27 617 läst ·
135 svar
28k läst
135 svar
Vad har jag för rättigheter i en samfälld mark
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Kollektivet som består av samfällighetens ägare är väl de som är den civilrättsliga aktören i detta fall, oavsett om de definieras som en juridisk person eller inte. Som en direkt parallell till hur ett kollektiv av delägare till en fastighet har kapacitet att agera gemensamt men inte var för sig.M Maijckel skrev:Jag undrar om du blandar ihop föreningsförvaltning med delägarförvaltning? I delägarförvaltning (som TS väg sannolikt förvaltas som) finns ingen juridisk person som kan utgöra "motpart" och tillkännage någon uppfattning.
Jag tänkte snarast på att normal fordonstrafik till en fastighet utmed en smal grusväg sällan fungerar väl ihop med frekvent ridning, eftersom de olika typerna av trafik inte går väl ihop. En fastighetsägares rätt till framfartsväg lämpar sig alltså sällan väl med en annan fastighetsägares nyttjande av denna väg som del av kommersiell ridverksamhet. Det blir en sådan krock av intressen att det rimligen måste regleras i gemensamhetsanläggningens ändamål.
Om ändamålet i en gemensamhetsanläggning endast definierats som "väg" går det såklart inte bokstavligen att utesluta att viss ridning skulle kunna vara tillåten, men då förutsätter jag att denna ridning ska utföras av de personer som är delägare i gemensamhetsanläggningen eftersom det är dessa som beslutat om ändamålet.
Utomstående personer (som ryttarna i TS fall) omfattas alltså inte av detta såvida det inte framgår av ändamålet att vägen i princip tillhandahålls som allmänhetens ridväg eller för kommersiell ridverksamhet.
Om ändamålet är "väg" så är det att där ska finnas en väg för transport, till skillnad från andra ändamål (typ båtplats eller grustäkt). Om det inte finns några avgränsningar eller specificeringar (typ brukningsväg för utforsling av timmer vintertid) så är det knappast möjligt att hindra delägarna från någon användning som ligger inom vad som en väg normalt förväntas kunna brukas till, vilket typiskt sett inkluderar att rida på den.
I vilken mån man sedan tillåter eller utestänger andra aktörers användning av vägen är upp till samfälligheten att besluta om. Det har alltså inte med ändamålet från förrättningen att göra, utan vilka egna beslut som tas löpande under förvaltningen.
I praktiken blir det väl rätt lika beslutsmöjligheter som de en vägförening har inom ramen för sin förvaltning. (eller för den delen varje fastighetsägare som har en egen väg att besluta om ensam) Båda gäller ju ägande och förvaltning av vägen.
Men de interna beslutsformerna blir olika pga. kravet på enigt kollektivt agerande. (Tekniskt sett är det väl varje delägare som fattar ett eget beslut, jag menar väl deras överenskommelse om sitt gemensamma agerande när jag säger beslutsfattande...)
Det är inte frågan om "kommersiell ridverksamhet", bara för att någon får hyra en eller ett par boxplatser i ett stall.M Maijckel skrev:
Kommersiell ridverksamhet är ridskolor och turridningsverksamhet. Alltså när man tar betalt av deltagarna på ridturen.
Jag tror du skulle må bra av träffa lite fler hästar och andra djur, kanske vara ute i naturen lite och lyssna på fågelsången.M Maijckel skrev:Som jag skrev framgår det av Trafikförordningens 1 kapitel 4 §
Att hästar är opålitliga framgår t.ex. här (Läkartidningen 2019)
För enkelhetens skull infogar jag några citat:
"Hästen är ett utpräglat flyktdjur, medan människan är ett rovdjur. Arterna har helt olika sätt att reagera i skiftande situationer."
