5 829 läst ·
46 svar
6k läst
46 svar
Vad har jag för TV-lösning?
J JNN skrev:
Jo precis du väljer abonnemang med kanalpaket som passar ert behov/plånbok samt har en app gjord för Apple TV. Då streamar ni tablå TV och funktionen motsvarar parabol/digtalbox/antenn.
Fördelen är alltså att inga kablar behövs dra, ingen annan hårdvara från leverantör behövs.
Sedan finns gratis alternativen Tv4 play, svt play, viafree etc om ni nöjer er med att se innehållet i efterhand.
Visst är det en trådlös lösning, även utan TV om inte TVn OCH Appen klarar castning till TVn (via tex chromecast)…J JNN skrev:
BoxerPlay appen har Live tablåTV.J JNN skrev:
En bekant hade 20+ kabel-tv-kanaler i dålig gammal standardkvalitet. Priset var bra. De ingick i hyran.
Din kravspecifikation är väl det viktigaste!?
Min fru är lite äppletokig, men när appleTVn gick sönder blev det ingen ny. Vi har kört boxer med flera kort i TVapparaterna (även fast barnen flyttade ut för flera år sedan
En TV — En fjärrkontroll, har kravet varit här.
Då går alla IP- boxar bort.
Nu lutar det åt BoxerPlay appen + chromecast och säga upp extrakorten.
Vi vill att det ska vara smidigt och bra (vi är inte nördiga avseende kvaliteten men bra) kvalitet. Helst så få fjärrkontroller som möjligt.blackarrow skrev:
Visst är det en trådlös lösning, även utan TV om inte TVn OCH Appen klarar castning till TVn (via tex chromecast)…
BoxerPlay appen har Live tablåTV.
En bekant hade 20+ kabel-tv-kanaler i dålig gammal standardkvalitet. Priset var bra. De ingick i hyran.
Din kravspecifikation är väl det viktigaste!?
Min fru är lite äppletokig, men när appleTVn gick sönder blev det ingen ny. Vi har kört boxer med flera kort i TVapparaterna (även fast barnen flyttade ut för flera år sedan).
En TV — En fjärrkontroll, har kravet varit här.
Då går alla IP- boxar bort.
Nu lutar det åt BoxerPlay appen + chromecast och säga upp extrakorten.
En annan idé jag gärna tar emot synpunkter på - skulle en möjlig lösning vara att ha kvar antennuttagen, köra TV via fiber, använda fiberomvandlare eller vad det kallas, dra koaxialkabel till brytpunkten på vinden (se bild i mitt första inlägg) och där koppla på kabeln. Eventuellt sätta in en ny splitter vid brytet. Och genom att göra så få digital TV i alla antennuttag. Kan det vara så enkelt eller vad missar jag?
Ok tack. Ska kolla upp det. Om vi just nu förutsätter att det går;
Vi skulle helst i sådant fall ta bort två stycken antennuttag där vi vet att vi inte kommer vilja ha någon TV framöver. Är detta möjligt? Jag tror uttagen är kopplade i serie. Minst ett av de två uttagen är inte slututtaget i serien om det skulle spela någon roll. Uttagen sticker ju ut en bit från väggen, om möjligt vill vi ta bort allt och spackla igen. Måste man koppla nytt själv på något sätt inne i väggen då? Kort och gott hur gör man det bäst?
Vi skulle helst i sådant fall ta bort två stycken antennuttag där vi vet att vi inte kommer vilja ha någon TV framöver. Är detta möjligt? Jag tror uttagen är kopplade i serie. Minst ett av de två uttagen är inte slututtaget i serien om det skulle spela någon roll. Uttagen sticker ju ut en bit från väggen, om möjligt vill vi ta bort allt och spackla igen. Måste man koppla nytt själv på något sätt inne i väggen då? Kort och gott hur gör man det bäst?
Vi har marksänd TV med antenn. Skaffade en bordsantenn istället. Kostar i princip inget.J JNN skrev:
Vi har 3 st. TV och 3 bordsanntenner.
Fördelen är att man kopplar den direkt till TV:n utan skarvar.
Sådana där stickuttag i väggen och skarvar försämrar kvaliteten en del.
Detta är mitt tips.
Vad har du för fiberleverantör? Vi har Telia med något triple-playabonnemang, vi får samma utbud i deras Play-app till AppleTv som via deras box.J JNN skrev:
Min röst går också till AppleTV, behöver inte dra extra nätverkskablar och får alla stream/tv-funktioner samlade i samma låda. Klarar oss med en fjärr då både AppleTv och skärmen pratar HDMI-CEC. Det spelar ingen roll om vi väljer TVns fjärr eller Apple-fjärren, båda går att styra ”allt” med..
J JNN skrev:Ok tack. Ska kolla upp det. Om vi just nu förutsätter att det går;
Skit i koaxialnätet. Du kommer få dålig bild som bäst tyvärr. Klipp kablarna, dra ut dom från vinden, ta bort dosorna och spackla, antar att det är utanpåliggande dosor och inte infällda?
Magnus Filip skrev:
Förvisso finns det väl några få som fortfarande skickar en begränsat kanalurval analogt.G GoGetLost skrev:
Men annars är det ju en digital DVB-C-signal på en analog bärvåg i kabeln. Det blir inte "dålig bild" på det sättet.
Jag hade försökt (och har i vårt hus) återanvända dosor och rör för att dra fram ethernet. Hade verkligen inte spacklat över dem.G GoGetLost skrev: