Skarvad koaxialkabel på vind som en del av en äldre TV-antenninstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabelinstallation med skarvdon på vind, där kabel delas upp i två ledningar.
Skapa konto
En grenkontakt för antennkabel där en tjockare kabel är ansluten till en dubbelhona och en tunnare kabel är ansluten till en av honorna.
Skapa konto
Jag skulle behöv hjälp med att tolka kablar/TV-lösning i vårt hus. Vi flyttade in i en villa förra året, den tidigare ägaren sa då något i stil med om att vårt hus låg med på något gammalt system (kan ha varit Com Hem) och att det därmed fanns en del fria kanaler, dock att bilden var lite sisådär. Vi testade lite när vi flyttat in men fick det aldrig att fungera bra, vi gav därmed upp kabelbunden tv och streamade endast allt vi kollade på. Det har fungerat för oss hittills men vi känner att vi framöver vill kunna se vissa kanaler live.

Nu har jag börjat nysta lite i det hela då vi ska måla om och jag gick i funderingar på att skrota alla antennuttag (de verkade ändå inte fungera och vi har fiber, så vill vi ha TV går det att lösa på annat sätt tänkte jag). Dock ville jag ge systemet en sista chans och därav lite undersökning.

Vi verkar ha en inkommande kabel av något slag som går från elskåp infällt i vår fasad upp till vinden (jag har endast kollat från vindssidan men den verkar komma från nämnda elskåp). Väl på vinden ”skarvas” kabeln först vidare enligt bild 1 och därefter delas den upp till två kablar enligt bild 2. Följer man de två kablarna går de ner på ställen som stämmer relativt väl med var antennuttag sitter. Om jag kopplar in antennkabel i antennuttag händer dock ingenting, nada.

Vidare har vi en antenn som sitter på vår vind. Från denna hade den förra ägaren dragit en kabel ner till vardagsrummet. Om de sen hade kopplat denna till antennuttagen vet jag inte/minns jag inte men kontakten som är i rummet passar endast radiouttaget och inte tv-uttaget. Om jag kopplar in på radio och sen tar antennkabeln från tv-uttag till tv så händer ingenting. Om jag däremot sätter på en ”grenkontakt” på kabeln från vinden och kopplar antennuttag till tv då får jag in kanal 1, 2 och 4. Se bild 3 för den konstellationen.

Jag är novis på detta. Kan någon berätta vad det är jag har att göra med? Är det förstnämnda ”systemet” kabel-tv med just inkommande kabel? Medans det andra med antennen är markbunden tv via antenn och digitalmottagare i TVn? Ska antennen på vinden inte alls kopplas ihop med mina antennuttag?

#tv
C
J JNN skrev:
Ska antennen på vinden inte alls kopplas ihop med mina antennuttag?
Nej, tanken har nog aldrig varit att de skall kopplas ihop, utan sladden från antennen på vinden har nog pluggats in direkt i TV:n som ett alternativ till att koppla den till kabel-TV-uttaget.
Bild 1 ser ut som inkommande kabel-TV, lite mer seriöst/professionellt utfört med F-kontakter.
Bild 2 ser sedan ut som en hemmasnickrad fördelning för att fördela ut kabel-TV:n till flera uttag.

Vilket resultat vill du uppnå?

Tack för svar. Vi vill helst åt att kunna få TV via antennuttag i väggen. Just nu får vi inte det att fungera alls. Några tips här?

Om ovanstående av någon anledning inte går är vi nog inne på att ta bort alla antennuttag. Jag tar i så fall gärna emot tips/mothugg på det

C
J JNN skrev:
Tack för svar. Vi vill helst åt att kunna få TV via antennuttag i väggen. Just nu får vi inte det att fungera alls. Några tips här?
OK, vill du ha marksänt via antenn eller någon sorts kabel-TV?
Finns det möjlighet att ordna med ett eluttag där kablarna till uttagen delar sig så att du kan sätta dit en antennförstärkare?

Låter som kabeltvnätet är nedstängt. Hör med grannar etc vad som gäller.
Det är vanligt att dessa stängs ner allteftersom fiber dras in i fastigheterna.

Det borde inte vara svårt att få ordning på detta, då du tycks få signal från antennen på vinden och i uttaget även om du då får använda radio-uttaget.

Ta lite fler bilder på vägguttaget

C cpalm skrev:
OK, vill du ha marksänt via antenn eller någon sorts kabel-TV?
Finns det möjlighet att ordna med ett eluttag där kablarna till uttagen delar sig så att du kan sätta dit en antennförstärkare?
Det kan eventuellt gå att få till ett eluttag på vinden där kabeln grenar sig om det var det du tänkte? Men hjälper det när inte kabel-tv verkar fungera som det är nu?

För vår del spelar kabel-tv eller markbunden tv via antenn ingen större roll. Klart jag helst slipper antennen men det vore å andra sidan skönt att ta bort antennuttagen med ( vilket jag antar jag kan göra om jag går på markbunden TV?)

Bra tips

E etompau skrev:
Låter som kabeltvnätet är nedstängt. Hör med grannar etc vad som gäller.
Det är vanligt att dessa stängs ner allteftersom fiber dras in i fastigheterna.

Det borde inte vara svårt att få ordning på detta, då du tycks få signal från antennen på vinden och i uttaget även om du då får använda radio-uttaget.

Ta lite fler bilder på vägguttaget
Bra tips, ska kolla med grannarna. Antennen får jag signal från men inte radiouttaget, där missuppfattade du. Bifogar bild på vägguttaget. Vägguttag för TV-antennkabel, inte ansluten, på en vit vägg.
Skapa konto

J JNN skrev:
[bild] [bild] [bild] vi har fiber, så vill vi ha TV går det att lösa på annat sätt tänkte jag). Dock ville jag ge systemet en sista chans och därav lite undersökning.
Ni har fiber, men vill ge de gamla oidentifierade koax-kablarna på vinden en chans...?

Varför då? Varför inte bara köra IP-TV?

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Ni har fiber, men vill ge de gamla oidentifierade koax-kablarna på vinden en chans...?

Varför då? Varför inte bara köra IP-TV?
Bra att du ifrågasätter! Jag vet inte vad som är bäst att göra, vill därför ha input. Fördelen med att ha kvar markbunden tv alternativt kabel-tv är ju att det är ett antal kanaler gratis.

Om man kör IP-TV, finns det då lösningar utan nätverkskabel mellan router (eller är det från själva fiberboxen man drar kabel?) och TV? Vi kör endast trådlöst idag och det är ganska långt mellan router/fiberboxen och TV. Hade därmed varit fint att fortsätta trådlöst

C
J JNN skrev:
Det kan eventuellt gå att få till ett eluttag på vinden där kabeln grenar sig om det var det du tänkte? Men hjälper det när inte kabel-tv verkar fungera som det är nu?
Tja, du har ju två alternativ där. Antingen kopplar du om så att uttagen går till en antenn, eller så undersöker du med kabel-TV-operatören om det går att sparka igång kabel-TV:n igen, genom att t.ex. teckna ett abonnemang

Ett potentiellt tredje alternativ är om du kan få "traditionell" kabel-TV via fibern, men det är inte så vanligt.

Oavsett så kan det vara lämpligt att placera en antennförstärkare i punkten där kabeln grenar upp sig till de olika uttagen. Avsaknaden av en sådan är säkert huvudanledningen till att det inte varit så bra bild.

J JNN skrev:
Fördelen med att ha kvar markbunden tv alternativt kabel-tv är ju att det är ett antal kanaler gratis.
Must Carry-principen gäller även leverantörer av IP-TV. Däremot kan du behöva betala en viss kortavgift, men det brukar vara en ganska liten kostnad.

J JNN skrev:
Om man kör IP-TV, finns det då lösningar utan nätverkskabel mellan router (eller är det från själva fiberboxen man drar kabel?) och TV? Vi kör endast trådlöst idag och det är ganska långt mellan router/fiberboxen och TV. Hade därmed varit fint att fortsätta trådlöst
Jag skulle helt klart rekommendera att köra med tråd. Sen kan du köra med lite trådlösa AP för att förbättra wifi-mottagningen runt om i huset (men det kanske inte är en issue förstås).

Men, frågan är hur man löser IP-TV bäst om man nu verkligen vill köra helt trådlöst. I normalfallet skulle man ha kört tråd hela vägen från leverantörens ethernetuttag till digitalboxen. Det är lösningen som jag helt klart rekommenderar.

Om du verkligen vill undvika behöver du någon form av brygga. Jag kan tänka mig en AP som du kopplar till en switch (gärna layer 3). Alla enheter behöver klara VLAN-taggning, och se till att porten som du kopplar digitalboxen till blir rätt konfigurerad.

Ett annat alternativ är den här, som jag inte själv har testat:
https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/products/airties-pro-4930-2-pack

Du kan även testa om det går att köra över elledningarna.

Men seriously, lägg ner ett par timmar på att dra ethernetkabel lite snyggt bakom lister. Du kommer inte att ångra det :).

Must Carry-principen gäller även leverantörer av IP-TV. Däremot kan du behöva betala en viss kortavgift, men det brukar vara en ganska liten kostnad.

Jag skulle helt klart rekommendera att köra med tråd. Sen kan du köra med lite trådlösa AP för att förbättra wifi-mottagningen runt om i huset (men det kanske inte är en issue förstås).

Men, frågan är hur man löser IP-TV bäst om man nu verkligen vill köra helt trådlöst. I normalfallet skulle man ha kört tråd hela vägen från leverantörens ethernetuttag till digitalboxen. Det är lösningen som jag helt klart rekommenderar.

Om du verkligen vill undvika behöver du någon form av brygga. Jag kan tänka mig en AP som du kopplar till en switch (gärna layer 3). Alla enheter behöver klara VLAN-taggning, och se till att porten som du kopplar digitalboxen till blir rätt konfigurerad.

[länk]

Men seriously, lägg ner ett par timmar på att dra ethernetkabel lite snyggt bakom lister. Du kommer inte att ångra det :).

[länk]

Sökte lite. Är inte detta en lösning som är utan tråd?

https://www.telenor.se/handla/stream/stream-mini/

J JNN skrev:

[länk]

Du köper en Apple TV, skaffar abonnemang från telenor/tele2(comhem)/telia eller dylik leverantör med app till Apple TV.

Ansluter Apple TV till nätverket, loggar in på vald app så är det klart.

sedan finns det en uppsjö av mer eller mindre lagliga alternativ.

J JNN skrev:

[länk]
Jag har inte själv haft behov av att leta sådana lösningar så jag är inte uppdaterad på just den typen av tjänster, men det verkar absolut som att det skulle passa dig. Sen finns ju även alternativet Apple TV som @Martin Lindroth nämner.

ML50 Martin Lindroth skrev:
Du köper en Apple TV, skaffar abonnemang från telenor/tele2(comhem)/telia eller dylik leverantör med app till Apple TV.

Ansluter Apple TV till nätverket, loggar in på vald app så är det klart.

sedan finns det en uppsjö av mer eller mindre lagliga alternativ.
Ja men får man då med möjligheten att se program live efter tablå? På TV4 play tex går ju inte det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.