Den 14 juni var jag hos Bauhaus (Sickla) och beställde golv-och takskenor från Elfa. De var måttbeställda och därför beställningsvara, men det skulle gå snabbt och på min kvittens stod att beräknat leveransdatum var 24 juni. Säljaren sa att jag får ett SMS när skenorna finns att hämta.

Veckorna går och jag besöker Buahaus för att höra vad statusen är. Då har de blivit utsatta för en hackerattack och kan inte komma åt några system och därmed inte heller se min order. Beskedet blir att vänta. Ytterligare veckor går och jag kontaktar Bauhaus kundservice via e-mail. Svaret blir att de fortfarande inte har tillgång till några interna system men att de letar efter skenorna.

Jag skriver och frågar Bauhaus ytterligare ett par gånger och får samma svar, och sedan (nästan två månader efter min beställning) får jag beskedet att de aldrig beställde skenorna eftersom jag inte har betalat. VA?!

Säljaren sa aldrig att jag skulle förskottsbetala. Tvärtom sa han att jag skulle invänta SMS. Inte heller på min kvittens står att jag ska förskottsbetala, och ingen under alla mina kontakter med Bauhaus har sagt att jag ska betala innan beställningen görs.

Trots detta hävdar Bauhaus att allt är mitt fel och att jag helt enkelt får gå in i butik, lägga ny beställning och vänta ytterligare några veckor. Ingen kompensation var aktuell efter det är jag som inte har betalat.

Jag är inte så förvånad över allt strul med beställningen egentligen. Säljare kan vara nya eller missa information, datasystem kan gå ned osv. Men hanteringen av ärendet när det gått så snett tycker jag är chockerande. Att låtsas som det regnar och skylla på kunden i detta läge är minst sagt bedrövligt.

Jag är storkund hos Bauhaus men nu blir det andra byggvaruhus framöver. Visserligen lite längre att åka men de värdesätter förhoppningsvis sina kunder.

• Arg
Sp1ken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.