De som dränerade om åt oss hade inte tid att tänka så de körde bort det de grävde upp först (d.v.s. matjorden) och återlade med det som fanns kvar (sand)... Se till att du eller den som gräver tar vara på matjorden om det finns någon. Tänk på att det blir MASSOR av massor (jordmassor alltså). Täck gärna med presenning så håller gräset lite bättre. Jag kan hålla med om att en korrekt utförd dränering på 80-talet borde vara OK även nu, men tyvärr finns det många sätt att göra fel på. Hos oss hade de dränerat om -90 på ena gaveln men eftersom de gamla dräneringsrören och även avloppet låg strax över plattans nivå blev det inte så vidare mycket bättre, hör och häpna ;) (Vi har inget dagvatten utan dränvattnet går ut i avloppet, nu har vi pumpgrop för att få rätt höjd på dränet.)

Gamla hus (vårt är med källare och byggt -62) har inte helt sällan dräneringsrör av tegel ("höganäsrör") som är koniska och är trädda i varandra. Beroende på markförhållandena söker sig sand in i dessa och täpper igen. Vi tog upp gott om sådana som var helt packade med sand, ingen öppning alls för vattnet. Nu har vi gammal sjöbotten här så det är bara sand under jorden. Oavsett rörtyp kan sand och jord packas i dem om man inte har en bra markduk och rätt grus intill rören.

Ska ni bygga ett flådigt uterum och räknar med att bo kvar under överskådlig framtid skulle jag rekommendera att ni börjar med att gräva upp på ett bra ställe och inspekterar dräneringen. Ligger den tillräckligt lågt för att kunna dränera bort vatten från plattan och är i bra skick kan det räcka med en spolning. Titta även på hur man lagt grus runtomkring röret och förhoppningsvis markduk. Tänk på att du nog måste skära upp markduken för inspektionen och då måste du lägga ny markduk omlott ganska långt från snittet för att inte riskera att sand letar sig in.

Här finns skiss på hur dräneringen ska se ut med grus, rör, platta mm inritat:

http://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/dranering/dranera-inte-i-onodan/

Jag valde egentligen att dränera med platonmatta men byggarna skulle certifiera sig på Isodrän så de ville ta det och jag fick samma pris, så det blev det. Tittar man på vinsten med isolering mot väggarna så skulle jag tro att den effekten är marginell. Den stora avkylande ytan är bottenplattan och i vårt fall är den inte isolerad och kommer därför att hålla jordtemperatur året om. Om väggarna isoleras mot jorden kommer viss värmeledning fortfarande att komma från plattan till väggarna, som även då kyls av. Jag skulle gärna se en seriös kalkyl på energivinsten av en isolerad källarvägg, men jag tror ändå att det kommer att bli som att tilläggsisolera väggarna men fortsätta ha englasfönster.

En sista fråga till dig: Vad är villan värd? Kommer värdet att kunna öka om dräneringen inte görs om eller kommer framtida köpare att backa p.g.a. just detta?

/Fredrik

Redigerat:
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Jag började med att ta in offert, denna låg på 180´.
Detta slutade med att jag själv gjorde dräneringen med hjälp av inhyrd grävmaskinist och grävare 1,6 t.
Tog ca 3 veckor totalt.
Grävaren betalade jag ca 20´ och materialet totalt ca 56´. Så totalt ca 76000kr. Allt med kvitto.
Dränerat totalt ca 50m. 20 cm Pordrän, dränrör och dagvattenrör, singel och gräsmatta.
Utfördes under mars-april i år. Lite slitit men riktigt kul.
Fantastiskt kul att få jobba med en riktigt erfaren grävare.

• Gilla
andhak2802
  • Laddar…
P
P Paxman skrev:
När vi köpte vårt hus (enplan med källare från slutet av 60-talet) sa besiktningsmannen att dräneringen (från mitten av 80-talet) skulle anses vara förbrukad, men att han inte kunde se några som helst spår av att det skulle behövas göra om nu.

När vi väl flyttade in, och förra ägaren tömt huset, såg jag till min fasa att väggputsen släppte lite här och var nere vid golvet. Jaha, tänkte jag...förra ägaren hade placerat grejer strategiskt inför vår besiktning för att dölja fuktskadorna, och att vi nu stod inför en kostsam omdränering. Jag valde att stoppa huvudet i sanden och glömma bort det.

Efter några månader skulle vi fixa något i ett källarrum och då ser jag precis likadana putsskador...på en innervägg! Då kändes det genast mycket lättare. Den fukten kan ju inte kommit utifrån utan har vandrat från plattan upp i väggarna, och precis som Kalle55 skriver har de någon gång målats med en plastfärg så fukten inte kan vädra ut. Hur mycket huset än varit dränerat och isolerat på utsidan så skulle dessa putsskador ändå uppstått. Troligen har putssläppen på ytterväggarna samma orsak.

En granne som har ett i princip likadant hus 20 meter från vårt, dränerade om för något år sedan. Firman som gjorde jobbet sa efteråt att det var helt onödigt, eftersom marken är så genomsläpplig här (gammal rullstensås skulle jag tro). Det blir helt enkelt inget stående vatten som hinner ta sig in genom väggarna. Kanske sa de det till grannen innan de drog igång jobbet, men han är av typen att allt ska fixas, oberoende om det behövs eller inte. Han bilade upp plattan för att byta stammar och jag frågade om han haft några problem...men nejdå, de var så fina så...men han ville ha nytt! :D
Stammarna i ett 60talshus hade jag också bytt om det ändå är uppgrävt för att slippa ta skiten sen , såhär såg cementavloppsrören ut när jag bytte rubbet i sommar , uppåt var ner och helt söndervittrat , sen gör även pordrän eller Platon stor skillnad mot gammal tjärstrykning och speciellt om man ska bygga altan runt så hade alternativet hoppa över dränering inte funnits

• Sönderfallande cementavloppsrör med måttband som visar sprickor och skador vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
andhak2802
  • Laddar…
P
A andhak2802 skrev:
Hej alla!

Vi ska inom kort dränera och jag har fått in lite offerter och tycker det verkar dyrt.

Den lägsta offerten är än så länge på strax över 100 000kr efter rot.

Vårt hus är ca 30m runt, enkelt att komma fram med maskiner och enkelt att lägga massor överallt.

Jag kanske har fel så undrar därför vad ni har betalat?

Tack!
Hej vi dränerade huset dec15 betalade drygt 100tkr efter rot som var då 50% vi använde 100mm isodrän x2 för extra isolering. I detta pris fanns lite extra jobb med att dra nya rör till dagvattnet från altanen samt annat smått.

Ägaren innan hade fukt skador i källaren och det var dåligt isolerat så fukt igenomträgning fanns.

Själva dränering var ok, det var allt jobb efteråt med att så gräs osv som var en del jobb. Vi har lerjord också vilket blir geggigt!

Ett tips är att kolla med entreprenören att dem gräver en sida åt gången och sedan fyller för att minska sättning. Vi har fått lite sättningar men inte jättefarligt.

Huset är byggt 67, ca 40 m runt med em kortsida skulle jag säga

J Jotsat skrev:
Inte en chans att jag skulle gjort det själv. De höll på i kanske 2-2,5 veckor
2,5 veckor?? Vi höll på i 3 dagar, och då bytte vi stammar och la separata rör för takavvattningen också.

J Jotsat skrev:
1950+moms per löpmeter, lyfte inte ett finger själv, inkl allt, fastpris. För mig 85000kr innan ROT. Bor centralt i Örebro. 1,4m djupt, lera, 35lpm.

100mm Optidrain (tät duk), Deltabox (dränrör i typ Pordränmaterial, så inget grus(!)), de la ner dagvatten och anslöt till gatan (10m). Dagvattenbrunn, spolbrunn, dräneringsbrunn nytt. Slipade bort 95% av asfalten med typ rasp på grävaren. Grovåterställning ingick.

En altan fick vara kvar, så de halvt handgrävde under den, annars relativt lättåtkomligt.

Inte en chans att jag skulle gjort det själv. De höll på i kanske 2-2,5 veckor. Det enda jag eventuellt skulle gjort annorlunda vore att skriva in slutdag i kontraktet, nu blev det lite avbrott när grävmaskinerna blev tagna till annat. Skulle tagit det femdubbla för mig. Mycket vill jag göra själv, men inte gräva i flera veckor...
Hej,

Tack! Vad hette firman, bor hyfsat nära Örebro så samma firma kanske kan göra jobbet här om det blir aktuellt?

F fb35523 skrev:
De som dränerade om åt oss hade inte tid att tänka så de körde bort det de grävde upp först (d.v.s. matjorden) och återlade med det som fanns kvar (sand)... Se till att du eller den som gräver tar vara på matjorden om det finns någon. Tänk på att det blir MASSOR av massor (jordmassor alltså). Täck gärna med presenning så håller gräset lite bättre. Jag kan hålla med om att en korrekt utförd dränering på 80-talet borde vara OK även nu, men tyvärr finns det många sätt att göra fel på. Hos oss hade de dränerat om -90 på ena gaveln men eftersom de gamla dräneringsrören och även avloppet låg strax över plattans nivå blev det inte så vidare mycket bättre, hör och häpna ;) (Vi har inget dagvatten utan dränvattnet går ut i avloppet, nu har vi pumpgrop för att få rätt höjd på dränet.)

Gamla hus (vårt är med källare och byggt -62) har inte helt sällan dräneringsrör av tegel ("höganäsrör") som är koniska och är trädda i varandra. Beroende på markförhållandena söker sig sand in i dessa och täpper igen. Vi tog upp gott om sådana som var helt packade med sand, ingen öppning alls för vattnet. Nu har vi gammal sjöbotten här så det är bara sand under jorden. Oavsett rörtyp kan sand och jord packas i dem om man inte har en bra markduk och rätt grus intill rören.

Ska ni bygga ett flådigt uterum och räknar med att bo kvar under överskådlig framtid skulle jag rekommendera att ni börjar med att gräva upp på ett bra ställe och inspekterar dräneringen. Ligger den tillräckligt lågt för att kunna dränera bort vatten från plattan och är i bra skick kan det räcka med en spolning. Titta även på hur man lagt grus runtomkring röret och förhoppningsvis markduk. Tänk på att du nog måste skära upp markduken för inspektionen och då måste du lägga ny markduk omlott ganska långt från snittet för att inte riskera att sand letar sig in.

Här finns skiss på hur dräneringen ska se ut med grus, rör, platta mm inritat:

[länk]

Jag valde egentligen att dränera med platonmatta men byggarna skulle certifiera sig på Isodrän så de ville ta det och jag fick samma pris, så det blev det. Tittar man på vinsten med isolering mot väggarna så skulle jag tro att den effekten är marginell. Den stora avkylande ytan är bottenplattan och i vårt fall är den inte isolerad och kommer därför att hålla jordtemperatur året om. Om väggarna isoleras mot jorden kommer viss värmeledning fortfarande att komma från plattan till väggarna, som även då kyls av. Jag skulle gärna se en seriös kalkyl på energivinsten av en isolerad källarvägg, men jag tror ändå att det kommer att bli som att tilläggsisolera väggarna men fortsätta ha englasfönster.

En sista fråga till dig: Vad är villan värd? Kommer värdet att kunna öka om dräneringen inte görs om eller kommer framtida köpare att backa p.g.a. just detta?

/Fredrik
Hej,

När vi köpte villan -15 var den ett ruckel och vi betalade strax under 600 000. Idag efter en hel del renovering är den värd ca 1.2. Vi har inga större planer på att sälja, snarare att bygga ut och bo kvar.

Förutom dräneringen bör vi nog byta de rör som går ut i vägen samtidigt, vatten och avlopp är det va? De är orginal från -37 så kanske inte så fräscha

Ett tillägg som jag inte skrivit märkte jag, dräneringen gjordes av dåvarande ägare tillsammans med några grannar.

Ägaren eldade även sopor utomhus och gjort en och annan renoveringsmiss inomhus så vet inte hur bra dräneringen är:)

Men, inget vatten kommer in i källaren, det luktar inte onormalt heller.

Vi vet att en sida på huset inte dränerades för där ligger stora sten i vägen som de inte fick bort.

Vi vill byta rören ut till gatan, ordna uppfarten som ser för jävlig ut och flytta parkeringen samt bygga nu altan på två sidor av huset. Det är väl egentligen detta som är anledningen till att vi vill dränera.

S scim skrev:
2,5 veckor?? Vi höll på i 3 dagar, och då bytte vi stammar och la separata rör för takavvattningen också.
De firmor som varit här och kollat har sagt att de behöver ca 2v på sig. Är det mycket?

A andhak2802 skrev:
De firmor som varit här och kollat har sagt att de behöver ca 2v på sig. Är det mycket?
Inte om dom tänkt gräva allt med spade.

J
S scim skrev:
Säg 2v då, 2 man. Lite svårt att veta exakt eftersom vi varken stressade på (under våren och vi hade inget behov av utemiljön förrän semester), skrivit slutdatum eller egentligen brydde oss.

Killarna jobbade konstant när de var här, så har noll att tycka till om tiden annat än att de jobbade jäkligt bra. Fint och bra blev det också.

• Gilla
andhak2802
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Inte om dom tänkt gräva allt med spade.
Hahah ok, kanske därför det verkar så väldans dyrt då

Tycker detta låter som en normal källare efter att man har gått ifrån eldad panna till typ bergvärme.

Sulorna ligger gjuta i marken och suger upp fukt som vandrar upp i väggarna. Jag hade prövat med en avfuktare först. Måla golven och se till att väggarna kan andas.

• Gilla
kalle55
  • Laddar…
P Paxman skrev:
En granne som har ett i princip likadant hus 20 meter från vårt, dränerade om för något år sedan. Firman som gjorde jobbet sa efteråt att det var helt onödigt, eftersom marken är så genomsläpplig här (gammal rullstensås skulle jag tro)
Kanske idé att göra det man gör inför anläggandet av enskilt avlopp:
Man gräver en provgrop :)
Där ser man dels vad det är för material i marken, lera, silt, sand, morän eller...
Och så får man en indikation på var grundvattennivån ligger.
Är grundvattennivån djupare än någon meter under husets grundläggningsdjup,
borde någon dränering inte behövas.
Förutsatt att man leder bort regnvattnet från stuprören till en stenkista t.ex.,
och har lite lutning på marken ut från husgrunden.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Tycker detta låter som en normal källare efter att man har gått ifrån eldad panna till typ bergvärme.

Sulorna ligger gjuta i marken och suger upp fukt som vandrar upp i väggarna. Jag hade prövat med en avfuktare först. Måla golven och se till att väggarna kan andas.
Hej,

Du har helt rätt att man gick från olja till bergvärme 2001. Ska dra igång avfuktaren igen. Tack!

• Gilla
kalle55
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.