"Enligt uppgifter från Trygg-Hansa skadas nästan 6 000 barn och ungdomar varje år så allvarligt i ridolyckor eller annan hästhantering att de behöver uppsöka akutmottagning"
Det är en så smal väg får bara plats en bil sen inkräktar du på privat mark ,när dom rider i bredd kommer inga andra förbi .Jag ville bara stänga av ett tag under tjällossninen med dessa tunga fodertransporter som gräver ner sej en dec i backen efter ett tag så blir det hål ö eralt nu är det krattar.De flesta längs vägen har en helt annan grund med berg under och diken hos mej o h mitt föräldrahem går det inte och dika det ligger servitut för kabel på båda sidor .Flera sträckor avgränsar till åker där är diken hos oss stannar vattnet kvar och blir lervälling ,men om man väntar och det får torka upp blir det bättre o h hållfastare.Allt handlar om hänsyn .Som delägare måste man kanske tänka över tunga transporter under vissa delar på året. Nu är det så att alla kan köra åt andra hållet dom är inte strandsatta och instängda.M Maijckel skrev:Jag undrar om du blandar ihop föreningsförvaltning med delägarförvaltning? I delägarförvaltning (som TS väg sannolikt förvaltas som) finns ingen juridisk person som kan utgöra "motpart" och tillkännage någon uppfattning.
Jag tänkte snarast på att normal fordonstrafik till en fastighet utmed en smal grusväg sällan fungerar väl ihop med frekvent ridning, eftersom de olika typerna av trafik inte går väl ihop. En fastighetsägares rätt till framfartsväg lämpar sig alltså sällan väl med en annan fastighetsägares nyttjande av denna väg som del av kommersiell ridverksamhet. Det blir en sådan krock av intressen att det rimligen måste regleras i gemensamhetsanläggningens ändamål.
Om ändamålet i en gemensamhetsanläggning endast definierats som "väg" går det såklart inte bokstavligen att utesluta att viss ridning skulle kunna vara tillåten, men då förutsätter jag att denna ridning ska utföras av de personer som är delägare i gemensamhetsanläggningen eftersom det är dessa som beslutat om ändamålet.
Utomstående personer (som ryttarna i TS fall) omfattas alltså inte av detta såvida det inte framgår av ändamålet att vägen i princip tillhandahålls som allmänhetens ridväg eller för kommersiell ridverksamhet.
Om du bor som i det röda huset och fastigheten som nyttjar din vägbit för fodertransport, ridning, köra med 4 hjuling och annat under tiden det är tjällossning har andra möjliga vägar att göra det så borde de ta hänsyn till att din vägbit är är känslig för slitage.
Kan de köra annan väg borde du få sätta upp skylt
"Tjällossning
Trafik undanbedes
Bärigheten försämrad"
Vet inte hur det ser ut hos dig. Gjorde en skiss för att förtydliga ditt resonemang om jag fattat dig rätt?
Oranga vägen är bättre att köra än den blå. Så enkelt är det ju.
"Tjällossning
Trafik undanbedes
Bärigheten försämrad"
Vet inte hur det ser ut hos dig. Gjorde en skiss för att förtydliga ditt resonemang om jag fattat dig rätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Återigen så är vägen samfälld. TS har alltså inget ansvar för att sköta en viss delsträcka av den samfällda vägen och heller ingen särskild beslutanderätt över en sådan. Även om det kan kännas så.
Jag tror det enklaste är att förlika sig med detta, att det är ett kollektivs väg som går går vid ens fastighet och det innebär att den kommer att förfalla och inte vara till en standard man inte skulle ha accepterat om man själv förvaltade vägen. Det innebär också att andra kommer att använda vägen på ett sätt man själv kanske inte känner är lämpligt.
Jag tror det enklaste är att förlika sig med detta, att det är ett kollektivs väg som går går vid ens fastighet och det innebär att den kommer att förfalla och inte vara till en standard man inte skulle ha accepterat om man själv förvaltade vägen. Det innebär också att andra kommer att använda vägen på ett sätt man själv kanske inte känner är lämpligt.
Dom borde ta hänsyn för en tid .Grannen stängde av när dom pålade sina sluttningar då sa dom inte till i förväg kommunen har stängt av när dom grävde avlopp i över en månad då var det ingen som invänderPlätt Fia skrev:
Om du bor som i det röda huset och fastigheten som nyttjar din vägbit för fodertransport, ridning, köra med 4 hjuling och annat under tiden det är tjällossning har andra möjliga vägar att göra det så borde de ta hänsyn till att din vägbit är är känslig för slitage.
