Lossa på den så märker du om den används. Om du först bryter med huvudbrytaren slipper du få skador på kontaktytorna och sen samma innan du skruvar i den igen efter testet.
 
J
GK100 GK100 skrev:
Lossa på den så märker du om den används
Finns ingen säkring på mätartavlan i dom årsmodellerna , bara plats för ett stycke 1 fas-mätare och brytare .
 
Slå ifrån huvudbrytaren i gruppcentralen, skruva sedan ur säkringen innanför luckan och kolla vad det är för färg på passkontakten, det kan nämligen vara så att någon tidigare bytte ut en 10A (eller ev 16A) till det dom hade hemma (6A) när huvudsäkringen gick senast.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Finns ingen säkring på mätartavlan i dom årsmodellerna , bara plats för ett stycke 1 fas-mätare och brytare .
GK100 menar givetvis säkringen innanför luckan som i sin tur sitter precis över strömställaren i nederkant av bilden.
 
5
Rota fram din senaste elräkning och kolla vad det står att du betalar för :)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Finns ingen säkring på mätartavlan i dom årsmodellerna , bara plats för ett stycke 1 fas-mätare och brytare .
Nej men den det är tal om sitter väl i stigaravgreningslådan med lucka i väggen. Nu har ju Demmpa också skrivit liknande för prov, koll av säkringen där. Och ev bör det sitta någon märkning, skylt vid centralen, mätaren med uppgift area, säkring det verkar relativt nyligen omgjort.
 
J
GK100 GK100 skrev:
stigaravgreningslådan med lucka i väggen.
Skrev om placeringen i # 15 och om mätarplattan
 
Jag kikade på säkringen idag. Det är en liten säkring och det står en 5:a på. Det är möjligt att någonting är utsuddat framför så jag undrar om det kan vara 15 A? Det är en liten smältsäkring men själva botten är ganska tjock.

Och det är den som är huvudsäkringen. Kan väll lägga till att den var ljummen när jag tog ut den. I lägenheten finns belysning, wi-fi router,kyl/frys och tv.
 
Redigerat:
5
N nht1 skrev:
Jag kikade på säkringen idag. Det är en liten säkring och det står en 5:a på. Det är möjligt att någonting är utsuddat framför så jag undrar om det kan vara 15 A? Det är en liten smältsäkring men själva botten är ganska tjock.

Och det är den som är huvudsäkringen. Kan väll lägga till att den var ljummen när jag tog ut den. I lägenheten finns belysning, wi-fi router,kyl/frys och tv.
Vad har den för färg på indikerings"ploppen" där bak?
5'an kan vara en siffra från tillverkarens artikelnummer, eller 500v.
Kolla din elräkning so jag skrev tidigare, vad det är för abonnemang du betalar för, alltså huvudsäkringens storlek på abonnemanget.
 
Undrar om det är DI eller DII.
Gamla DII fanns i 15A.
(lika väl som 60A fanns istället för dagens 63A DIII)
Max storleken på DI är väl 15-16A

DI max 250V
DII max 500V
Står ofta på propphuven eller säkringshållaren
En bild innanför luckan har inte varit fel.

5A verkar lite lågt om du har använt dammsugare, vattenkokare eller liknande 5*230V = 1150W

Här kan man inte se på räkningen om man har enfas, det står 16A lgh taxa på samtliga lägenheter oavsett om det är 1x25A eller 3x16A.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Skruvade du ur daizedsäkringen och läste texten på sidan av själva säkringen?
Eller läste du bara vad som stod på propphuven? På propphuven brukar det stå bla ”25A 500V”

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Säkring
 
5
H HSP skrev:
Undrar om det är DI eller DII.
Gamla DII fanns i 15A.
(lika väl som 60A fanns istället för dagens 63A DIII)
Max storleken på DI är väl 15-16A

DI max 250V
DII max 500V
Står ofta på propphuven eller säkringshållaren
En bild innanför luckan har inte varit fel.

5A verkar lite lågt om du har använt dammsugare, vattenkokare eller liknande 5*230V = 1150W

Här kan man inte se på räkningen om man har enfas, det står 16A lgh taxa på samtliga lägenheter oavsett om det är 1x25A eller 3x16A.
Ahaaaa, trodde det alltid stod med oavsett vilken typ av abonnemang man har :D
 
5 AlmostDwarf skrev:
Ahaaaa, trodde det alltid stod med oavsett vilken typ av abonnemang man har :D
Varierar säkert mellan elnätsbolagen.
här finns det bara en avgift för lägenheter. Så de har väl gjort det enkelt.
 
Om det skulle vara 15/16A så gissar nag att det är för lite för att ytterligare installera diskmaskin?

Går det att lösa genom en elektriker drar nya ledningar från centralen i källaren? Hoppas det finns plats i centralen. Någon som kan göra en kvalificerad gissning på kostnad? 3 våningars flerfamiljshus.
 
5
Haha, har nog själv aldrig reflekterat över vad det står på mitt abonnemang det sedan jag själv flyttade till lägenhet från hus.
Men det är precis vad det står på min med nu när jag kollade
:crysmile:(y):oops:
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.