att göra i shorts, t-shirt, flipflop och hörselskydd.
Är det hemma på egen tomt behövs inte ens T-shirten.

• Gilla
Purre
  • Laddar…
C
Den kanske inte är supertajt förankrad i berget - testa att slå den uppåt med lämpligt verktyg. Eller ta en lagom lång regel och en domkraft och pressa upp den ur hålen.
Så slipper du uppstickande rörstumpar som man kan snubbla på.

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Hej och välkommen till forumet!

Har du några verktyg/tillgång till maskiner?
Om du vill göra det själv är nog både vinkelslip och tigersåg lämpliga verktyg, bågfil/huggmejsel eller skärbrännare vore också tänkbart.

Du kan ju prova att leja bort nedtagning en till vem som helst, en Alltjänst firma borde fixa det enkelt om du vill ha kvitto, gran ungdom kanske gör det billigare och bättre om du erbjuder en femhundring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.