R
G GoGetLost skrev:
Jodå, det hade jag också gjort men det framgick aldrig ifall det var infällt eller ej. Verkade inte riktigt så utifrån bilderna.
Jag missade bilden på själva uttaget. Är det utanpåliggande, vilket det ser ut som, håller jag med dig.

R RoAd skrev:
Jag missade bilden på själva uttaget. Är det utanpåliggande, vilket det ser ut som, håller jag med dig.
Vissa dosor är utanpåliggande (sticker ut 3-4 cm) medan andra är infällda (sticker ut 0,5 cm kanske).

Det blev en mix till slut. Jag kopplade antennen på vinden till grenuttaget för den gamla kabel-tvn och vips har jag nu några kanaler via antennuttagen i huset

B b_hasse skrev:
Tyvärr är nu TV6 borta från gratiskanalerna i marknätet:
[länk]
Inte sant.
Jag behöver inte ens ha en antennsladd i tvn för att se TV6.

Mugmaz Mugmaz skrev:
Inte sant.
Jag behöver inte ens ha en antennsladd i tvn för att se TV6.
Men det kostar väl?

Här återupplivar man gamla reliker.
Kör IPTV via fiber ist eller streama.
Vad menar ni med att se live? Det man kan se gratis via antenn kan man väll streama live också?

Någon som vet varför kvaliteten mellan kanaler skiljer sig åt? 4an är bra medan 1an och 2an inte är det. Går det att göra något åt det?

Kan vara så att kanalerna ligger på olika frekvenser (muxar)... Vet inte vilken antenn du riktar mot. Men detta kan du kolla på teracoms hemsida:

https://www.teracom.se/privat/

Det kan variera i kvalité mellan mottagningen på dessa frekvenser...

P
C cpalm skrev:
Förvisso finns det väl några få som fortfarande skickar en begränsat kanalurval analogt.
Men annars är det ju en digital DVB-C-signal på en analog bärvåg i kabeln. Det blir inte "dålig bild" på det sättet.
Tror antenn är rätt vanligt för 20% av hushållen har inte fiber, eller har och vill inte betala abonnemang. Vi har fiber, men har ändå bordsantenn eftersom det är lättare att sätta ett program på TV:n med bordsantenn, bara att sätta på TV:n. Dessutom fungerar TExt- TV bättre. Gamla Text TV är utmärkt och lättläst, jag och två miljoner unika personer använder det varje dag.
Enklare för barn att fixa det sätta på TV med fjärr och vnlig antenn.

Dra koaxial direkt från antenn till TV, utan skarvar.

T TheGame skrev:
Vad menar ni med att se live? Det man kan se gratis via antenn kan man väll streama live också?
Här uppstår en rolig effekt! Tänk en spännande fotbollsmatch det blir straff! Det är sommar altandörrar är öppna.
Hos en granne blir det ett jättetråkigt ”där satt den”. = marksänt
Hos nästa granne undrar va nu men vrålet kommer efter drygt 2 sek = parabol
3:e grannen undrar va fan han har ju inte lagt upp bollen än han får vänta i 30 sec = fiberTV

• Haha
cpalm
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Här uppstår en rolig effekt! Tänk en spännande fotbollsmatch det blir straff! Det är sommar altandörrar är öppna.
Hos en granne blir det ett jättetråkigt ”där satt den”. = marksänt
Hos nästa granne undrar va nu men vrålet kommer efter drygt 2 sek = parabol
3:e grannen undrar va fan han har ju inte lagt upp bollen än han får vänta i 30 sec = fiberTV
Ok, inga egna erfarenheter av något sånt.
Låter som ett icke-problem

T TheGame skrev:
Ok, inga egna erfarenheter av något sånt.
Låter som ett icke-problem
Faktum var att just detta hände i somras under fotbollsem.
Vi kör parabol, grannen IP-TV. Vi vrålade inte simultant.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Faktum var att just detta hände i somras under fotbollsem.
Vi kör parabol, grannen IP-TV. Vi vrålade inte simultant.
Ok, men känns ändå inte som en anledning att återuppliva marksänd tv :)
Fast jag är i get fotbollsfan, tycker sporten är sömnpiller deluxe :rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.