J J-banan skrev:
Nätägaren bryr sig inte hur det är kopplat efter ditt mätarskåp, kommer inte vara problem höja till 25A
Det är alltså inkommande el till mätarskåpet jag skriver om, inte efter.
 
H hempularen skrev:
Bara en förtydligande fråga? Var har du elmätare och huvudräkningar? Kabeln det gäller är alltså fram till elmätaren? Inte från en mätare vid tomtgränsen och in till huset?
Jag är ute efter status på kabeln in till min mätare ( huvudsäkring),
Det går en kabel från " ett litet skåp" vid tomtgräns fram till mitt skåp.
Den kabeln, nedgrävd på min tomt.
Tänker om den ( eller kabeln fram till "det lilla skåpet") är för klen o bara klarar 20 amp.
 
Om "det lilla skåpet" innehåller tre säkringar så är det troligen din anslutningspunkt, "servislådan". Kabeln fram dit är då Ellevios ansvar, och det är osannolikt att den inte skulle klara 25 A. Svaret får du via en elfirma som gör föranmälan till Ellevio.

Kabeln mellan denna servislåda och elmätaren är din, men den kan även vara Ellevios, men jag tror de avsäger sig det. Likaså där är det högst osannolikt att dess area inte skulle räcka till, om nu inte kabeln behöver bytas i alla fall pga angreppet med yxan. Elfirman avgör om den behöver bytas.

Sedan har du en kabel mellan mätarskåp och din elcentral. Även den bör hålla måttet.

Så det troligaste är att elfirman tittar sig omkring och säkrar upp.
 
U
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kabeln mellan denna servislåda och elmätaren är din, men den kan även vara Ellevios, men jag tror de avsäger sig det. Likaså där är det högst osannolikt att dess area inte skulle räcka till, om nu inte kabeln behöver bytas i alla fall pga angreppet med yxan. Elfirman avgör om den behöver bytas.

Sedan har du en kabel mellan mätarskåp och din elcentral. Även den bör hålla måttet.
Menar du att kabeln mellan fördelningsskåp/kabelskåp och skåp med elmätare och huvusäkringar ägs av TS?

Jag har alltid levt i tron att elnätsägaren äger sträckan hela vägen fram till huvudsäkringarna?

Edit: Typo
 
Redigerat:
Nä, jag likställer inte "ett litet skåp vid tomtgräns" med ett markskåp som servar flera hushåll, speciellt som TS elmätare sitter längre in och bor "mitt ute i skogen".
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nä, jag likställer inte "ett litet skåp vid tomtgräns" med ett markskåp som servar flera hushåll, speciellt som TS elmätare sitter längre in och bor "mitt ute i skogen".
Ah missade detaljen att TS bodde ute på vishan. Ja, då är jag med att det mer låter som ett serviceskåp med anslutningspunkt och huvudsäkringar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Ah missade detaljen att TS bodde ute på vishan. Ja, då är jag med att det mer låter som ett serviceskåp med anslutningspunkt och huvudsäkringar.
jag tror att vi o grannen delar på det lilla skåpet
OBS!
Bilden ör från nätet..vårat ser "typ sådär ut"
Grått elskåp med märket "e.on K63964" och texten "Kabeldon" längst ner, placerat i grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då har jag nog fel. Då är det troligen Ellevios kabel ända fram till ditt mätarskåp.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
U
B bygganders skrev:
jag tror att vi o grannen delar på det lilla skåpet
OBS!
Bilden ör från nätet..vårat ser "typ sådär ut"
[bild]
Har du huvudsäkringarna i skåpet hoppas jag låset är sån standard trekant och inte NK.
Har ni huvudsäkringarna i skåpet eller vid mätaren?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då har jag nog fel. Då är det troligen Ellevios kabel ända fram till ditt mätarskåp.
All heder till någon som som kan erkänna att dom har fel, missförstått, feltolkat etc.)
Folk e galna på att bevisa att dom kan allt

Tack för dina tankar, dom hjälpte

Elektriker in o anmäla större säkring på att göra listan... :)
 
Mikael_L
B bygganders skrev:
Kabeln in i huset är 19 mm ( alltså hela med hölje o allt) om det kan vara nån ledtråd...
En bättre ledtråd är att du läser vad som står på kabeln, det är inpräglat med jämna mellanrum vad kabeln heter (typ och area).
Men 19 mm tyder på att det kan vara en N1XV 5g10, eller en gammal FKKJ 4x6/6 (idag har den ca 16-17mm diameter) eller kanske, eventuellt, en FXQJ 4x10/10, men även dagens lite tunnare är drygt 19mm, så jag tror mest på att du har 6mm2 till din elmätare.

Och då kan det ev vara så att de är tveksamma till att ansluta 25A, beroende på avstånd till transformator och kabelskåp osv.
Men är det inga långa avstånd så bör det vara problemfritt att få 25A.

Sen ska ju nätägaren ordna din uppsäkring ändå, även om kabeln är för klen.
Det har de lagkrav på sig.
Dock kan det då ta en anings längre tid att fixa, om det behöver bytas kabel.
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag svarade innan jag hade läst allt.

Men jag vill bara skriva att läs ordentligt vad elmont skrev.

För precis så är det, nätägarna vill som regel inte alls ha en massa kommunikation med sina kunder om något annat än frågor om räkningen, typ.

Så allt som har med elnät att göra, det styr man till att endast ha kontakt mellan elinstallatörer och nätägare.
 
  • Gilla
bygganders
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.