2 649 läst ·
35 svar
3k läst
35 svar
Vad har gått fel? Ett system med två strömbrytare till två lamputtag.
Tack Demmpa!Demmpa skrev:
Behövde googla och chatta med Google Gemini för att förstå det (det är första gången jag ser ritningen av denna sort). Jag har bytt en handful strömbrytare och eluttag, och det är första gången jag stöter på en trappkoppling.
Vad skulle vara det bästa sättet för att ta reda på om rummet har trappkoppling med två eller tre strömbrytare? Det är oklart vad strömbrytaren #2 ska göra. Det är möjligt att det är "trappkoppling med tre" i rummet.
Redigerat:
Se till att du har trapp med i resultatet de används ofta numera även som enpoliga. Om du tar bilder i dina tre punkter kan du få svar på dina tidigare frågor. Det du visar på bilden ger de symptom du beskriver om det är en trapp-kors-trapp där du kopplat fel.L Lukas C skrev:
Att hålla på med diverse chatAI är ingen väg till framgång i de här fallen om du saknar grundläggande kunskaper i stort helt.
Här finns en fin artikel på Kjell som alla kan lära sig:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Står i inlägg 11.L Lukas C skrev:
Kan du tända/släcka lampan på två ställen, så är det två trappströmbrytare.
Kan du tända/släcka lampan på tre eller fler ställen, så är det två trappströmbrytare samt en/flera korsströmbrytare.
Tack, det förstod jag från början.Demmpa skrev:
Problemet är att "strömbrytare #2" fyller ingen funktion just nu, och jag undrar om det kunde varit "trappströmbrytare med tre" från början. Det är uppenbart minst två, men möjligen tre.
Efter #3 byttes ut och monterades tillbaka, tydligen felaktigt, började #1 och #3 fungera "fel" och #2 fungerar inte alls. Jag vet inte om #2 fungerade från början.
Om jag har förstått det korrekt, "sista" strömbrytaren kopplas in på samma sätt i trappkoppling med två och tre. Hela kopplingen skiljer sig på andra platser.
Att hålla på och gissa leder troligen inte till nått, ta dit någon som har klart för sig hur det ska kopplas och öppna dosor för att se hur det är draget/kopplat genom att rycka i trådarna. När man vet hur det är draget är det enkelt att koppla rätt bara man har rätt grejer, men knuten är att man ska förstå vad man sysslar med.