Uponor-system med de blåa styrdonen. På skärmen på centralen så står den att styrdon skall vara öppet men styrdonet visar inte "vit plupp" i den lilla öppningen samt att golvet är kallt. Termostaten är såklart rätt inställd. Ser ut som att den lilla elsladden som går in i centralen från styrdonet går in där, har ej skruvat loss och kollat det i detalj ännu.
Vad kan VVS:aren ha missat? Jobbet gick alltså ut på att byta två styrdon då vaxet smält i dom.
Jag är hyfsat händig själv men var lat denna gång, och nu är jag inte sådär jättesugen på att vara hemma några timmar extra för att VVS:aren skall göra klart. Jag var såklart inte själv med vid jobbet utan det var en släkting som stöttade...
Vad kan VVS:aren ha missat? Jobbet gick alltså ut på att byta två styrdon då vaxet smält i dom.
Jag är hyfsat händig själv men var lat denna gång, och nu är jag inte sådär jättesugen på att vara hemma några timmar extra för att VVS:aren skall göra klart. Jag var såklart inte själv med vid jobbet utan det var en släkting som stöttade...
Kanske kopplat fel när det gäller Normalt öppen eller Normalt stängd. Eller dito på donet.
Har du testa att dra ner termostaten till kallt och kollat om det händer något med donet?
Har du testa att dra ner termostaten till kallt och kollat om det händer något med donet?
Redigerat:
Kollade kablarna in i centralen och de ser fina ut. Provade sänka tempen rejält men den slog inte om till öppen då. Jävligt skumt... Om "pinnen" är trög, kommer styrdonet indikera öppet även om den inte lyckas trycka ned pinnen? Dvs kan det vara så att pinnen behöver motioneras? Just slingan i hallen har inte fungerat (vaxet smält) på flera år nu utan har alltid varit på. Då borde iofs den fortfarande vara på antar jag...Maxwells demon skrev:
I centralen brukar det vara en diod som markerar drift av donet. Klassiker är att piggen fastnar/kärvar efter sommaren, kolla in den, om den är nere. Men inga verktyg på den, Donet trycker på piggen och stänger till flödet normalt när det blir för varmt. Donet borta, fullt flöde och värme.
Hmmm, förstår inte exakt vad du menar men lägger med tre bilder här på hur det ser ut. Röd lysdiod lyser på slingan som ej öppnar upp. Centralen tycker att den rent "termostatmässigt" skall öppna upp, men det sker ej. Jag har följt kabeln från nr 3 och den går till rätt styrdon. Och kablarna verkar sitta som de ska. Ja och du ser även på styrdonet att det är stängt.J jonaserik skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2 och 3 är aktiverade och då stänger donet. är donen varma. Då kan det vara termostaten som bråkar. Om du trycker in den vita fyrkanten, kan du ta loss en tamp. blå eller brun spelar ingen roll. då ska det bli värme om piggen är OK. Du ska även lossa det don som går till slinga kall. Under donet en vit mutter lossa den och se hur piggen är. Nere ingen värme, uppe full värme.
hmmm, provade ställa om nu så att maxvärmen i hallen (slinga 3) är 17 grader, då slocknade lysdioden direkt för slinga 3 och det står stängt ställdon på displayen i centralen. Problemet jag hade innan jag fick styrdonet bytt var ju att slingan alltid var öppen oavsett inställning och nu tycks det vara tvärt om. Och att det egentligen är samma på slingan i köket också.J jonaserik skrev:2 och 3 är aktiverade och då stänger donet. är donen varma. Då kan det vara termostaten som bråkar. Om du trycker in den vita fyrkanten, kan du ta loss en tamp. blå eller brun spelar ingen roll. då ska det bli värme om piggen är OK. Du ska även lossa det don som går till slinga kall. Under donet en vit mutter lossa den och se hur piggen är. Nere ingen värme, uppe full värme.
Men hur mycket kan man lossa innan det börjar spruta vatten då? Är det bara att vrida på den grå klumpen under styrdonet? Och det är alltså i donet so man lossar på den vita muttern och ser om piggen är ute eller ej?
Alla ställdon finns i NO och NC. Du ska ha NO om jag tolkar det du skrivit rätt.
Tack för alla svar! Har kontaktat VVS-firman så får de åtgärda vad de missat. Nu har jag lärt mig en hel del till nästa gång jag får detta fel och kan troligen åtgärda det själv 
Klicka här för att svara
