53 713 läst ·
162 svar
54k läst
162 svar
Vad har ni betalat för er dränering?
Det ena ska inte utesluta det andra men jag har under mina 30 år i yrket aldrig fått uppleva en relining av en dränering, än mindre en filmning av en sådan. Att relinea är dyrt! Det gör vi bara i undantagsfall, när det inte går att gräva, när det är stopp i avlopp som ligger under hus eller hårt trafikerade vägar. I dom allra flesta fallen så är det mer ekonomiskt att gräva upp och åtgärda problemet med ny ledning.K kalle55 skrev:Tja, läser man inte svaren ordentligt, för att sedan döma ut de som svarat, så blir kvaliten på ditt inlägg därefter.
Ingen har skrivit att TS ska relinea hela insidan på rören. Du har läst slarvigt. Det som skrivits är att man vid skador på rören kan relina dessa skador, punktvis, t.o.m skarvförskjutningar i äldre tiders cement/keramikrör går i vissa fall att fixa med en punktvis relining med strumpmetod.
Att du är certad för Isodräns egen certifiering för att arbeta med drän (Isocert2) säger inte mycket mer än att du vet hur man dränerar om med isodrän. Nu försöker jag inte vara konspiratorisk, utan bara påpekar det faktum att någon som lever på att dränera fastigheter i de flesta lägen kommer att vilja dränera en fastighet. "För någon med en hammare ser alla problem ut som spikar."
Det råd som jag, och många andra gett kvarstår:
Istället för att i första hand konsultera firmor som utför dränering, bör TS konsultera en oberoende besiktningsman. Det innebär oftast spolning och filmning, eventuellt en provgrop eller två. SEN tar man beslut om dränering eller ej. Allt annat är kapitalförstöring.
Och med hänsyn till att TS inte ska bo eller sitta och läsa i källaren, inte har fuktproblem, och att det inte verkar finnas andra problem än att det kryper upp viss fukt från betongsulan lutar jag åt att en dränering skulle ge ganska lite, jämfört med att sätta in en avfuktare. Eller hade du tänkt att TS ska isodräna under betongsulan också?
TS, hör dig för i grannskapet om någon känner till en bra besiktningsman, annars finns alltid större firmor, som tex Anticimex, lokalt som kan hjälpa dig:
[länk]
Besiktningsman, provgropar, det känns lite som att kalla in all världens expertis när patienten på sängen behöver plåster till sin skrapade armbåge
Vad arbetar du med?
TS har fått en lägsta offert på 100 000 efter ROT, det kanske är kaffepengar för dig, men för de flesta andra är det en rejäl slant. Och läs, läs, mina inlägg, jag har beskrivit vad man kan göra.M Markarbetaren skrev:Det ena ska inte utesluta det andra men jag har under mina 30 år i yrket aldrig fått uppleva en relining av en dränering, än mindre en filmning av en sådan. Att relinea är dyrt! Det gör vi bara i undantagsfall, när det inte går att gräva, när det är stopp i avlopp som ligger under hus eller hårt trafikerade vägar. I dom allra flesta fallen så är det mer ekonomiskt att gräva upp och åtgärda problemet med ny ledning.
Besiktningsman, provgropar, det känns lite som att kalla in all världens expertis när patienten på sängen behöver plåster till sin skrapade armbåge. Har du själv genomgått hela denna processen när källarväggen fuktar på insidan? Du ringer in en expertis för 1800kr/tim, du ringer in avloppsfotografen för 2300kr/tim när man ganska enkelt kan konstatera att en dränering har en begränsad livslängd och att när det tränger in fukt som inte funnits där innan i dom flesta fall beror på att problemet ligger på utsidan väggen.
Vad arbetar du med?
Och läs gärna TS inlägg också, det tränger inte in fukt, källarväggarna "fuktar" inte på insidan.
