Tyvärr är inte institutet för solenergikvlitet speciellt kunnig när det kommer till bygg och el. Det finns inga certifieringar för få kalla sig besiktare av solceller och det är ingen skyddad titel.

Axel och hans UE går enbart på tillverkarens instruktioner och ignorerar om det finns ex lagkrav eller andra faktorer som går före eller är likvärdiga.

Det finns andra som besiktar solceller och som är sakkunniga. Men de kostar som riktiga besiktare.

11136kr/kwp efter grönt avdrag.
11.48kwp med 10kw växelriktare (Fronius Symo). Installerat på tp20 plåttak på ekonomibyggnad så ganska enkel installation.

Offerten accepterades i slutet av april, installation klar 30 juni. I år alltså.

3 tak. Optimerare. 10000kr/kwp. 16 kwp.

V mutalisken skrev:
3 tak. Optimerare. 10000kr/kwp. 16 kwp.
Vilken leverantör är detta ?

M mortimer skrev:
Vilken leverantör är detta ?
Svea solar. Köptes oktober 2021. Installerades februari 2022. Aktiverades april. Fick 2 rabatter. Dels en kampanj på mina longi solar samt bidraget. Nu kostar liknande system minst 50000kr till när jag tittade på deras hemsida.

8900 kwp
14,5 kw bandtäkt plåttak klart feb 2022

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
R
14,300kr/kW Svea solar. Accepterat offert maj -22. Installation sept/okt

tot 8,6kw

R Raecer11 skrev:
14,300kr/kW Svea solar. Accepterat offert maj -22. Installation sept/okt

tot 8,6kw
Helt säker på installation sept 2022, vad får du för ekonomisk kompensation annars eller du bryr dig inte om du får installation julafton 2025 istället ?

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Tyvärr är inte institutet för solenergikvlitet speciellt kunnig när det kommer till bygg och el. Det finns inga certifieringar för få kalla sig besiktare av solceller och det är ingen skyddad titel.

Axel och hans UE går enbart på tillverkarens instruktioner och ignorerar om det finns ex lagkrav eller andra faktorer som går före eller är likvärdiga.

Det finns andra som besiktar solceller och som är sakkunniga. Men de kostar som riktiga besiktare.
Tack för informationen, detta är mer än jag visste.
Har du tips på någon som kan besikta, samt vad det kan tänkas kosta?

Betalade 12500 kr/kwp.
21 paneler på 395 kW vardera, så 8,3 kW totalt. Inverten var en SolarEdge 10k (så jag kan expandera i framtiden), så det är optimerare för samtliga paneler också. Svea Solar installerade allt juni 2021.

• Gilla
P. Hamse
  • Laddar…
P
10,64 kWp 118 000:- efter avdrag. Färdig installation 20/1 i år.

11090:-/kWp.

Dock enormt mycket strul med firman under vägen.

A AilinAilin skrev:
Tack för informationen, detta är mer än jag visste.
Har du tips på någon som kan besikta, samt vad det kan tänkas kosta?
Tyvärr är det väldigt få som besiktar åt privatpersoner. Jag har slutat med då det aldrig tar slut och de inte förstår vad det kostar. Det är svårt att få en privatperson att tycka 10-15 000kr är rimligt om anläggningen kostar 150. För ett företag eller föreningen som lägger 500-1,5Mkr är 20-30 inget som någon tänker på.

För 3-4 000 får man 2-3h med en duktig inspektör och det hinner man ut och titta lite på. Än mindre läsa in sig, skriva rapport och följa upp.

Runt Stockholm gör Solvision besiktningar och Västerås/Sala, Rickard Nyberg. Nere i Skåne är det tunnt då institutet dödat marknaden med sin prissättning.

• Gilla
AilinAilin
  • Laddar…
Jag är förvånad över hur mycket längre priser många fått. Jag har två offerter.

Två tak.

14 kWp utan optimerare: 14 300 kr/kW efter avdrag.
14 kWp med optimerare: 15 600 kr/kW efter avdrag.

• Gilla
P. Hamse
  • Laddar…
B Bulleboll skrev:

Två tak.

Priserna har gått upp…20-40% i år……….

B Bulleboll skrev:

Två tak.

Vad är det för växelriktare i dessa ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.