Byggahus.se
Av ljudet att döma var det dags för beläggbyte på bilen. Okulärbesiktning bekräftade misstankarna.
 
  • Bil upplyft med domkraft och hjulet avtaget, visar bromsskiva och fjäderben i behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna bromsbelägg på betongkant med gruskant i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Nästa steg är en GWB gissar jag? För man måste ju utöka maskinparken lite hela tiden...
Nog för att jag gillar Bosch men den är ful! ;)
 
Fixar barnbarnets hårt körda MTB 24". Hittade en spricka i fälgen så det var bara att pausa och börja leta efter en beg. fälg.

Mountainbikehjul fastspänt i skruvstycke med mätverktyg för att kontrollera fälgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätdon används för att kontrollera raka hjul på en mountainbike med grön och svart fälg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en mountainbike-fälg med en synlig spricka på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik Lindroos och 1 till
  • Laddar…
Byggjanne Byggjanne skrev:
Fixar barnbarnets hårt körda MTB 24". Hittade en spricka i fälgen så det var bara att pausa och börja leta efter en beg. fälg.

[bild][bild][bild]
Är det en spricka, är det inte bara skarven på fälgen? Jag har haft flera (billiga) fälgar med tydlig skarv på.
 
J JFrisk skrev:
Är det en spricka, är det inte bara skarven på fälgen? Jag har haft flera (billiga) fälgar med tydlig skarv på.
Det är nog skarven som spruckit upp lite mer än vad som är bra..
 
  • Närbild på en svart plaströrskarv med en synlig spricka längs skarven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är nog skarven som spruckit upp lite mer än vad som är bra..
Fast det är väl lika illa? Eller menar ni att med däck på så är det bara att åka?
 
Mest för att öva lite mer skavning så har jag försökt skava in två lock på min maskin. Plockade isär för att se hur den såg ut inuti, och locken satt fastkletade med någon gammal tätningsmassa. Mitt renskrapande övergick till skavande med med märkfärg och planskiva. Låååång väg kvar på min resa mot mästerskavare, men kul ändå. För övrigt så är packningar för fegisar. ;) (Får se om jag får äta upp det när jag häller olja i maskinen...)
 
  • Maskin med öppet lock som visar växellåda, skavade ytor och tätningsmassarester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två maskinlock med röd märkfärg, post-skavade, på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fiskbuggaren och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är nog skarven som spruckit upp lite mer än vad som är bra..
Byggjanne Byggjanne skrev:
Fast det är väl lika illa? Eller menar ni att med däck på så är det bara att åka?
Jaha, jag kollade bara på liten bild. Det såg kanske inte så bra ut.
Jag är för dåligt insatt i hur cykelhjul fungerar för att våga gissa något. Har ofta reagerat på att jag tycker skarvarna ser värre ut än vad som känns bra.
Jag tycker inte det ser ut som något gått sönder på bilden, kanske ska det vara så eller kanske går det justera? Jag skulle fråga på något cykelforum eller i butik innan jag köpte nytt hjul, om det inte även finns annan stark anledning till nytt hjul.
 
  • Gilla
Byggjanne
  • Laddar…
Färdigställt barnens läshörna. Recap:
Först skissa upp, sen rita skalenligt för att inte missa något.
Skalenlig ritning av en barnens läshörna med hyllor och skrivbord på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slänga ut de odugliga elfabackarna och få iväg på tipptapp, samt grunda med en billig tapet från Rusta.
Högt metallhyllsystem med meshhyllplan och lådor i ett rum med trägolv och tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverad läshörna med ny tapet, förvaring till vänster och oanvända material till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen det puligaste: passa in den lilla hyllan i hörnet:
Trähyllplan monterat i hörna med klämmor och vattenpass intill, på en tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen duplicera hyllplan, måla, limma ihop. Hålla alla familjens 8 tummar för att den passar. Och det gjorde den!

Monteringsprocess av vita hyllplan med verktyg och klämmor på ett trägolv mot en blommig tapetbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörna av ett rum med en molnmönstrad tapet, DIY hyllor, barnböcker och verktygsväska från Festool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan passa in själva skrivbordet. Mycket hyvlande för att slippa använda så mycket akryl.
Hemgjord läshörna med inpassad vit hylla och skrivbord, omgiven av verktyg och byggmaterial i ett rum med tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma sak med de övriga hyllplanen:
Nybyggd vit läshörna med inbyggd skrivbordsdel, hyllor och tapeterad vägg, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Akryl och slutstrykning. Barn glatt. Föräldrar får automatiskt ro i själen.
Barn sitter vid nyligen färdigställt hörnskrivbord med hyllplan ovanför och tapetvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En nyinredd barnläshörna med hyllor fyllda med böcker och askar, vid ett frostglasfönster och en pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lärdomar:
1. Tänk en extra gång på vilka vinklar och plan som spelar roll och vilka som kan användas för att bygget ska bli enkelt.
2. När din dotter för första gången sätter sig vid det med vattenburen lackfärg målde skrivbordet, kolla en extra gång så att hennes första projekt inte är att pilla med akvarell utan underlägg.

Saker jag redan visste, men fick bekräftade:
1. No More Nails är ett fantastiskt lim.
2. Om man kan passa in en skiva på plats och sedan tillverka övriga i en snickarbod baserat på den inpassade, gör det. Att såga med sänksåg i lägenhet är möjligt med tråkigt.
3. Billig limfog måste användas samma dag som man köper den, annars blir det skevt.
 
  • Gilla
Lilllen och 13 till
  • Laddar…
En rostig 22kw motor, stora hjul och trapetsskruv samlade för ett bandsågsverksbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal rostig 22kw elektrisk motor med slirskiva i utomhusmiljö, tänkt för bandsågsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då har man nästan alla delar till bandsågverket. Hittade för ett tag sen 2 stora hjul och trapetsskruv med mutter å drev å nu har jag hämtar en gammal rostig fläkt där det finns 2 bra lager till hjulen å en rejäl 22kw motor som kan driva sågen. Nu är det bara att börja bygga ihop allt
 
  • Gilla
Lilllen och 10 till
  • Laddar…
Det är inte alltid de stora projekten mad får pluspoäng för här hemma. En popcornuppsamlingslåda.

Röd retro popcornmaskin bredvid en hemmagjord träuppsamlingslåda på köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
claym och 8 till
  • Laddar…
Tjusigt. Tar ni med lådan till TV-soffan eller det står nån skål nere i lådan?
 
Ola C Ola C skrev:
Tjusigt. Tar ni med lådan till TV-soffan eller det står nån skål nere i lådan?
Ett hål i botten och bandtransportör till vardagsrummet.
 
  • Gilla
  • Haha
Kromo och 6 till
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
Ett hål i botten och bandtransportör till vardagsrummet.
Skulle man kunna använda en pelletsskruv?
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Trycksatt rörsystem känns smidigast;)
 
  • Gilla
  • Haha
Hep och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.