Du nämner själv att man ska ha plåster när man skrapat armbågen, det håller jag med om. Att dränera om direkt, när TS själv beskriver att denna inte har annat än marginella fuktproblem, är som att behandla skrubbsåret genom att byta armbågsled direkt för att det ändå är lika bra när man ändå är igång.
Mitt råd kvarstår, spola och filma dränet om TS är osäker innan denne hostar upp 100 000 för att dränera om. Markarbetaren, gör ni inga förarbeten alls när ni startar igång ett större jobb? Bara kör igång?
Vad jag arbetar med? Jag har inte arbetat med att lägga drän professionellt, men varit i processen att byta drän, gjort en enkel undersökning med spolning och filmning där alla fuktproblem upphörde. Jag säger inte att det löser TS problem, men en omdränering som ersätter ett fungerande drän kommer inte heller göra annat än ett hål i TS plånbok. Att ta in en spolfirma är småpengar i sammanhanget, även om det i slutändan blir så att det måste dräneras om, då har TS oavsett fått bättre information om vad som bör göras och kan upphandla bättre.
Redigerat:
Att väggar är svarta och att putsen släpper upplever inte jag som yrkesman är "normal källarfukt" som du beskriver, men vad vet jag, du kanske arbetar som besiktningsman då du lätt avfärdar det som normal källarfukt. Som yrkesverksam i branschen sedan 30 år är jag av en annan åsikt.K kalle55 skrev:TS har fått en lägsta offert på 100 000 efter ROT, det kanske är kaffepengar för dig, men för de flesta andra är det en rejäl slant. Och läs, läs, mina inlägg, jag har beskrivit vad man kan göra.
Och läs gärna TS inlägg också, det tränger inte in fukt, källarväggarna "fuktar" inte på insidan.
Du nämner själv att man ska ha plåster när man skrapat armbågen, det håller jag med om. Att dränera om direkt, när TS själv beskriver att denna inte har annat än marginella fuktproblem, är som att behandla skrubbsåret genom att byta armbågsled direkt för att det ändå är lika bra när man ändå är igång.
Mitt råd kvarstår, spola och filma dränet om TS är osäker innan denne hostar upp 100 000 för att dränera om. Markarbetaren, gör ni inga förarbeten alls när ni startar igång ett större jobb? Bara kör igång?
Vad jag arbetar med? Jag har inte arbetat med att lägga drän professionellt, men varit i processen att byta drän, gjort en enkel undersökning med spolning och filmning där alla fuktproblem upphörde. Jag säger inte att det löser TS problem, men en omdränering som ersätter ett fungerande drän kommer inte heller göra annat än ett hål i TS plånbok. Att ta in en spolfirma är småpengar i sammanhanget, även om det i slutändan blir så att det måste dräneras om, då har TS oavsett fått bättre information om vad som bör göras och kan upphandla bättre.
Som vanligt, som en annan talare påtalade, så är tydligen "byggahusforumsexperterna" betydligt mer pålästa än oss som arbetar med detta på dagligbasis.
Detta får bli det sista från mig i denna tråd, jag önskar TS lycka till med sina svarta källarväggar med släppande puts.
Jag lejde och är nöjd med det. Ca 90 tkr. 100 mm dränerande skivor. Tog ca två veckor.
Ska jag någon gång dränera ett hus igen kommer jag att göra det själv. Inga märkvärdigheter om man är noga och orädd att arbeta.
Ska jag någon gång dränera ett hus igen kommer jag att göra det själv. Inga märkvärdigheter om man är noga och orädd att arbeta.
Tacksam för alla svar, även om det har blivit en hel del pajkastning fram och tillbaka.
Oavsett om vi behöver dränera eller inte kommer vi göra det eftersom vi ska bygga en väldigt stor altan och denna vill jag helst inte riva om fem år. Vi behöver också byta vatten och avlopp som är orginal.
Vad jag var ute efter var huruvida 100 000kr var rimligt om man anlitar någon att göra jobbet. De flesta av er som dränerat har betalat ungefär dessa summor om ni inte gjort jobbet själva.
