1 415 läst ·
26 svar
1k läst
26 svar
Vad har jag för inkommande el AMP ?
Jag är ute efter status på kabeln in till min mätare ( huvudsäkring),H hempularen skrev:
Det går en kabel från " ett litet skåp" vid tomtgräns fram till mitt skåp.
Den kabeln, nedgrävd på min tomt.
Tänker om den ( eller kabeln fram till "det lilla skåpet") är för klen o bara klarar 20 amp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om "det lilla skåpet" innehåller tre säkringar så är det troligen din anslutningspunkt, "servislådan". Kabeln fram dit är då Ellevios ansvar, och det är osannolikt att den inte skulle klara 25 A. Svaret får du via en elfirma som gör föranmälan till Ellevio.
Kabeln mellan denna servislåda och elmätaren är din, men den kan även vara Ellevios, men jag tror de avsäger sig det. Likaså där är det högst osannolikt att dess area inte skulle räcka till, om nu inte kabeln behöver bytas i alla fall pga angreppet med yxan. Elfirman avgör om den behöver bytas.
Sedan har du en kabel mellan mätarskåp och din elcentral. Även den bör hålla måttet.
Så det troligaste är att elfirman tittar sig omkring och säkrar upp.
Kabeln mellan denna servislåda och elmätaren är din, men den kan även vara Ellevios, men jag tror de avsäger sig det. Likaså där är det högst osannolikt att dess area inte skulle räcka till, om nu inte kabeln behöver bytas i alla fall pga angreppet med yxan. Elfirman avgör om den behöver bytas.
Sedan har du en kabel mellan mätarskåp och din elcentral. Även den bör hålla måttet.
Så det troligaste är att elfirman tittar sig omkring och säkrar upp.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 799 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 799 inlägg
Menar du att kabeln mellan fördelningsskåp/kabelskåp och skåp med elmätare och huvusäkringar ägs av TS?Bo.Siltberg skrev:
Kabeln mellan denna servislåda och elmätaren är din, men den kan även vara Ellevios, men jag tror de avsäger sig det. Likaså där är det högst osannolikt att dess area inte skulle räcka till, om nu inte kabeln behöver bytas i alla fall pga angreppet med yxan. Elfirman avgör om den behöver bytas.
Sedan har du en kabel mellan mätarskåp och din elcentral. Även den bör hålla måttet.
Jag har alltid levt i tron att elnätsägaren äger sträckan hela vägen fram till huvudsäkringarna?
Edit: Typo
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nä, jag likställer inte "ett litet skåp vid tomtgräns" med ett markskåp som servar flera hushåll, speciellt som TS elmätare sitter längre in och bor "mitt ute i skogen".
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 799 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 799 inlägg
Ah missade detaljen att TS bodde ute på vishan. Ja, då är jag med att det mer låter som ett serviceskåp med anslutningspunkt och huvudsäkringar.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Då har jag nog fel. Då är det troligen Ellevios kabel ända fram till ditt mätarskåp.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 799 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 799 inlägg
All heder till någon som som kan erkänna att dom har fel, missförstått, feltolkat etc.)Bo.Siltberg skrev:
Folk e galna på att bevisa att dom kan allt
Tack för dina tankar, dom hjälpte
Elektriker in o anmäla större säkring på att göra listan...
En bättre ledtråd är att du läser vad som står på kabeln, det är inpräglat med jämna mellanrum vad kabeln heter (typ och area).B bygganders skrev:
Men 19 mm tyder på att det kan vara en N1XV 5g10, eller en gammal FKKJ 4x6/6 (idag har den ca 16-17mm diameter) eller kanske, eventuellt, en FXQJ 4x10/10, men även dagens lite tunnare är drygt 19mm, så jag tror mest på att du har 6mm2 till din elmätare.
Och då kan det ev vara så att de är tveksamma till att ansluta 25A, beroende på avstånd till transformator och kabelskåp osv.
Men är det inga långa avstånd så bör det vara problemfritt att få 25A.
Sen ska ju nätägaren ordna din uppsäkring ändå, även om kabeln är för klen.
Det har de lagkrav på sig.
Dock kan det då ta en anings längre tid att fixa, om det behöver bytas kabel.
Redigerat:
Jag svarade innan jag hade läst allt.
Men jag vill bara skriva att läs ordentligt vad elmont skrev.
För precis så är det, nätägarna vill som regel inte alls ha en massa kommunikation med sina kunder om något annat än frågor om räkningen, typ.
Så allt som har med elnät att göra, det styr man till att endast ha kontakt mellan elinstallatörer och nätägare.
Men jag vill bara skriva att läs ordentligt vad elmont skrev.
För precis så är det, nätägarna vill som regel inte alls ha en massa kommunikation med sina kunder om något annat än frågor om räkningen, typ.
Så allt som har med elnät att göra, det styr man till att endast ha kontakt mellan elinstallatörer och nätägare.
Klicka här för att svara

