4 130 458 läst ·
21 103 svar
4130k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Äntligen har jag fått igång matarverket, dock verkar det inte riktigt gå att hitta en placering som tillåter mig att använda det både till fräsbordet (skaftfräsar) och vertikalfräsen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Igår satte jag mig och pillade i fusion 360 för första gången. Fick ihop en bokhylla/tv möbel som i framtiden ska platsbyggas av mig men målas av företag.
Idag så provade jag att göra om filen till en 3d utskriven prototyp i 2% av verklig storlek, och tycker det blev hyfsat bra
(~7cm bred och ska bli ~350cm bred i verkligheten)
Logga in
Skapa konto
Idag så provade jag att göra om filen till en 3d utskriven prototyp i 2% av verklig storlek, och tycker det blev hyfsat bra
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Klyvkniv, check! Inga problem vid höjning/sänkning eller lutning av klingan heller. Får se hur mycket mer som blir modifierat innan första användningen, hjul för att kunna flytta den ligger högt upp på "vill göra" listan, snubblade över en gammal tråd då jag letade inspiration - https://www.byggahus.se/forum/threads/bygge-arbetsbaenk.196532/
Lite OF: Ni som använder Fusion360: använder ni "for personal use" eller har ni en "subscription"? Vad händer när man som privatperson har haft det ett år? Måste man då skaffa en prenumeration eller går det att förnya ett år till?
Jag kör personal use och har använt det i minst 2 år. Inga problem än (men dom kanske ändrat licensavtalet?).J johmi skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
En sak man ska fråga sig är om man vill göra sig beroende av Fusion 360, dom har tagit bort grejer över det senaste året och nu kommer det en rad förändringar pånytt som försämrar F360 (kan inte längre ta ut PDF av ritningar t.ex.) för den som inte vill betala för en licens:J johmi skrev:
Därför kan det vara värt att tänka på att Siemens erbjuder en community-version av Solid Edge som är gratis, den är offline och inget online tjafs med nya prenumerationer och evigt ändrande features:
https://solidedge.siemens.com/en/solutions/users/hobbyists-and-makers/
Om du går med i EEA (Experimental Aircraft Association) i amerika så får du rätten att ladda ner SolidWorks och köra det lagligt, så du får Solidworks för priset av medlemsavgiften (40 USD per år):
https://www.eaa.org/eaa/eaa-membership/eaa-member-benefits/solidworks-resource-center
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Solidedge är rätt trevligt, tidigare så rankade jag personligen det högst bland mid-rangeprogrammen(solidworks, inventor). Har kört NX som är high-range men fortfarande Siemens och det är väl min personliga favorit.
Kör idag inventor, men det är som det är, men saknar nx
Körde fusion360 hemma i början när jag skaffat 3dprinter och bara hade en Mac.
Det vi fick erfara i skolan var att dxf-er(?) exporterade med skollicensen på solidedge inte gick att läsa i fullständiga versionen. Så det kanske man ska kika på hur det är med gratisvarianten. Sen finns det ju flera format att exportera till och minns inte exakt hur det var.
Kör idag inventor, men det är som det är, men saknar nx
Körde fusion360 hemma i början när jag skaffat 3dprinter och bara hade en Mac.
Det vi fick erfara i skolan var att dxf-er(?) exporterade med skollicensen på solidedge inte gick att läsa i fullständiga versionen. Så det kanske man ska kika på hur det är med gratisvarianten. Sen finns det ju flera format att exportera till och minns inte exakt hur det var.
Just PDF-exporten kommer jag sakna, och lite stök med 10 aktiva dokument, men annars känns det inte för mig som att något blir sämre. Att cloud rendering försvinner är bara bra för mig, då kommer ju lokal rendering vara förvalt så att jag slipper byta självDennisCA skrev:
Hur står Solid Edge sig mot Fusion 360? Försökte googla fram en jämförelse men hittade inget supervettigt.DennisCA skrev:
Personligen börjar jag bli trött att vänta på vad nästa som försvinner från F360 på det och osäkerheten som det medför, PDF exporten har jag använt mycket.
Jag kan inte svara på dina frågor gällaned SolidEdge, har inte så mycket erfarenhet av det annat än jag gjorde några enkla modeller, det var annorlunda från F360 iallafall.
Lutar mot att gå med i EEA och skaffa SolidWorks, jag lutar mot SW för det finns en större community och mera hjälp-videos och tutorials. Det var SEs största problem, siemens hade ett forum men det var ett klumpigt ställe att navigera & skriva på tyckte jag.
Det verkar nu som att Autodesks strategi var den jag alltid gissade, locka in användare, ge gratis mjukvara och skapa en stor community, börja sen dra in features och tvinga mera att skaffa licenser när man låst in dom.
Jag kan inte svara på dina frågor gällaned SolidEdge, har inte så mycket erfarenhet av det annat än jag gjorde några enkla modeller, det var annorlunda från F360 iallafall.
Lutar mot att gå med i EEA och skaffa SolidWorks, jag lutar mot SW för det finns en större community och mera hjälp-videos och tutorials. Det var SEs största problem, siemens hade ett forum men det var ett klumpigt ställe att navigera & skriva på tyckte jag.
Det verkar nu som att Autodesks strategi var den jag alltid gissade, locka in användare, ge gratis mjukvara och skapa en stor community, börja sen dra in features och tvinga mera att skaffa licenser när man låst in dom.
Jag kan förstå dem. Utveckla mjukvara är väldigt kostsamt och en del av de funktioner de drar in på är sådant som faktiskt kostar Autodesk pengar (cloud lagring t.ex.).
Jag kan absolut tänka mig att betala för programmet. Problemet för mig är att jag använder det rätt sporadiskt så det blir väldigt dyrt för det lilla jag använder det.
Jag kan absolut tänka mig att betala för programmet. Problemet för mig är att jag använder det rätt sporadiskt så det blir väldigt dyrt för det lilla jag använder det.