Medlem
· Stockholms län
· 4 inlägg
Hej!
Förra veckan slutade plötsligt vår taklampa att fungera.
Det finns plats för två glödlampor. Tyckte att det var lite märkligt att båda glödlamporna tycks ha "dött" samtidigt. Men tänkte ändå att det sannolikt bara var att byta glödlampor.
Men det funkar inte, trots nya glödlampor. Så skälet till att glödlamporna slocknat måste vara något annat. Allt ser OK ut i proppskåpet.
Så kikar jag på sladden vid taklampan som är lite svart. Ser nästan ut som att det har brunnit.
Vad tror ni har hänt? Har det brunnit??
Förra veckan slutade plötsligt vår taklampa att fungera.
Det finns plats för två glödlampor. Tyckte att det var lite märkligt att båda glödlamporna tycks ha "dött" samtidigt. Men tänkte ändå att det sannolikt bara var att byta glödlampor.
Men det funkar inte, trots nya glödlampor. Så skälet till att glödlamporna slocknat måste vara något annat. Allt ser OK ut i proppskåpet.
Så kikar jag på sladden vid taklampan som är lite svart. Ser nästan ut som att det har brunnit.
Vad tror ni har hänt? Har det brunnit??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är säkringen hel? I så fall har sladden smält av (vilket förefaller väldigt osannolikt). Byt ut lampan, designen är korkad och predisponerar för just denna typ av fel.
Det är lite svårt att se hur det är kopplat men det är inte av så stor betydelse då jag ändå anser att du bör byta lampan.
Välkommen till forumet förresten!
Det är lite svårt att se hur det är kopplat men det är inte av så stor betydelse då jag ändå anser att du bör byta lampan.
Välkommen till forumet förresten!
Vad sitter längre ner på mässingstången? Kan det vara så att den vita plåthållaren med lampsocklar på är monterad uppochner? Det ser orimligt ut att lampan skulle vara gjord för att sitta som den gör. Vänder du plåten så får du mer frigång till både sladdar och tak. Dessutom blir det möjligt att använda kopplingsplinten som syns i bild när lampan är monterad.
Medlem
· Stockholms län
· 4 inlägg
Wow, stort tack alla för bra svar!!
Medlem
· Stockholms län
· 4 inlägg
Nu precis hände något märkligt.
I rummet med den aktuella lampan finns även en annan taklampa. De båda taklamporna går på samma lampknapp. Installationen ser likadan ut.
Den andra lampan har funkat i flera dagar, trots det inträffade. Men nu plötsligt, för fem minuter sedan, så slutade även den andra lampan att fungera.
När jag tryckte på lampknappen för att tända (lampan hade varit släckt) så blixtrade det till ordentligt. Och nu är även denna lampan trasig.
Har testat att byta glödlampa, men funkar inte. Alltså samma fel.
Det konstiga är att det inte finns några "bränntecken" såsom det fanns på den första. Den ser helt normal ut.
Tycker ert resonemang om att glödlampan blev för varm, och låg mot kablarna, låter klokt. Men vad är oddsen på att även lampa nummer två pajar? På denna finns ju inga sådana tecken alls.
Kan det vara något annat?
Så här ser förresten glödlampan ut:
I rummet med den aktuella lampan finns även en annan taklampa. De båda taklamporna går på samma lampknapp. Installationen ser likadan ut.
Den andra lampan har funkat i flera dagar, trots det inträffade. Men nu plötsligt, för fem minuter sedan, så slutade även den andra lampan att fungera.
När jag tryckte på lampknappen för att tända (lampan hade varit släckt) så blixtrade det till ordentligt. Och nu är även denna lampan trasig.
Har testat att byta glödlampa, men funkar inte. Alltså samma fel.
Det konstiga är att det inte finns några "bränntecken" såsom det fanns på den första. Den ser helt normal ut.
Tycker ert resonemang om att glödlampan blev för varm, och låg mot kablarna, låter klokt. Men vad är oddsen på att även lampa nummer två pajar? På denna finns ju inga sådana tecken alls.
Kan det vara något annat?
Så här ser förresten glödlampan ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var blixtrade det? I strömbrytaren eller i armaturen? Jag tror att du har två olika fel. Att lampan suttit på ett sådant vis att sladdar bränts är givetvis fel, men antagligen inte det som gjort att lampan slutade lysa. Kanske har du glappkontakt i strömbrytaren eller i någon dosa. Är det en kronbrytare till de två lamporna eller är det samma vippa till båda?
Medlem
· Stockholms län
· 4 inlägg
Det blixtrade i armaturen.Avemo skrev:Var blixtrade det? I strömbrytaren eller i armaturen? Jag tror att du har två olika fel. Att lampan suttit på ett sådant vis att sladdar bränts är givetvis fel, men antagligen inte det som gjort att lampan slutade lysa. Kanske har du glappkontakt i strömbrytaren eller i någon dosa. Är det en kronbrytare till de två lamporna eller är det samma vippa till båda?
Det är samma kronbrytare till båda. Finns två kronbrytare (rummet är en lång korridor) som båda går till båda lamorna. Men ingen av dem funkar nu.
Saken hör ju till den att "lampa nr 2" lyste flera dagar efter att "lampa nr 1" pajade.
Redigerat:
Det händer att det blixtrar när glödlampor går sönder. Vidare händer det att kontaktblecken i lampsockeln är undanböjda och inte får kontakt med lampan. Alla lampor är inte riktigt likadana så det skulle kunna vara det som är felet. Har du provat lampan i en annan armatur?
När två lampor i samma dubbeltrappkoppling slutar lysa inom loppet av några dagar är det lätt att misstänka glappkontakt i en strömbrytare eller möjligen i dosan till något av lamputtagen. Om du vet vilken säkring som går till dessa lampor så kan du skruva ur / slå ifrån den och sedan öppna båda strömbrytarna och båda lamputtagen för att se om något ser glappande eller bränt ut där. Men gör bara det om du är säker på hur du skall få det strömlöst.
En namndetalj sedan. Eftersom det är en trappkoppling så har du två dubbeltrappbrytare. Inte två kronbrytare.
När två lampor i samma dubbeltrappkoppling slutar lysa inom loppet av några dagar är det lätt att misstänka glappkontakt i en strömbrytare eller möjligen i dosan till något av lamputtagen. Om du vet vilken säkring som går till dessa lampor så kan du skruva ur / slå ifrån den och sedan öppna båda strömbrytarna och båda lamputtagen för att se om något ser glappande eller bränt ut där. Men gör bara det om du är säker på hur du skall få det strömlöst.
En namndetalj sedan. Eftersom det är en trappkoppling så har du två dubbeltrappbrytare. Inte två kronbrytare.
Klicka här för att svara
