klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag tolkar som "vi" = Konsumenter

Dvs finns ingen garanti eller annat stöd i lagen som räcker i 20+ år
det handlar nog inte om Garanti, utan om rent fusk, de har ju gjort fel, garanti är ju mer om man har gjort rätt men det inte håller... någon har ju helt uppenbarligen gjort fel
 
Claes Sörmland
Ja och det faller ju inom PBLs upplägg. Man får betala för byggnadsnämndens hantering av den byggåtgärd man vill utföra.
 
N Niklas73 skrev:
2021 köpte jag ett hus som är byggt 1956 och tillbyggt 2001, Hösten 2023 kom det in vatten i källaren via dräneringen och när vi grävt upp runt huset så visar det sig att platonmattan inte är monterad på rätt sätt, den går inte ned hela vägen över kanten på plattan utan slutar där lecablocken står på plattan, Platonmattan är heller inte fäst i lecablocken, den står bara mot lecablocken utan tjära eller något sådant.

Min fundering är nu hur Kontrollansvarig har kunnat godkänna detta, någon som har någon input?

Jag kan tyvärr inte gå på dolt fel mot säljaren då de friskrivit sig från dolda fel i köpeavtalet
Kravet på kontrollansvarig infördes 2011, 10 år efter att ditt hus byggdes, så det är nog ingen större mening att ens föröka leta efter en kontrollansvarig för utbyggnaden.
Köper man ett hus där säljaren friskriver sig från dolda fel så tar man på sig riskerna för ev dolda fel och betalar i de flesta fall en mindre summa för huset än vad man gjort annars, du får alltså ett reducerat pris till kostnaden att du tar på dig riskerna för dolda fel. Därmed är det bara att svälja att chansningen kanske inte fick hem denna fången och alla framtida ev. Kostnader som skulle kunnat ses som dolda fel är ditt problem.
 
N Niklas73 skrev:
det handlar nog inte om Garanti, utan om rent fusk, de har ju gjort fel, garanti är ju mer om man har gjort rätt men det inte håller... någon har ju helt uppenbarligen gjort fel
Normalt lämnas 10 års garanti på markarbeten och den tiden har passerat så det spelar ingen som helst roll vad som gjorts eller inte
Livet är tyvärr sådant att finns inte alltid någon annan att lägga ansvaret på, du köpte ett hus med doldafel klausul och du har fått vad du betalat för, ett hus där du tagit på dig risken för alla eventuella dolda fel, hur svårt det än är att acceptera så får du skylla dig själv

https://www.konsumentverket.se/for-...retagare/fel-pa-tjansten-som-kunden-bestallt/
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
J jonasz skrev:
Kravet på kontrollansvarig infördes 2011, 10 år efter att ditt hus byggdes, så det är nog ingen större mening att ens föröka leta efter en kontrollansvarig för utbyggnaden.
Köper man ett hus där säljaren friskriver sig från dolda fel så tar man på sig riskerna för ev dolda fel och betalar i de flesta fall en mindre summa för huset än vad man gjort annars, du får alltså ett reducerat pris till kostnaden att du tar på dig riskerna för dolda fel. Därmed är det bara att svälja att chansningen kanske inte fick hem denna fången och alla framtida ev. Kostnader som skulle kunnat ses som dolda fel är ditt problem.
Jo jag förstår att jag har visst ansvar, men rent jävla fusk 😡
 
Claes Sörmland
I grund och botten sitter man med nästan allt ansvar som fastighetsägare.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.