8 472 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
Vad har man under taket???
Tja, de andra sätten blir lika bra fast billigare och snabbare. Så man kan i stället fråga sig varför man ska ha råspont?frasse skrev:
Styrkan blir densamma som med råspont. Man lägger ju inte takpannorna direkt på gladpacken utan på reglar (typ 2"4) som håller ihop takstolarna.
Visst får man tänka på var man sätter fötterna om man inte har råspont. Men, hur stort problem är det egentligen och hur ofta ska man vara uppe och gå på taket?
Det är bättre att ha och inte behöva, än att behöva och inte ha. 
Jag håller inte riktigt med om att de andra sätten blir lika starka, en hel ihopspikad "skiva" ger bättre diagonalförstyvning än glespanel, oavsett dimension på den senare. En variant kan ju vara att lägga någon form av kraftig skiva, typ OSB eller plyfa. Fast det blir inte lika snyggt när man ser taket underifrån
Jag säger inte att hus utan råsponttak kommer att ramla ihop i första höststormen, men för egen del skulle jag inte kunna tänka mig att välja nåt annat.
Ska väl också nämna att eftersom vi lägger plåttak så finns det inte mycket alternativ, men hade vi kört tegel så hade vi haft samma undertak iallafall.
T.o.m friggans tak är lagt med 22 mm råspont ;D
Jag håller inte riktigt med om att de andra sätten blir lika starka, en hel ihopspikad "skiva" ger bättre diagonalförstyvning än glespanel, oavsett dimension på den senare. En variant kan ju vara att lägga någon form av kraftig skiva, typ OSB eller plyfa. Fast det blir inte lika snyggt när man ser taket underifrån
Jag säger inte att hus utan råsponttak kommer att ramla ihop i första höststormen, men för egen del skulle jag inte kunna tänka mig att välja nåt annat.
Ska väl också nämna att eftersom vi lägger plåttak så finns det inte mycket alternativ, men hade vi kört tegel så hade vi haft samma undertak iallafall.
T.o.m friggans tak är lagt med 22 mm råspont ;D
Tja, betydligt oftare än vad gemene man är.... Folk borde vistas oftare på sina tak för att bl.a. kolla av dem och rengöra dem. Har man inte råspont så blir det faktiskt ett visst psykologiskt motstånd att beträda taket (iallafall upplever jag det så).General Failure skrev:
P.S. Jag tror jag bara har 19mm råspont, det är rätt stadigt de oxå... D.S.
JoGi
Okej, det är de kanske inte, eller så är de det... Det viktiga är att de är tillräckligt starka. Det finns väl ingen (logisk) anledning att betala mer pengar för att överdimensionera konstruktionen. Sen är det ju klart att det kanske känns lite mera gediget om det är råspont i taket men det är nog bara du själv som känner så.frasse skrev:
Tar du bort takteglet varje gång du ska kontrollera och rengöra taket? Gör du inte det så är det väl takpannorna du står på och då är det ju sak samma.JoGi skrev:
Jag bryr mig. 
Det känns jättebra att ha råsponten. Man är ju trots allt på taket med jämna mellanrum och knäcks en panna vet man ju åtminstone att man inte vaknar inne i huset.
Dessutom, kliver man sönder en panna på plastduk och pannan skär upp plasten...hur fixar man det? Är det total takomläggning då?
Jag tror aldrig i livet att det kan vara bra med plast längst upp. Det är kanske en åkomma jag skaffat mig som gammal båtägare - jag vet vad som brukar ske i presenninghusen under vinterhalvåret.
OK, OK, det är inte uppvärmt osv jag vet, men det är åtminstone välventilerat och ändå kan det börja växa grejer..
Det dröjer nog några år innan man med säkerhet kan säga att det funkar. Råspont funkar - det är testat och bevisat.
Det känns jättebra att ha råsponten. Man är ju trots allt på taket med jämna mellanrum och knäcks en panna vet man ju åtminstone att man inte vaknar inne i huset.
Dessutom, kliver man sönder en panna på plastduk och pannan skär upp plasten...hur fixar man det? Är det total takomläggning då?
Jag tror aldrig i livet att det kan vara bra med plast längst upp. Det är kanske en åkomma jag skaffat mig som gammal båtägare - jag vet vad som brukar ske i presenninghusen under vinterhalvåret.
OK, OK, det är inte uppvärmt osv jag vet, men det är åtminstone välventilerat och ändå kan det börja växa grejer..
Det dröjer nog några år innan man med säkerhet kan säga att det funkar. Råspont funkar - det är testat och bevisat.
Man kan väl säga att plasten har ungefär samma funktion som takpappen du har ovanför sponten. I hus med med takspont och dåligt ventilerad vind händer det inte helt sällan att sponten börjar ruttna eller att det växer otrevlig svamp i den.KarlXII skrev:Jag tror aldrig i livet att det kan vara bra med plast längst upp. Det är kanske en åkomma jag skaffat mig som gammal båtägare - jag vet vad som brukar ske i presenninghusen under vinterhalvåret.
OK, OK, det är inte uppvärmt osv jag vet, men det är åtminstone välventilerat och ändå kan det börja växa grejer..
Det här med allternativ till råspont har väl funnits i åtminstone 20 år och jag har aldrig hört att det skulle vara något problem med det.KarlXII skrev:
Ta de lungt på take´
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden