14 847 läst ·
45 svar
15k läst
45 svar
Vad har ni för bord till era pelarborrmaskiner - posta bilder!
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Fantastiskt snyggt Jac!
OK, nu är jag inte krengt längre o lyckades snoka upp nån bild från nån byggtråd.
Har inte lagt nån vidare krut på det här, men en sak är jag väldigt nöjd med. Spåren där anhållet fästs är genomgående, på undersidan sitter det två L-profiler på varje sida om spåren för att förhindra att muttern roterar.
Stora fördelen är att allt spån o mög ramlar rakt igenom istället för att knöka ihop sig i spåren.
Har inte lagt nån vidare krut på det här, men en sak är jag väldigt nöjd med. Spåren där anhållet fästs är genomgående, på undersidan sitter det två L-profiler på varje sida om spåren för att förhindra att muttern roterar.
Stora fördelen är att allt spån o mög ramlar rakt igenom istället för att knöka ihop sig i spåren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Koordinatbord med T-spår. Men så har ju min pelarborrmaskin fått flytta ut från snickeriet också då det mest borras metall i den.
En enkel planka med anhåll bakåt och lister under som passar i T-spåren med rätt så tajt passning sätts dit vid borrning av trä och plast. Sidoanhåll skruvas dit vid behov.
Det börjar förresten bli dags att göra en ny nu. Denna är på tok för sönderborrad och skitig även med mina mått mätt.
En enkel planka med anhåll bakåt och lister under som passar i T-spåren med rätt så tajt passning sätts dit vid borrning av trä och plast. Sidoanhåll skruvas dit vid behov.
Det börjar förresten bli dags att göra en ny nu. Denna är på tok för sönderborrad och skitig även med mina mått mätt.
Jag har ingen bild på mitt, det är bara en bit med laminerad spånskiva, det jag satte vikt vid då jag gjorde det var att shimma skivan så att borren var så rakt so möjligt i relation till bordet i alla riktningar, så jag kan borra raka hål.
Jag borrar mycket i metall så det blir snabbt skitigt, så ingen poäng jag lägger lika mycket arbete som vissa gör i att skapa ett fint bord. När det behövs letar jag upp en träplanka och några skruvtvingar.
Vad jag egentligen vill ha är en ordentlig Arboga, helst med koordinatbord, eller kanske en mindre fräs skulle passa mig bättre, typ arbogas U2508 modell, så skulle jag ha pelarborrmaskin (för metall endast) och fräs i ett.
Jag borrar mycket i metall så det blir snabbt skitigt, så ingen poäng jag lägger lika mycket arbete som vissa gör i att skapa ett fint bord. När det behövs letar jag upp en träplanka och några skruvtvingar.
Vad jag egentligen vill ha är en ordentlig Arboga, helst med koordinatbord, eller kanske en mindre fräs skulle passa mig bättre, typ arbogas U2508 modell, så skulle jag ha pelarborrmaskin (för metall endast) och fräs i ett.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Jag har en profil på undersidan så jag enkel kan spänna fast den rakt i maskinskruvstycket.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Tackar!Ola C skrev:
Jo det hade ju säkert räckt med de ytersta men nu har jag ju fyra skenor...
Tack, I brist på annat så får man satsa på ett välpolerat yttre.Björn Melander skrev:
Oj, nu har det visst rasslat till i tråden. Tack för alla bilder, jag får återkomma och titta närmare när jag har lite mer tid på mig. Nu är ju arbetstiden snart slut för denna veckan så då blir jag upptagen med att vara ledig. 
Ingenting än men det kommer vilket år som helst
Mycket tjusigt, snyggt jobbat jac!
Började ju för ett tag sedan med ett nytt bord till pelarborren för att jag "ville göra något som kunde bli klart relativt snabbt". Hahaha... självklart gick det i stå fortare än man kan logga in sig på Byggahus!
Men nu har jag tack vare dig fått en spark i aktern; ska ta tag i projektet igen och postar så snart jag kan.
Återigen — konstruktion, materialval och ytbehandlingar tyder på både snille och smak — hatten av!
//Ronnie
Började ju för ett tag sedan med ett nytt bord till pelarborren för att jag "ville göra något som kunde bli klart relativt snabbt". Hahaha... självklart gick det i stå fortare än man kan logga in sig på Byggahus!
Men nu har jag tack vare dig fått en spark i aktern; ska ta tag i projektet igen och postar så snart jag kan.
Återigen — konstruktion, materialval och ytbehandlingar tyder på både snille och smak — hatten av!
//Ronnie
Mitt bord finns här på forumet: https://www.byggahus.se/forum/threads/bord-till-pelarborr.247337/#post-2137401
Det är dessvärre inte alls lika snyggt som ditt och det finns en hel del jag skulle vilja förbättra men det funkar hyfsat.
Det är dessvärre inte alls lika snyggt som ditt och det finns en hel del jag skulle vilja förbättra men det funkar hyfsat.
Äntligen fått tummarna loss och fixat dammsugarfästet till pelarborren också.
Lite justering av höjderna återstår nog tror jag.
EDIT: Får väl tillägga att konstruktionen är stulen rakt av från @Daniel_N om någon nu skulle missa den detaljen.
Logga in
Skapa konto
Lite justering av höjderna återstår nog tror jag.
EDIT: Får väl tillägga att konstruktionen är stulen rakt av från @Daniel_N om någon nu skulle missa den detaljen.