Jag har nyligen (första halvan av april) planterat 8 st långa/höga murgrönor (ca 1,85 m), i stora planteringslådor. Några har armeringsjärn till stöd, andra en ”klättervägg” av trä.

Stockholm, och dessa stod ute på Blomsterlandet, så jag antog att det var ok att plantera ut dom nu.

Nu, efter några veckor, ser de inte alls så glada ut, och jag undrar varför, om jag har gjort något fel, och om de nu är på väg att dö, eller kan räddas. Bifogar bilder som kanske kan ge en hint?

- För mycket/lite vatten?
- För kallt/tidigt att plantera ut (har varit nere kring 0 några gånger, kanske någon minusgrad på natten).
- För soligt?*
- Har de inte ”tyckt om” att jag har spridit ut dom mot gallren (de växte som en pelare när jag köpte dom)

*) Dom står soligt, och vet att murgröna föredrar skugga/halskugga. Tänkte prova ändå, eftersom jag har läst här inne om murgrönor som trivs jättebra i soligt läge. Mendet kanske var dumt...Eller, jag kanske borde täcka med säckväv till de har ”landat” lite?

Annat?
Och kan jag göra något nu, så de överlever?
Om problemet är solen, så skall det ju bli väldigt mycket sol nästa vecka.

/Lillekitte

• Murgröna med vissnande blad klättrar på armeringsjärn mot en solig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murgröna med visnade och friska blad klättrar på ett rostigt armeringsjärnsgaller med en byggnad i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Murgröna med vissna blad mot en suddig himmel, indikerande problem med plantans hälsa.
    Skapa konto
  • Murgröna med slaka och delvis brunaktiga blad vissnar på en träklätterställning.
    Skapa konto
  • Murgröna på en träklättervägg med tecken på stress eller försämring.
    Skapa konto
  • Gilla
Annabel
  • Laddar…
De har nog bara blivit lite brända. Antingen av solen eller frosten, eller en kombination däremellan. De skjuter nya blad. Du kan skydda dem lite med väv.

Jag förutsätter att du vattnat och vattnar dem vid behov.

• Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Absolut vattnar jag - tycker dock det är lite svårt att bedöma hur mycket som är lagom, med nyplanterade växter. Så självklart viss risk att det har blivit för mycket/lite vatten.

Tack för svar - blir att leta fram säckväv i helgen, inför sommarvärmen som är på gång!

Tror du kan va lugn.
Vår murgröna ser också ut sådär på senvinter/tidig vår.

Första bilden är från maj 2015 (ca en månad efter plantering), andra bilden är från april 2021.
Den kommer ta sig och växa!

Trädäck med vissnad murgröna planterad längs staketet; solparasoll och gräsmatta syns.

Lummig murgröna längs en trädgårdshäck med bostadshus i bakgrunden.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Tror du kan va lugn.
Vår murgröna ser också ut sådär på senvinter/tidig vår.

Första bilden är från maj 2015 (ca en månad efter plantering), andra bilden är från april 2021.
Den kommer ta sig och växa!

[bild]

[bild]
Perfekt - precis så vill jag ha den, så slipper jag se grannen!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Nu behöver du nog inte göra något. Men nästa gång du sätter murgröna kan du skugga den lite. Ta bort de fula bladen om ngn vecka, och vänta. Så kommer den igen.

BirgitS
L Lillekitte skrev:
Absolut vattnar jag - tycker dock det är lite svårt att bedöma hur mycket som är lagom, med nyplanterade växter. Så självklart viss risk att det har blivit för mycket/lite vatten.
Stick ner ett finger i jorden och känn efter om det är fuktigt längst ner. Om det är torrt är det dags att vattna men aldrig så mycket att det känns riktigt blött.

Uppdatering:

Murgrönorna klarade sig och ser nu ut att trivas bra! Jag har dom som sagt på 3 olika ställen. På 2 ställen ser de väldigt bra ut - se bilder.

• Murgrönor som klättrar upp för ett trästaket, ser välmående och gröna ut.
    Skapa konto
  • Murgröna som växer upp längs spaljéer i träplanteringslådor utomhus.
    Skapa konto
  • Murgröna som växer uppåt med gröna blad i en träram på två olika nivåer.
    Skapa konto
  • Murgrönor som växer på en träspaljé utomhus och ser gröna och välmående ut.
    Skapa konto
Dessa på balkongen är inte lika fylliga ovantill än - men nederst har de desto fler nya skott, som jag snart skall leda uppåt.

Sen får vi se om de överlever vintern - i icke-isolerade krukor…

• Ivyväxter som klättrar på ett galler på en balkong, grönska nedtill med utsikt över träd och hustak.
    Skapa konto
  • Närbild på uteplatsens murgröna med många nya skott nederst, vid en balkongkant.
    Skapa konto
  • Murgröna med många nya skott i en icke-isolerad kruka på en balkong.
    Skapa konto
Murgrönorna ser ut att ha klarat vintern bra!

Är det läge att täcka över dom med säckväv redan nu? Stockholmsområdet. Det har varit soligt i 2 veckor nu, och upp till 8-10 grader på dagtid (frost på natten).

BirgitS
Är det fortfarande tjäle i jorden?
Om inte är det bättre att se till att jorden är fuktig.

Går ofta förbi ett hus där de planterade en idegranshäck i fritt söderläge i höstas och de satte upp skuggväv på den för några veckor sen, vilket jag tyckte var väl sent. Syftet är ju att förhindra att vatten avdunstar från bladen innan rötterna kan suga upp vatten.

Ja, fortfarande tjäle.

BirgitS
I så fall är det ju bra att skugga dem.

• Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Skuggväven ska hindra solen att värma för mkt så att växten inte tror att det är vår på riktigt. Så det blir bra nu. Det bästa är om man kan skugga en bit ifrån så att inte växtdelar kommer i kontakt med väven. För där det gör det kommer det att frysa om det är minusgrader på nätterna. Men för murgröna gör det kanske inte så mycket, det är ju bara att ta bort de fula bladen sen. Har du möjlighet att göra det luftigt är det dock bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.