Jag har använt Rustas tapetlim i ca 10 rum utan problem. Jag skulle kalla mig själv för en mycket van tapetserare. Men nu senast när jag skulle tapetsera (köpte en ny hink) så var limmet så otroligt tunt att det närmast kan liknas vid vatten. Det torkade så snabbt efter rollning (där allt rann) så jag hann inte ens få upp tapeten. När jag skulle släta ut tapeten så blev det bara luftbubblor för limmet hade redan torkat. När jag sedan tog bort tapeten så var väggen torr, ja helt torr. Limmet gick rakt in i gipsskivan och det måste bero på att det var så tunt. Har någon annan råkat ut för samma sak? De tio tidigare rummen har varit otroligt lätta att tapetsera. Limmet har varit mycket tjockare och jag har haft god tid på mig att rätta till tapeten. Åkte till Rusta och påtalade problemet. Dom var måttligt hjälpsamma men till slut bytta dom ut hinken. Hur den är återstår att se.

En vit hink med lim för non-woven tapeter, märkt med miljömärkning, redo att användas, 4,5 liter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Råkade ut för samma sak med byggmax våtrumslim och en förpackning filler. Det blev retur direkt, misstänker att det frusit någonstans i transportkedjan.

• Gilla
Elnovis
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Råkade ut för samma sak med byggmax våtrumslim och en förpackning filler. Det blev retur direkt, misstänker att det frusit någonstans i transportkedjan.
Jag har faktiskt tänkt tanken att limmet frusit under transporten till Rustas butik.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det "lustiga" när jag returnerade var att det inte var något ifrågasättande alls vilket gjorde mig misstänksam om att de var medvetna om problemet. Fillern var dessutom från Bostik vilket ju är ett känt märke...

• Gilla
Elnovis
  • Laddar…

Kolla gärna på denna film. Den första hinken som det rörs om i är den nya Rusta hinken som vi fick, lika lös den som den första. Den andra hinken till höger är en gammal Rusta hink där limmet gått ut i datum men det är som ni ser tjockt. Den tredje hinken som är svart är Bostik, också det tjockt. Den sista hinken är Rustas igen, ser ni hur det rinner? Helt omöjligt att tapetsera med.

• Gilla
Jan Arie och 1 till
  • Laddar…
Det "lustiga" när jag returnerade var att det inte var något ifrågasättande alls vilket gjorde mig misstänksam om att de var medvetna om problemet. Fillern var dessutom från Bostik vilket ju är ett känt märke...
Ja dom försökte säkert sälja på dig limmet fast dom visste att det inte var bra. Samma sak med Rusta. Dom påstod att det kan skilja i tjocklek mellan olika hinkar. Det jobbar blondinbellor överallt :-)

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Du kan väl säga till dem att du häver köpet enligt konsumentköplagen då limmet inte har en tixotropisk konsistens som gör att den fungerar för angivet ändamål. Vidare har de haft minst en möjlighet att åtgärda felet men att felet kvarstår varför du nu kräver att köpet hävs.

Glöm inte att du har rätt till rese-/bilersättning för dina resor till/från butiken ;).

I bland får man dra sitt strå till stacken i utbildningen av butikspersonal....

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu har vi fått pengarna tillbaka. Från början sa samma tjej nej men som tur var så jobbade det en annan tjej där också som fattade vad det handlade om.

Korvgubbe
Nej, det låter väldigt orimligt i mina öron. Tapetlim innefattas inte av några krav på kontrollerade kylkedjor, alltså har butikspersonalen noll koll på vilka temperaturer produkten utsatts för innan det nådde butikshyllan. Att de godkänner reklamationen rakt av utan tjafs beror snarare på att de inte har tillräckligt bra betalt för att ta skiten de får utstå av missnöjda kunder.

Nej, knappast kylkedjor - var fick du det ifrån? Det är det omvända att det säkerligen står på limmet att det ska förvaras frostfritt eller liknande. Orsaken är dessutom irrelevant för hävandet.

Jag förutsätter att både rusta och byggmax har kollektivavtalsenlig lön för det arbete butiksanställda förväntas utföra. Det finns naturligtvis heller ingen anledning att vara otrevlig i dialogen när man häver ett köp men det underlättar att vara tydlig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.