Både jag och min sambo har precis börjat nya jobb, har en liten dotter och värdesätter vår tid med henne mer än pengar just nu. Med det sagt får dräneringen vänta ca 1 år så vi får sparat ihop pengar och göra dränering, ny parkering och lite annat i ett svep. Ta lån gör vi helst inte när vi kan spara ihop det.
Även om tiden fanns är jag inte så händig att jag skulle våga mig på detta jobb själv.
Stort tack alla som svarat och engagerat sig!
Oavsett om vi behöver dränera eller inte kommer vi göra det eftersom vi ska bygga en väldigt stor altan och denna vill jag helst inte riva om fem år. Vi behöver också byta vatten och avlopp som är orginal.
Vad jag var ute efter var huruvida 100 000kr var rimligt om man anlitar någon att göra jobbet. De flesta av er som dränerat har betalat ungefär dessa summor om ni inte gjort jobbet själva.
Både jag och min sambo har precis börjat nya jobb, har en liten dotter och värdesätter vår tid med henne mer än pengar just nu. Med det sagt får dräneringen vänta ca 1 år så vi får sparat ihop pengar och göra dränering, ny parkering och lite annat i ett svep. Ta lån gör vi helst inte när vi kan spara ihop det.
Även om tiden fanns är jag inte så händig att jag skulle våga mig på detta jobb själv.
Stort tack alla som svarat och engagerat sig!
Måste bara fråga var ni hittar dessa slavarna som jobbar 3 veckor för 20k vitt? Han skattar ju bort mer än hälften och sen ska han betala sin grävmaskin och diesel till den samt resor till och från arbetsplatsen, förmodligen en arbetsbil och ett dyrt släp som kan dra den där tunga grävmaskinen, arbetskläder, reklam, övriga verktyg m.m han får ju nästan betala för att få gå och jobba...S sune73 skrev:Jag började med att ta in offert, denna låg på 180´.
Detta slutade med att jag själv gjorde dräneringen med hjälp av inhyrd grävmaskinist och grävare 1,6 t.
Tog ca 3 veckor totalt.
Grävaren betalade jag ca 20´ och materialet totalt ca 56´. Så totalt ca 76000kr. Allt med kvitto.
Dränerat totalt ca 50m. 20 cm Pordrän, dränrör och dagvattenrör, singel och gräsmatta.
Utfördes under mars-april i år. Lite slitit men riktigt kul.
Fantastiskt kul att få jobba med en riktigt erfaren grävare.
En grävmaskinist med maskin kostar ca 650-850 kr i timmen här i malmötrakterna som jämförelse vilket skulle innebära ca 90k för 3 veckor.
om man kan tillåtas spekulera lite så håller jag det för otroligt att grävaren jobbade konstant i tre veckor.P Palleee skrev:Måste bara fråga var ni hittar dessa slavarna som jobbar 3 veckor för 20k vitt? Han skattar ju bort mer än hälften och sen ska han betala sin grävmaskin och diesel till den samt resor till och från arbetsplatsen, förmodligen en arbetsbil och ett dyrt släp som kan dra den där tunga grävmaskinen, arbetskläder, reklam, övriga verktyg m.m han får ju nästan betala för att få gå och jobba...
En grävmaskinist med maskin kostar ca 650-850 kr i timmen här i malmötrakterna som jämförelse vilket skulle innebära ca 90k för 3 veckor.
En observation, särintressena läser in vad de behöver för att framföra sina argument i tråden.
Det är ju framförallt villaägarna som har särintressen här. Vi har sett dom mest egendomliga påståenden från dessa i den här tråden, allt för att svärta ner dom som faktiskt har ett kunnande så mycket som möjligt.L L-E skrev:
Relining av dräneringsledningar var nog årets höjdpunkt.
