9 537 läst ·
50 svar
10k läst
50 svar
Vad har ni betalat per kWp för er solcellsanläggning?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Tyvärr är inte institutet för solenergikvlitet speciellt kunnig när det kommer till bygg och el. Det finns inga certifieringar för få kalla sig besiktare av solceller och det är ingen skyddad titel.
Axel och hans UE går enbart på tillverkarens instruktioner och ignorerar om det finns ex lagkrav eller andra faktorer som går före eller är likvärdiga.
Det finns andra som besiktar solceller och som är sakkunniga. Men de kostar som riktiga besiktare.
Axel och hans UE går enbart på tillverkarens instruktioner och ignorerar om det finns ex lagkrav eller andra faktorer som går före eller är likvärdiga.
Det finns andra som besiktar solceller och som är sakkunniga. Men de kostar som riktiga besiktare.
11136kr/kwp efter grönt avdrag.
11.48kwp med 10kw växelriktare (Fronius Symo). Installerat på tp20 plåttak på ekonomibyggnad så ganska enkel installation.
Offerten accepterades i slutet av april, installation klar 30 juni. I år alltså.
11.48kwp med 10kw växelriktare (Fronius Symo). Installerat på tp20 plåttak på ekonomibyggnad så ganska enkel installation.
Offerten accepterades i slutet av april, installation klar 30 juni. I år alltså.
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg
3 tak. Optimerare. 10000kr/kwp. 16 kwp.
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg
Tack för informationen, detta är mer än jag visste.R Robert-san01 skrev:Tyvärr är inte institutet för solenergikvlitet speciellt kunnig när det kommer till bygg och el. Det finns inga certifieringar för få kalla sig besiktare av solceller och det är ingen skyddad titel.
Har du tips på någon som kan besikta, samt vad det kan tänkas kosta?
Betalade 12500 kr/kwp.
21 paneler på 395 kW vardera, så 8,3 kW totalt. Inverten var en SolarEdge 10k (så jag kan expandera i framtiden), så det är optimerare för samtliga paneler också. Svea Solar installerade allt juni 2021.
21 paneler på 395 kW vardera, så 8,3 kW totalt. Inverten var en SolarEdge 10k (så jag kan expandera i framtiden), så det är optimerare för samtliga paneler också. Svea Solar installerade allt juni 2021.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Tyvärr är det väldigt få som besiktar åt privatpersoner. Jag har slutat med då det aldrig tar slut och de inte förstår vad det kostar. Det är svårt att få en privatperson att tycka 10-15 000kr är rimligt om anläggningen kostar 150. För ett företag eller föreningen som lägger 500-1,5Mkr är 20-30 inget som någon tänker på.A AilinAilin skrev:
För 3-4 000 får man 2-3h med en duktig inspektör och det hinner man ut och titta lite på. Än mindre läsa in sig, skriva rapport och följa upp.
Runt Stockholm gör Solvision besiktningar och Västerås/Sala, Rickard Nyberg. Nere i Skåne är det tunnt då institutet dödat marknaden med sin prissättning.
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg