Var lite undrandes över vad kostnaden för elinstallationen kan gå på i ett nybygge, men hittade inget i de gamla trådarna.
Har ni några kostnader för "vanlig" elinstallation och elinstallation med EIB eller liknades.
Markera gärna om det är vanlig eller EIB och nätverk också kanske.

Vi betalar 75 000 för vanlig el-installation. Huset är 120 kvm och garaget/förrådet är 70 kvm. Då ingår utebelysning inkl.stolpbelysning.

Hej!
Vad använder du för el installatör då? Vi fick ett precis på vårat hus på 81 000.- för 133 kvm hus inget ute eller så:
Är det för mycket?
>:(

Det är svårt att säga något om priset när man inte vet antal rum, armaturer, uttag, extrakanaler osv.

14483 euro, dvs ca 133000 sek. Totalt ca 300 kvadrat inkl källare.

AndersG
Är det en vanlig enkel eller med EIB och nätverk kanske?

Jag fick indikation att en EIB kostar ca 2% av entreprenadsumman generellt....och en vanlig 1%. Detta var från Schneider Electrics hemsida. Vi tittar nämligen på denna lösning själva.

EIB? Det är en vanlig, inkl fyra CAT5-uttag, golvvärmetermostater, litet motormanöver på fönster etc. Inget extremt dock.

EIB är väl det som brukar kallas för stärnnät tror jag, med lågspänning till av/på brytarna och att man kan dimma upp och ner om man har en särskild modul i elskåpet.
Med Vanlig menar jag 220 runt om i hela huset och även till av/på brytarna.

OK. Nej sådant har vi inte.. Jag fattar vad du menar dock. Min elgrossist demade det för mig.

Nej vi har vanlig 240V. CAT5 och lite högtalarkabel.

Annars tycker jag de priser som har postats här verkar vettiga i relation till kvadraten. Sedan kan det ju kasta en hel del om man går utöver standard.

Lyfter tråden lite

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.