Angående att gräva och återfylla 50 lpm dränering med en maskin på 1,6 ton så är det ju snudd på att det går åt tre veckor för det. Två veckor är nog i alla fall en rimlig uppskattning om det inte är extremt lättgrävt och väldigt grunt. Kapaciteten på en sån maskin är inte direkt så man häpnar. Det är till och med så att man inte kan gräva särskilt djupa källare eftersom en så liten maskin inte har tillräckligt säkert grävdjup.
Glöm inte att man dessutom ska bära in ungefär två lass singel och man ska få med sig ungefär tre-fyra (beroende på material) lass överblivet material ut också. Skopa på en sån maskin rymmer inte ens hundra liter. Precis som Markarbetaren beskrev tidigare så använder man en sån maskin ENDAST om man inte kommer in med en större maskin.
Har dränerat och isolerat källaren själv 200 mm under mark 100 mm ovan mark med minerit på utsidan hur som helst gjorde i alla fall stor skillnad på värmen i källaren förra vintern trots att vi bara hade gjort 3 väggar så har man fukt problem är det inte mycket att fundera på. Grävde och körde undan allt överblivet material allt med egen minigrävare Hydrovåg SG10 grävdjup ca 2 meter för dräneringen men byte avloppet också och det låg nog på minst 2,5 meters djup. Paddade med egen rundpadda det första jag fyllde upp inbillade mig att det minskade risken för problem med sättningar resten fyllde jag i utan paddning utan låter naturen sköta det. Får fylla efter en hel del nästa år men fylla efter brukar man få göra i alla fall. Har ingen koll på vad kalaset kostat men har troligtvis sparat så mycket så maskinen har betalat sig men har ju lagt en hel del timmar på jobbet. Hur som helst inga problem att dränera själv med liten maskin bara man har gott om tid så det finns en anledning att göra ett sånt jobb med liten maskin om man redan har en sån
Görs dräneringen på tre veckor så är firman urusel på jobbet , gjorde dräneringen själv hemma i sommar 24 timmar grävmaskin betalade jag för gjorde resten själv då var allt igenlagt men inte helt återställt då finjusteringen runt återstår (grävaren hade ett annat jobb mitt i så jag fick tiden att lägga drän dagvatten och fuktspärra isolera ifred men började gräva upp en måndag och innan helgen var det återfyllt) ,46 meter runt huset och 70 meter till stället där dagvatten och drän leddes till , river man bort altaner ,trappor och skit som är i vägen innan ska det inte ta tre veckorP Palleee skrev:Måste bara fråga var ni hittar dessa slavarna som jobbar 3 veckor för 20k vitt? Han skattar ju bort mer än hälften och sen ska han betala sin grävmaskin och diesel till den samt resor till och från arbetsplatsen, förmodligen en arbetsbil och ett dyrt släp som kan dra den där tunga grävmaskinen, arbetskläder, reklam, övriga verktyg m.m han får ju nästan betala för att få gå och jobba...
Ja . vad många bra o duktiga människor det finns . Jag som entreprenör känner ju mej underlägsen . Som mest ett år hann jag ju bara med 20 dräneringar . ojojoj va dåligt gjort av mej. alla tomter har ju samma förutsättningar,bara att gräva upp o slänga ner materialet o återfylla ,kvalitet o garantier löser sej efteråt bara att chansa.
Jag som va liten entreprenör med en maskin o innhyrd personal är ju urusla på detta
När jag fick en förfrågan på en dränering så åkte jag ut till fastigheten för att kolla upp förutsättningara ,hur va det med plats ,växtlighet,altaner o såvidare
Sedan satte jag mej o räknade på jobbet ,skrev offert där jag spaltade upp vad som ingick o vad som inte ingick,vad kunden kunde göra själv före osv
Sedan om jag fick jobbet så brukar det flyta på bra ,jobbade ca 8 timmar om dagen på kvällarna skulle ju nya jobb tittas på
I den bästa av världar va det ju inga problem med grunden men det va ju bara ett fåtal gånger. Ibland va marken så rasbenägen att schaktet blev bredare än beräknat ,då ska man få plats med x antal cubik fylle till
På andra ställen fanns ingen riktig grundsula vilket ledde till att vi fick juta upp nytt. Andra ställen va det kanske sprickor i muren som fick lagas,inget sådant ingick i priset =tjöt
Ibland så gick jobbet väldigt bra o va roligt. men dom flesta gångerna så uppstod problem som inte kunde förutspås varken av mej eller kunden
Sedan när jobbet va färdigt o man presenterade alla extrakostnader som uppstått vilka kunden blevit informerade om under resans gång så va det jobbigt
Kunderna bestred fakturor som va godkända osv . bara för att skuta upp betalningen
Detta medförde att jag tog uc på varje kund o begärde betalning direkt för materialet ,det sista va att jobbet skulle betalas direkt vid avslut. Jag kunde ju inte leva på att kanske få betalt
Jag har sedan slutat med att jobba direkt mot konsument ,likaväl som det finns dåliga hantverkare så finns det dåliga kunder
Varje hus o varje kund är unikt i sitt slag
Jag som va liten entreprenör med en maskin o innhyrd personal är ju urusla på detta
När jag fick en förfrågan på en dränering så åkte jag ut till fastigheten för att kolla upp förutsättningara ,hur va det med plats ,växtlighet,altaner o såvidare
Sedan satte jag mej o räknade på jobbet ,skrev offert där jag spaltade upp vad som ingick o vad som inte ingick,vad kunden kunde göra själv före osv
Sedan om jag fick jobbet så brukar det flyta på bra ,jobbade ca 8 timmar om dagen på kvällarna skulle ju nya jobb tittas på
I den bästa av världar va det ju inga problem med grunden men det va ju bara ett fåtal gånger. Ibland va marken så rasbenägen att schaktet blev bredare än beräknat ,då ska man få plats med x antal cubik fylle till
På andra ställen fanns ingen riktig grundsula vilket ledde till att vi fick juta upp nytt. Andra ställen va det kanske sprickor i muren som fick lagas,inget sådant ingick i priset =tjöt
Ibland så gick jobbet väldigt bra o va roligt. men dom flesta gångerna så uppstod problem som inte kunde förutspås varken av mej eller kunden
Sedan när jobbet va färdigt o man presenterade alla extrakostnader som uppstått vilka kunden blevit informerade om under resans gång så va det jobbigt
Kunderna bestred fakturor som va godkända osv . bara för att skuta upp betalningen
Detta medförde att jag tog uc på varje kund o begärde betalning direkt för materialet ,det sista va att jobbet skulle betalas direkt vid avslut. Jag kunde ju inte leva på att kanske få betalt
Jag har sedan slutat med att jobba direkt mot konsument ,likaväl som det finns dåliga hantverkare så finns det dåliga kunder
visst är alla hus unika liksom förutsättningarna , dränering går inte att ta på sig till fast pris . jobbar i byggsvängen sen över 20 år och en standarddränering tar inga tre veckor om inte vädret eller grunden är katastrof , är det rensat runt huset går det bra mycket fortareL larsson r skrev:Ja . vad många bra o duktiga människor det finns . Jag som entreprenör känner ju mej underlägsen . Som mest ett år hann jag ju bara med 20 dräneringar . ojojoj va dåligt gjort av mej. alla tomter har ju samma förutsättningar,bara att gräva upp o slänga ner materialet o återfylla ,kvalitet o garantier löser sej efteråt bara att chansa.
KnockOnWood skrev:
Helt off topic, men bara för att retas lite
När vår schaktbotten var klar var KA här och kikade/kontrollerade innan grunden skulle byggas.
- Här behövs ingen dränering konstaterade han efter en snabb titt.
varför skulle det inte behövas nån dränering..? För att det var soligt den dagen ni grävde eller?