"Tjällossning
Trafik undanbedes
Bärigheten försämrad"
[bild]
Sammanfattning av tråden:
1. Sätt upp den där skylten du fick förslag om ovan om att det är tjällossning. Att be snällt är mycket bättre än att bråka.
2. Sluta underhålla vägen för egna pengar tills du vet vad som gäller.
3. Kontakta Länsstyrelsen för att ta reda på vad som faktiskt gäller.
Om det är en samfällighet kan de göra en förrättning som fixar andelstalen och även hjälpa till fixa en samfällighetsförening. Det kostar pengar förståss, men jag tror att det är nödvändigt för att ni ska få ordning på detta. Fastigheten som hyr ut stallplatser kommer då att få betala mycket mer än du.
1. Sätt upp den där skylten du fick förslag om ovan om att det är tjällossning. Att be snällt är mycket bättre än att bråka.
Om det är en samfällighet kan de göra en förrättning som fixar andelstalen och även hjälpa till fixa en samfällighetsförening. Det kostar pengar förståss, men jag tror att det är nödvändigt för att ni ska få ordning på detta. Fastigheten som hyr ut stallplatser kommer då att få betala mycket mer än du.
Försökte läsa allt, men är lite snurrig nu
(inte ovanligt)
Men.. ni har en 800 m gemensam väg som ni delar.. och så har du en egen vägsnutt igenom din gård på 40 meter? (som de andra eg klarar sig utan .. när det kommer till att åka ut från sina gårdar?)
Och den stora (längre) vägen har någon slags samfällighet? tyckte mig se att ni betalade en avgift allihopa på 2000 något?
Och det är den där kortare vägen vid ditt hus.. som du försöker hålla i gott skick? (som du lägger ner pengarna på)
Men.. ni har en 800 m gemensam väg som ni delar.. och så har du en egen vägsnutt igenom din gård på 40 meter? (som de andra eg klarar sig utan .. när det kommer till att åka ut från sina gårdar?)
Och den stora (längre) vägen har någon slags samfällighet? tyckte mig se att ni betalade en avgift allihopa på 2000 något?
Och det är den där kortare vägen vid ditt hus.. som du försöker hålla i gott skick? (som du lägger ner pengarna på)
Nej vägen går mitt emellan min mark bara det att trots att jag betalat i nästan 30 år så har det inte räckt för underhållet utan det har gått åt 4000-6000 kr till att reparera för alla skador de andra åsamkar dom struntar i att vägen raseras av foder transporter ,ridning och folk som ska till stallarna nu har min granne och jag protesterat och anser inte att det är rättvist att vi ska behöva stå för deras slitage ,min granne kör bara över sin mark på helgen och jag kör inte ens en gång i veckan över hans markSnigla skrev:
Försökte läsa allt, men är lite snurrig nu(inte ovanligt)
Det är en samfölld mark men sköts inte alls så ,fast dom kan åka ut och in ifrån andra hållet så visade dom ingen solidaritet ,när jag ville stänga av under tjällossningen ,för dom körde sönder med så mycket tung trafik ,istället för att vänta tills den torkade upp.Nu ser den för hemsk ut utan för min fastighet .Grannen på min andra sida sladdade i söndags men inte hos mej och min andra granne ,han fick själv skrapa och lägga i grus .Jag vet inte ena minuten är den samfälld nästa behandlar dom oss som vi äger vägen själv.S skrållis skrev:Nej vägen går mitt emellan min mark bara det att trots att jag betalat i nästan 30 år så har det inte räckt för underhållet utan det har gått åt 4000-6000 kr till att reparera för alla skador de andra åsamkar dom struntar i att vägen raseras av foder transporter ,ridning och folk som ska till stallarna nu har min granne och jag protesterat och anser inte att det är rättvist att vi ska behöva stå för deras slitage ,min granne kör bara över sin mark på helgen och jag kör inte ens en gång i veckan över hans mark
Dom tog bort denAnna_H skrev:
Sammanfattning av tråden:
Dom har hållt på så länge sen är jag ensam kvinna har märkt att man inte har samma pondus .Tror inte dom skulle hålla på så här om jag bott ihop med en man .En slags diskrimineringPlätt Fia skrev: